Депутатите приеха на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряванe. Вносители са бившият социален министър и настоящ народен представител от парламентарната група на ГЕРБ/СДС Деница Сачева и група народни представители.

Законотворците гласуваха със 139 гласа "За", 3 гласа "против" и 34 гласа "въздържали се".

Предложението в законопроекта има за цел съставянето на годишните финансови отчети на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и фондовете за извършване на плащанията да е по реда на национален счетоводен стандарт. В момента действащото счетоводно законодателство задължава пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове да съставят финансовите си отчети на базата на международните счетоводни стандарти (чл. 34, ал. 2, т. 4 от Закона за счетоводството).

Необходимостта от отчитане на националните особености, като изискването за ежедневна оценка на активите на пенсионните фондове за целите на определяне на стойността на един дял, оценката на финансови инструменти, държани до падеж и оценявани по амортизирана стойност за фондовете за извършване на плащанията и др. подобни, обуславя приемането на специален национален счетоводен стандарт за тяхното финансово отчитане. Поради тези причини е разработен национален счетоводен стандарт за финансово отчитане на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и фондове за извършване на плащания, който след приемането му от Министерския съвет се предвижда да се прилага за съставянето на финансовите им отчети с общо предназначение за отчетната 2022 г., в едно с всички останали приложими Национални счетоводни стандарти.

Предвижда се с приемането на националния счетоводен стандарт да се постигне осигуряване на възможност за пенсионноосигурителните дружества, отговорни за изготвянето на финансовите отчети на управляваните от тях фондове, да получат подробни и еднозначни инструкции за счетоводната отчетност на фондовете. По този начин ще се осъществи възпроизвеждане на термини и определения, еквивалентни на наложените такива от Кодекса за социално осигуряване (КСО) и подзаконовите актове на Комисията за финансов надзор (КФН) в допълнителното пенсионно осигуряване.