След одит на Сметната палата на изпълнението на "Електронно здравеопазване" за периода между 1 януари 2012 г. и 30 юни 2016 г. стана ясно, че България все още няма изградена интегрирана здравно-информационна система. Независимо, че "Електронното здравеопазване" е постоянен приоритет във всички правителствени програми и национални здравни стратегии през последното десетилетие - унас то не се е реализирало.
Отговорност за управленските решения през одитирания период носят шестима министри на здравеопазването, петима управители на НЗОК и шестима директори на Националния център по обществено здраве и анализи.
Налице е дълго забавяне в изграждането на електронното здравеопазване, като действията на институциите могат да бъдат определени като неефективни.
От 2012 г. досега са направени няколко безуспешни опита за реализиране на проекти за създаване на интегрирана/национална здравно информационна система, обществените поръчки са прекратявани с различни мотиви и сериозна сума пари останали неусвоени.
Действията на Министерството на здравеопазването не са обсъдени и съгласувани с НЗОК като ключов участник в здравно-информационната система на здравеопазването.
Неуспехите показват, че цялостната организация на процеса по планиране и реализация на проектите за електронно здравеопазване и обществените поръчки е неефективна и се нуждае от съществено подобряване.
Автоматичен обмен на данни между информационните системи на НЗОК, на Национален център по обществено здраве и анализи и на Министерството на здравеопазването не се осъществява. Въведените политики за сигурност на информацията не са сертифицирани в съответствие с международния стандарт.
Почти 10 години след осъзнатата и стратегически декларирана необходимост не са създадени електронно направление, електронна рецепта и други софтуерни приложения за обмен на данни в реално време.
Не е изградено пълно електронно здравно досие, което да осигури на гражданите и медицинските специалисти необходимата информация за вземане на адекватни решения в процеса на диагностика, лечение и рехабилитация. Единствено НЗОК поддържа частично здравно пациентско досие.
Няма работещ Национален здравен портал, който да бъде използван като единна точка за достъп до електронни здравни услуги и предоставяне на важна информация за здравна профилактика, здравно образование и др.
Системата за мониторинг и контрол върху реализацията на електронното здравеопазване се нуждае от съществено подобряване.
Проведено е национално представително изследване на удовлетвореността на гражданите от реализацията на електронното здравеопазване. Резултатите показват, че 47% от респондентите са запознати с "електронното здравеопазване", от тях 8 % са удовлетворени от дейността на институциите за реализацията му. Това потвърждава наличието на съществени пропуски в дейността на институциите. Едва 8 % са тези, които имат достъп до своето електронно здравно досие.
Сметната палата даде на министъра на здравеопазването 20 препоръки и на управителя на НЗОК - 7 препоръки, които трябва да се изпълнят до края на следващата година.
d-r Miroslav Balchev
на 28.07.2017 в 13:53:33 #3Проблемът с изграждането на системата е, че въпреки успехите по информатика и математика на български ученици общото ниво на компютърна т.нар. грамотност е изключително ниско. Ефектът на успехите спрямо масовото явление е същото както успехът на капка бяла титаниева боя спрямо каца катран. Просветляване теоретично има, дори може да се изчисли степента на просветляване, но на практика батакът си остава черен батак. Друг е въпросът с финансовите интереси, с др. думи казано кой да спечели финансирането, пък после ще му мислим. Или пък защо точно тази или онази фирма спечели финансирането. Щом е спечелила, значи работата и не е чиста. Я дайте да им направим едно дело, едно възражение. Такъв за съжаление е манталитетът ни. Иначе софтуерни и компютърни фирми, които ще могат да свършат работа има. Но, коя точно да е? Парадоксално е, че през тези години информационните технологии отидоха много напред и със сравнително не много сложен и достъпен и то безплатен инструментариум могат да се постигнат немислими преди 10 год. неща. Въпросът пак стига до обща визия на проблема, до организация и последователно прилагане на политики в това направление. Това е трудно изпълнима, дори невъзможна задача, тъй като първата работа на всяко ново правителство е да посочи грешките на предишното. Без да навлизам в подробности имаше и правителства, които бяха пълна гротеска на представата за държавно управление.
halo
на 28.07.2017 в 13:10:10 #210-годишен провал на електронното здравеопазване Автор: news.bg ======================================================= Сега може ли авторския колектив да представи данните кой, как и кога е гласувал по парламентарни групи за този период? Кой стопира процеса толкова дълго време? :
Plovdivmen
на 28.07.2017 в 13:07:13 #1За държавните служители това е "висока летва", не за друго, а просто няма пари да се привлекат такива капацитети на държавна служба. Защо не възложат на някоя БЪЛГАРСКА софтуерна компания да изгради мрежата и напише софтуера - ще стане реалност за нула време. Поне в Информационните технологии сме силни, защо не се ползва тази възможност? Цената ще се избие многократно при спиране на злоупотребите и съкращения на излишен персонал.