Засилване на контрола с промяна на модела на финансиране в здравеопазването очаква заместник-министър Бойко Пенков, след като се стигне до консенсус за вариант на демополизация на Националната здравноосигурителна каса.
На въпрос демополизацията на НЗОК ще реши ли проблемите в здравеопазването, заместник-министър Пенков коментира, че очакванията са твърде големи към един подобен акт. Коментарът Пенков направи, след като участва в конференция в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС 2018 на тема: "Защита на здравето на всеки гражданин на ЕС".
Заместник-министър Пенков даде пример с Германия, където от самото начало са въведени много фондове. По думите му и там вървят обратни процеси - фондовете се обединяват, за да могат да покрият нуждите на хората.
Той даде пример и със съществуващото в момента здравно застраховане, което ни дава една възможност за надграждане и за покриване на допълнителен риск при заболяване.
Друг пример представлявала Словакия, където в рамките на две години правителството е дало възможност на частни дружества да наберат 2,5 млн. души потребители, които да се осигуряват при тях. "Това означава достатъчно голям, необходим ресурс, за да не фалира дадения фонд и там като приключи, се оформят на практика конкуриращи се за здравна услуга дружества в страни, в които е задължително осигуряването", коментира той. Подобна била структурата в Израел.
Пенков бе категоричен, че трябва да има повече пазар, така че по друг начин да бъдат формирани отношенията между доставчиците на медицинска, дентална и лекарствена помощ и здравноосигурителни институции.
По думите му демополизацията дава възможност за съревнование, конкурентност. Пенков посочи, че при един такъв модел, е абсолютно забранена негативната селекция. Тоест, ако пациент има повече от едно заболяване той може и да не бъде желан от осигурителния фонд. Затова и този принцип е задължителен.
Съветът на германските участници във форума е в такъв момент да има "национален преливник", тоест на национално ниво да има отделени средства от осигурителните вноски, за да може там, където има повече хора с повече здравни нужди, те да бъдат подпомогнати.
"Трябва да видим всички практики, как са се случили, кое е хубавото, къде има проблеми", категоричен бе зам.-здравният министър. По думите на Пенков обсъждат се много идеи, но въпросът е кое ще бъде най-добро за България.
На въпрос как може да стане демополизацията на НЗОК, Пенков каза: "Това е нов тип на предлагане на здравноосигурителна услуга и оттам нов начин на финансиране на лечебните заведения. Надяваме се, че по този начин като се променят нещата, значимо ще се подобри контрола върху изразходваните средства и няма да имаме такъв тип измами. В Германия има до 5% измами в здравноосигурителната система - въпросът е да не са повече".
На въпрос за колко време може да бъде извършен процесът на демополизация на НЗОК, Пенков отговори: "Чисто теоретично за мен идеалния срок това да се случи, без да има стрес за хората, е до две години. Това е ново законодателство, избор преценка, стандартизация на самите процеси, гаранции за сигурността на средствата". По думите му за целия този процес е необходима подкрепата на парламента.
"Надявам се в тези дебати, които имаме да изкристализира максимално моделът, който ще предложим на хората", заяви Пенков.
Той коментира още, че това е философия на промяна, която се нарича заместващо осигуряване - не в един национален фонд, в който се осигуряват всички, а в заместващи - ти да избереш къде. Заместник-министър Пенков даде и друг пример с Франция, където имат една основна социална каса, която покрива базови нужди и 90% от французите имат допълнителна осигуровка в частни здравни осигурителни институции.
"Допълнителна в смисъл надграждаща", обясни Пенков. Така, ако се случи счупване на става - няма да се налага доплащане в размер на 1500 лв., каквато е практиката у нас, а тези средства ще се осигуряват от допълнителното здравноосигуряване, допълни още зам.-министърът.