Нахлуването на Русия в Украйна пренастрои световния петролен пазар, като африканските доставчици се намесиха, за да отговорят на европейското търсене, а Москва, ужилена от западните санкции, все повече използва рискови трансфери от кораб до кораб, за да достави суровия си петрол в Азия, обобщава Ройтерс.
Пренасочванията бележат най-голямото сътресение от страна на доставките в световната търговия с петрол откакто шистовата революция в САЩ промени формата на пазара преди около десетилетие и се предполага, че Русия ще може да се адаптира към забраната на петрола си в Европейския съюз (ЕС), при условие че Азия и Китай продължават да купуват суровия си петрол.
Санкциите, наложени на Москва след началото на конфликта в Украйна през февруари, включително забрана за внос на петрол от САЩ, накараха Русия да се обърне от Европа, където нейният суров петрол се избягва, към клиенти в Индия и Китай, които взимат товарите с голяма отстъпка, според данни от индустрията и търговци.
Руският износ се върна към нивата преди инвазията през април, според данни на базираната в Париж Международна енергийна агенция и цените на петрола се стабилизираха около $110, след като достигнаха 14-годишен връх над $139 за барел през март.
Дори ако ЕС се съгласи със забрана на петрола в следващия си кръг от руски санкции, анализаторите твърдят, че въздействието може да бъде смекчено от търсенето от Азия.
"Освен ако Западът не окаже дипломатически натиск върху азиатските купувачи, ние не очакваме недостиг и скокове в цените на петрола", каза Норберт Рюкер от Julius Baer.
Сложна комбинация от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под флага й, да акостират в пристанища, което означава, че част от увеличената търговия към Азия се улеснява чрез трансфер от кораб до кораб в морето - скъп процес, при който рискът от разливи е по-голям.
Като цяло потокът на руски петрол към Азия по море е скочил с поне 50% от началото на годината, според Petro-Logistics и други данни.
Трансферите между кораби, които представляват малка част от общата морска търговия, се изместиха от датския бряг към Средиземно море, за да се избегнат санкции и протести.
"Прехвърлянията от кораб до кораб (STS) бяха често срещани в датските води, на входната точка на Балтийско море", каза президентът на Petro-Logistics Марк Гербер пред Ройтерс. "Това вече не се случва; оттук и тенденцията STS от санкционирани танкери към несанкционирани танкери нараства в по-топлите и по-приветливи средиземноморски води."
Gerber определя обемите на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море, на около 400 000 барела на ден (bpd), от които по-голямата част отива за Азия, добавяйки към 2,3-те милиона барела на ден, отиващи там директно.
През януари, преди инвазията, около 1,5 милиона bpd са били изпращани директно в Азия.
Руският петрол се натоварва на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 милион барела, и се прехвърля в морето към по-големи кораби, които могат да поемат 2 милиона барела, което прави корабоплаването по-рентабилно, казват търговците.
Обемите на морския транспорт са само част от общия износ от Русия. Включително с доставките по тръбопроводи, общият руски износ на суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 милиона барела на ден през април, обратно до обемите преди инвазията.
За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на суров петрол от Западна Африка, който е нараснал със 17% през април в сравнение със средното за 2018-2021 г. според Petro-Logistics.
Данните на Eikon също показват увеличение и показват, че 660 000 bpd предимно от Нигерия, Ангола и Камерун пристигат в Северозападна Европа през май, като увеличението е почти трикратно
Междувременно обемите на западноафрикански суров петрол за Индия са намалели почти наполовина, според Gerber, до 280 000 барела на ден, доставени през април от 510 000 bpd през март, когато Делхи преминава към руски петрол.
С нажеженото европейско търсене цените на нигерийския лек суров петрол, по-специално, достигат рекордни нива. Доставките от Северна Африка за Европа са нараснали с 30% от март, съобщи Petro-Logistics. Освен това данните на Eikon показват, че акостиранията в Северозападна Европа на танкери от от египетското пристанище Сиди Керир, които според анализаторите вероятно транспортират саудитски суров петрол, ще се удвоят в сравнение с март до над 400 000 барела на ден през май.
Съединените щати също увеличиха доставките за Европа. Европейският внос на суров петрол през май от САЩ на база доставки е нараснал с над 15% спрямо март, според проследяващата компания Kpler, най-високият месечен темп в нейните архиви. Европа е разтоварила около 1,45 милиона барела на ден суров петрол от Съединените щати.
ВълкСчадъР
на 30.05.2022 в 15:05:09 #1РуZZия няма как да се издържа от продажби на петрол в Азия, защото там никой не плаща европейските цени ! СССР се сгромоляса защото цените на петрола бяха $10 за барел ! При увеличаване на производството от африканските държави ще направи руския петрол неконкурентен, и ще трябва да го продават наистина на много ниски цени !