Танкерите, превозващи руски петрол, продължават да плават през Червено море до голяма степен без прекъсване заради атаките на хусите срещу корабоплаването и са изправени пред по-ниски рискове от конкурентите, според ръководители на корабоплаването, анализатори и данни от индустрията, предава Ройтерс.

Русия стана по-зависима от търговията през Суецкия канал и Червено море, откакто нахлу в Украйна, което накара Европа да наложи санкции върху руския внос и принуди Москва да изнася по-голямата част от своя суров петрол за Китай и Индия. Преди войната Русия изнасяше предимно за Европа.

Броят на руските кораби, преминаващи през Червено море, регистрира лек спад от декември, според компанията за петролни анализи Vortexa, но трафикът миналата седмица все още е с около 20% по-висок от средното през 2023 г.

Това контрастира с по-мащабните прекъсвания като цяло на плаванията на петролни танкери през Червено море през последните две седмици.

Доставките на дизелово гориво и реактивно гориво от Близкия изток и Азия към Европа - един от основните търговски маршрути за петрол от изток на запад - почти спряха в дните след първия кръг от водени от САЩ ответни удари срещу Йемен на януари 11, показват данните на Vortexa.

Русия има тесни връзки с Иран, който подкрепя хусите, и това може да е помогнало за предотвратяване на атаки.

Корабите, превозващи руски петрол, в по-голямата си част нямат връзки с Израел, Съединените щати или Великобритания. Хусите казаха, че атакуват кораби, свързани с тези страни, за да покажат солидарност с палестинците в Газа.

Санкциите на Г-7 върху търговията с руски петрол заради войната в Украйна допринесоха за бързото нарастване на сенчестия флот от кораби, транспортиращи санкциониран суров петрол и гориво. Тези плавателни съдове се наемат от компании, обикновено регистрирани извън държави, които са наложили санкции на Русия. Ползват и морски услуги и застраховки от държави, които не налагат санкции.

С по-малко ясни връзки със западни компании, тези кораби е по-малко вероятно да бъдат мишена.

"По-голямата част от руския суров петрол и горива се транспортират от сенчестия флот, така че е малко вероятно да бъде в прицела на атаките на хусите", каза петролният търговец-ветеран Ади Имсирович. "Хусите се насочват към кораби, свързани с определени държави."

Още танкери избягват Червено море след ударите на САЩ в Йемен

Още танкери избягват Червено море след ударите на САЩ в Йемен

Най-малко още шест петролни танкера се отклониха от южната част на Червено море

Много кораби, превозващи руски товари, показват, че не са обвързани с Израел чрез сигнали от системи за автоматична идентификация (AIS) - които публично излъчват информация, включително позицията и дестинацията на кораба, каза анализаторът на Vortexa Мери Мелтън.

Русия, партньор на ключови арабски сили като Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства в допълнение към връзките си с Иран, осъди атаките на хусите, които нарече "безотговорните" удари.

Китайски служители са оказали натиск върху Иран да овладее атаките срещу кораби в Червено море и да гарантира, че тези атаки не накърняват китайските интереси, казаха ирански източници и дипломат пред Ройтерс миналата седмица.

Атаката на хутите в края на миналата седмица срещу танкер, превозващ гориво, първоначално заредено в Русия, е малко вероятно да повлияе на по-широките руски търговски потоци, тъй като този конкретен кораб е бил насочен, защото е имал връзки с британски и американски компании, каза Мелтън от Vortexa.

"Танкерът е имал връзки както с базирани в САЩ, така и с британски корпоративни субекти, така че други плавателни съдове, превозващи руски товари без тези връзки, не са изправени пред подобен риск", каза тя.

Атакуваният танкер Marlin Luanda е собственост на Oceonix Services, компания, регистрирана в Обединеното кралство на адрес в Лондон, според данни от друга фирма за проследяване Kpler.

Глобалният търговец на стоки Trafigura, който притежаваше товара, каза, че оценява рисковете за сигурността на по-нататъшните пътувания в Червено море.

Четири танкера, превозващи руски суров петрол "Уралс", преминаха през протока Баб-ел-Мандаб, а други три се насочиха на юг през Червено море след атаката срещу кораба на Trafigura на 26 януари, показват данни на Kpler.

Потокът от руски петрол трябва да продължи, при условие че има икономически смисъл и може да бъде осигурено застрахователно покритие предвид нивото на търсене от Индия и Китай, каза пред Ройтерс Иън Уилкинсън, вицепрезидент по продажбите в Inchcape Shipping Services.

Западните танкери обаче вероятно ще се отклонят от Червено море и ще плават около нос Добра надежда, каза Шефали Шокейн, водещ анализатор на корабоплаването в базиран в Дубай корабособственик.

Така или иначе, изпращачите са изправени пред по-високи разходи. В Червено море собствениците на кораби налагат по-високи тарифи за навло и такси за екипажа, а премиите за застраховка за военен риск са скочили.

Заплатите на екипажите са се удвоили, докато премиите за военен риск сега възлизат на около 1% от стойността на кораб, срещу 0,5% преди около 10 дни, с изключение на отстъпките, според източници от индустрията.

Например разходите за наемане на кораби Suezmax с вместимост 1 милион барел за изпращане на иракски петрол до средиземноморските рафинерии са се покачили с $2,50-$3,50 за барел за навло, докато застраховката се е утроила до между 10 и 15 цента за барел, според търговец с европейски рафинер.

Алтернативният маршрут през нос Добра надежда добавя две до три седмици към времето за плаване и допълнителни 3300 морски мили разход на гориво, в допълнение към данъци върху емисиите за тези, притежавани от или посещаващи държави от ЕС.

Хусите обявиха, че са ударили американски търговски кораб

Хусите обявиха, че са ударили американски търговски кораб

Напрежение в Червено море