Европейската комисия прие днес нови правила за насърчаване на ремонта на стоки, с които се цели да се постигнат икономии за потребителите. Мерките са в подкрепа на целите на Европейския зелен пакт, като освен останалото, се намаляват отпадъците, според официално съобщение на ЕК.

"През последните десетилетия замяната често се ползваше с приоритет пред ремонта при повреда на продуктите, а потребителите нямаха достатъчно стимули да ремонтират стоките след изтичането на законоустановената гаранция", обясняват от Европейската комисия. С приетото днес предложение се предвижда ремонтите да станат по-лесни и по-икономически изгодни за потребителите от замяната на стоки. Освен това се очаква създаденото по този начин по-голямо търсене да активизира ремонтния сектор, като същевременно да стимулира производителите и продавачите да разработват по-устойчиви бизнес модели.

Мерките трябва да гарантират, че повече продукти се ремонтират в рамките на законоустановената гаранция и че потребителите разполагат с по-лесни и по-евтини възможности за ремонт на продукти, които технически подлежат на такъв (като прахосмукачките, а скоро и таблетите и смартфоните), когато законоустановената гаранция е изтекла, или когато стоката вече не функционира в резултат на амортизация.

ЕС ще забранява продажби на автомобили с изкопаеми горива

ЕС ще забранява продажби на автомобили с изкопаеми горива

Забраната за нови продажби ще е от 2035 г.

Нови мерки за насърчаване и улесняване на ремонтирането и повторната употреба

Въвежда др ново "право на ремонт" за потребителите в рамките на гаранционния срок и извън него.

В рамките на законоустановената гаранция от продавачите ще се изисква да предлагат ремонт, освен когато той е по-скъп от замяната.

Извън гаранционния срок потребителите ще разполагат с нов набор от права и инструменти, за да се превърне "ремонтът" в лесна и достъпна възможност: право на потребителите да изискват ремонт от производителите за продуктите, които са технически ремонтируеми съгласно правото на ЕС, като пералните машини или телевизорите. По този начин ще се гарантира, че потребителите винаги ще има към кого да се обърнат, когато решат да ремонтират своите продукти, и ще се насърчат производителите да развиват по-устойчиви бизнес модели; задължение за производителите да информират потребителя кои са продуктите, които са длъжни да ремонтират; онлайн платформа за намиране на подходяща услуга за ремонт, която да свързва потребителите със сервизите и продавачите на обновени стоки в близост до тях. Платформата ще дава възможност за търсене по местоположение и стандарти за качество, с което ще подпомага потребителите да намерят привлекателни оферти и ще повиши видимостта на сервизите; европейски формуляр за информация относно ремонта, който потребителите ще могат да изискват от всеки сервиз и с който се осигурява прозрачност по отношение на условията за ремонта и неговата цена и се улесняват потребителите при съпоставянето на оферти за ремонт; ще бъде разработен европейски стандарт за качество на ремонтните услуги, за да се помогне на потребителите да разпознават сервизите, които се ангажират с предоставянето на по-високо качество. Този стандарт за "лесен ремонт" ще бъде отворен за всички сервизи навсякъде в ЕС, които желаят да се ангажират с минимални стандарти за качество, например въз основа на времетраенето на ремонта или наличността на продуктите.

Фандъкова: София трябва да стане климатично неутрална до 2030 г.

Фандъкова: София трябва да стане климатично неутрална до 2030 г.

През 2022 г. столицата бе обявена от Европейската комисия за един от стоте климатично неутрални и интелигентни градове на бъдещето

Предстои предложението на ЕК да бъде прието от Европейския парламент и от Съвета.

Проучване на Евробарометър показа, че 77 % от европейците се чувстват лично отговорни за предприемането на действия, с които да се ограничи изменението на климата. Изхвърлените продукти често са годни за ползване стоки, които могат да бъдат ремонтирани, но вместо това често се изхвърлят преждевременно, с което се създават 35 милиона тона отпадъци, разхищават се 30 милиона тона ресурси и се генерират 261 милиона тона емисии на парникови газове в ЕС всяка година. Освен това се изчислява, че потребителите губят почти 12 милиарда евро годишно, когато избират да заменят вместо да ремонтират своя продукт. Очаква се също така инициативата да стимулира растеж и инвестиции в ЕС в размер на 4,8 милиарда евро.

Потребителите обаче често считат ремонта за труден. Инициативата "Право на ремонт" допълва няколко други предложения, представени от Комисията, за постигане на устойчиво потребление през целия жизнен цикъл на даден продукт, като залага рамката за действително "право на ремонт" в целия ЕС.

За европейците изменението на климата е най-сериозният проблем в света

За европейците изменението на климата е най-сериозният проблем в света

90% искат емисиите на парникови газове да бъдат сведени до минимум

Приетите от ЕК мерки са част от по-общата цел Европа да се превърне в първия неутрален по отношение на климата континент до 2050 г., която може да бъде постигната само ако потребителите и предприятията консумират и произвеждат по-устойчиво.

Предложението за "право на ремонт" е обявено в новата програма за потребителите и плана за действие относно кръговата икономика. То разглежда пречките за потребителите да ремонтират повредени и амортизирани стоки поради неудобства, липса на прозрачност или затруднен достъп до ремонтни услуги. В тази връзка се насърчава ремонтът като по-устойчив избор на потребление, който допринася за постигането на целите в областта на климата и околната среда съгласно Европейския зелен пакт.

Инициативата допълва други инструменти, с които се работи за постигане на целта на Европейския зелен пакт за устойчиво потребление чрез ремонт. По отношение на предлагането, Регламентът за екопроектирането на устойчиви продукти насърчава ремонтопригодността на продуктите на етапа на производството. Относно търсенето - предложението за Директива за предоставянето на повече права на потребителите в контекста на екологичния преход дава възможност на потребителите да вземат информирани решения при покупка в обектите за продажба. С новото предложение се цели укрепване търсенето, като се насърчава ремонтът на етапа след продажбата. Трите инициативи заедно обхващат целия жизнен цикъл на даден продукт, като се допълват и подсилват взаимно. Освен това днес е приета и инициатива за обосноваване на твърденията за екологосъобразност, която се очаква също да подпомогне потребителите да подкрепят екологичния преход чрез потребителския си избор и да попречи на предприятията да изказват подвеждащи твърдения за екологичните предимства на своите продукти и услуги. Настоящата инициатива допълва и предложението "Предоставяне на повече права на потребителите в контекста на екологичния преход", в което се залага хоризонталната рамка за борба със заблуждаващите твърдения за екологосъобразност.