Европейската комисия не е наблюдавала задълбочено предизвикателствата, възникнали вследствие на пандемията от COVID-19 по отношение на правото на свободно движение на хора, поради липсата на достатъчно инструменти. Това е заключението на публикувания днес специален доклад на Европейската сметна палата.

Надзорът на контрола по вътрешните граници, въведен повторно от държавите членки от март 2020 г., не е успял изцяло да защити спазването на шенгенските правила, които улесняват свободното движение на хора в ЕС. Освен това одиторите посочват липсата на координация на ограниченията за пътуване на различните държави членки, както и несъответствието с насоките и препоръките, издадени от ЕС.

Отбелязва се, че всеки гражданин на ЕС има право да се движи свободно в рамките на Съюза, което е подсилено и с премахването на проверките по вътрешните граници на Шенгенското пространство, включващо 22 държави членки на ЕС и 4 държави извън ЕС, благодарение на което в Европа съществува зона за пътуване без граници. То обаче може да бъде ограничавано по съображения като обществена политика, обществена сигурност или риск за здравето.

Централна Европа предупреди за ограничения на граници заради коронавируса

Централна Европа предупреди за ограничения на граници заради коронавируса

Единственото и най-ефективно оръжие срещу Covid е ваксинaцията, обявиха Чехия, Словакия, Словения, Унгария и Австрия

ЕСП припомня, че от 2015 г. няколко държави в ЕС са въвели повторен контрол по вътрешните граници в отговор на миграционната криза или заплахи за сигурността, а по време на пандемията от COVID-19 редица страни членки са предприели мерки за ограничаване на свободата на движение в ЕС в опит да възпрат разпространението на вируса.

При повторно въвеждане на контрол по вътрешните граници на Шенгенското пространство държавите членки следва да уведомяват Европейската комисия, която е длъжна да прецени дали предложените ограничения са в съответствие със законодателството на ЕС и не нарушават правото на свободно движение на хора, посочва се в доклада.

Изтъква се, че като се има предвид, че свободното движение на хора е една от четирите основни свободи на ЕС и е в основата на европейския проект от самото му създаване, Европейската комисия е следвало да провери внимателно дали въведените по време на пандемията ограничения са били необходими и основателни.

Проверени са всички 150 уведомления от държавите членки относно контрола по вътрешните граници, подадени в Европейската комисия между март 2020 г. до юни 2021 г., от които 135 са пряко свързани с COVID-19. Проверката показва, че уведомленията не съдържат достатъчно доказателства, че граничният контрол е бил въведен като крайна мярка, нито че е бил пропорционален и с фиксиран срок. Освен това ЕК не е открила процедури за установяване на нарушение във връзка с дългосрочния граничен контрол, въведен преди пандемията.

ЕК предупреди за връщане на граници в ЕС заради Covid от есента

ЕК предупреди за връщане на граници в ЕС заради Covid от есента

Увеличават се случаите, страни като България изостават с ваксинацията и това е предпоставка за ограничения

Европейската комисия не е получила и всички доклади, които е трябвало да получи до четири седмици след приключването на контрола по вътрешните граници. Тя не е поискала допълнителна информация и не е издала становище по този въпрос, нито по въпроса за мерките за контрол, наложени поради миграционната криза и заплахите за сигурността отпреди пандемията. По тази причина одиторите на ЕС заключават, че Комисията не е проверила надлежно дали повторното въвеждане на контрол по вътрешните граници е в съответствие с шенгенското законодателство.

ЕК е била затруднена да оказва надзор върху ограниченията за пътуване, наложени поради пандемията от COVID-19. Въпреки че отговорността за прилагането на тези ограничения се носи единствено от държавите членки, Европейската комисия има правомощия да насърчава прилагането на съгласуван подход, така че да се сведе до минимум въздействието върху трансграничните пътувания в рамките на ЕС. За тази цел са предоставяни като цяло своевременни насоки. Според одиторите обаче, свързаните с контрола по вътрешните граници насоки не са били практически ориентирани и лесно приложими.

В доклада се посочва, че Комисията е изготвила и инициативи за координиране на мерките, засягащи свободата на движение. Една от тези инициативи е уебплатформата "Re-open EU", стартирана на 1 юни 2020 г. в подкрепа на безопасното възобновяване на пътуванията и туризма в цяла Европа. Една година след стартирането ѝ обаче девет държави членки (България, Германия, Дания, Естония, Румъния, Словения, Финландия, Франция и Швеция) все още не са били предоставили актуализирана информация.

ЕС започна дебат за бустерни ваксини за свободно предвижване

ЕС започна дебат за бустерни ваксини за свободно предвижване

ЕК трябва да представи предложение за движение с Covid пропуски, "дигитален сертификат е от първостепенно значение"

Също така усилията на Комисията да преодолее липсата на структури за управление на кризата чрез създаването на Групата за информация относно коронавируса не са довели до приемането на съгласуван подход. Одиторите считат, че ограниченията за пътуване, наложени по време на пандемията, са продължили да бъдат в голяма степен разпокъсани и ЕК не е била в състояние да предотврати несъгласуваното въвеждане на различни мерки, приети от отделните държави членки.

В Договора за Европейския съюз се предвижда, че Съюза следва да предоставя на своите граждани пространство на свобода, сигурност и правосъдие без вътрешни граници, в което е гарантирано свободното движение на хора.

Пояснява се, че свободното движение на хора в рамките на ЕС е различно от премахването на контрола по вътрешните граници в Шенгенското пространство. Гражданите на ЕС могат да се движат свободно в рамките на Шенгенското пространство, без да подлежат на проверки по вътрешните граници. Те се ползват от свободно движение в целия ЕС, включително до и от държави членки на Съюза, които (все още) не са премахнали граничния контрол по вътрешните си граници.