Правителството на Франция влага 15 милиарда евро (16,9 милиарда долара) за спасяване на разрушената от пандемията аерокосмическа индустрия с надеждата да спаси стотиците си хиляди работни места и да запази конкурентоспособността на производителя на самолети Airbus и националната авиокомпания Air France, съобщава АП.

В замяна на помощ от компаниите ще се изисква да инвестират повече и по-бързо в електрически, водородни или други самолети с по-ниски емисии, тъй като Франция има за цел да превърне авиационната си индустрия в "най-чистата в света".

Сделката е договорена със синдикатите, които заявиха, че ще бъдат бдителни относно гаранциите за работа. Някои екологични активисти изразиха скептицизъм относно зелените амбиции за такава промишленост с високи емисии.

"Ние ще направим всичко, за да подкрепим тази френска индустрия, която е толкова критична за нашия суверенитет, нашите работни места и икономиката ни", коментира финансовият министър Бруно Льо Мер, разкривайки плана заедно с министрите на транспорта, отбраната и околната среда - знак за това колко е важен въздухоплавателният сектор във Франция.

Тъй като ограниченията за пътуване се отразяват на повечето полети и на цялата индустрия, от авиокомпании до летища, производители на двигатели, договори за поддръжка и доставчици на резервни части.

Авиокомпании по света подават молби за фалит или са поискали спасителни средства, за да оцелеят, а служителите прогнозират, че на индустрията ще отнеме години, за да се възстанови.

Френската помощ включва директни държавни инвестиции, субсидии, заеми и гаранции за заем. Тя също така включва специален фонд, съвместно финансиран от правителството, Airbus и други големи производители в подкрепа на малки доставчици.

Включва 7 милиарда евро заеми и гаранции за заем, които правителството вече бе обещало на Air France, чиито самолети бяха почти изцяло приземени заради вируса.

"Трябва да спасим нашата авиационна индустрия. Трябва да избягваме всякакъв спад през следващите месеци по отношение на американския гигант Boeing и китайския гигант Comac. Няма да позволим на световния авиационен пазар да бъде споделен между Китай и Съединените щати. Франция и Европа ще запазят позицията си", коментира Льо Мер.

Правителството ще помогне на Air France да купи самолети на Airbus и обеща да поръча танкери за презареждане, дронове и хеликоптери за 600 милиона евро от отбранителния клон на Airbus. Освен че доминира на световния пазар на пътнически самолети, наред с Boeing, Airbus е и основен доставчик на военни самолети за европейските правителства.

Спасителният план включва инвестиции в разработването на наследника на широко използвания среден клас A320 на Airbus, нов хибриден или водороден регионален самолет и нов лек хеликоптер.

Правителството също така работи със синдикатите по дългосрочна и краткосрочна схема, която би позволила на индустрията да запази работни места.

В резултат на блокирането Airbus заяви, че намалява производството с 35% до 40%, а Boeing обяви, че ще съкрати 10% от работната си сила от 161 000 души.

"Възстановяването ще е дълго", предупреди Льо Мер. Правителството прогнозира, че ще бъде 2023 г., преди индустрията да достигне нивата преди кризата.

Големи американски авиокомпании постигнаха споразумения с Министерството на финансите за милиарди долари безвъзмездни средства и заеми, Lufthansa спечели 10 милиарда долара от правителство за спасяване, а Cathay Pacific обяви във вторник, че търси 5 милиарда долара от правителството на Хонконг, за да оцелее.

Икономиката на Франция ще се забави с 10% тази година, а възстановяването ще е 2022 г.

Икономиката на Франция ще се забави с 10% тази година, а възстановяването ще е 2022 г.

Банката поясни, че първите признаци на "постепенно" възстановяване - през третото тримесечие