Гръцка парламентарна комисия приключи разследването срещу бившия министър на инфраструктурата и транспорта Костас Караманлис във връзка с влаковата катастрофа в Темпи в края на февруари 2023 г., съобщава "Катимерини".
Караманлис е призован да даде показания на 7 юли.
С мнозинство от гласовете комисията обяви, че ще следва процедурите, използвани в предишно разследване, включващо бившия заместник-министър Христос Триантопулос.
Напрежението е ескалирало по време на избора на ръководство на комисията. Управляващият блок "Нова демокрация" отхвърли исканията на опозицията за обстоен разпит на свидетели и отказа да разпространи копия от досиетата на всички парламентарни групи.
Развитието предизвика ожесточена реакция от опозиционната партия СИРИЗА, която го нарече "организиран опит за прикриване на отговорност за престъплението в Темпи" и обвини правителството, че прикрива Караманлис.
"Това е повторение на модела на Триантопулос", казаха партийни източници. "Комисията е структурирана така, че да омаловажава ролята на Караманлис и да блокира правилното разследване на всички замесени." СИРИЗА обвини правителството, че е нарушило конституционните разпоредби и парламентарните правила. "Това е пореден епизод от прикриването на отговорност на правителството", заяви партията, като настоява, че премиерът Кириакос Мицотакис "носи пълна отговорност".
Най-тежката железопътна катастрофа в Гърция през 2023 г. се дължи на хронични пропуски в безопасността, които все още трябва да бъдат отстранени, за да се предотврати повторение. Това заявиха гръцки следователи в края на февруари тази година.
На 28 февруари 2023 г. пътнически влак, идващ от Атина, и товарен влак, идващ от Солун, се сблъскаха челно близо до Лариса в района на Темпи. При жп катастрофата загинаха 57 души, повечето от които студенти.
Разследването на гръцкия орган за разследване на въздушни и железопътни произшествия (HARSIA) за причините за катастрофата и реакцията на държавата е първото, което е приключило от национален орган.
Годишнината от бедствието гърците отбелязаха с масови демонстрации, които парализираха страната.
От HARSIA изготвиха 17 препоръки за железопътния регулатор; операторът Hellenic Train; държавната организация Hellenic Railways, отговорна за мрежата; и транспортното министерство.
Препоръките обхванаха наемане и обучение, обновяване на активи и разполагане на записващо оборудване за подпомагане на анализа на произшествията.
Органът беше създаден едва в края на 2023 г. и започна своето разследване през март 2024 г. - повече от година след катастрофата. Поради тази причина той трябваше да разчита на други за голяма част от информацията си.