Очаква се Китай да популяризира преработена версия на своята инициатива "Един пояс-един път" на срещата на върха на държавните глави тази седмица в Пекин, като се стреми да успокои критиките, че нейната водеща инфраструктурна политика стимулира задлъжнялостта и че липсва прозрачност, съобщава "Ройтерс".

Политиката на китайския президент Си Дзинпин, се превърна в полемика, като някои страни партньори се оплакват от високата цена на проектите.

Западните правителства са склонни да го разглеждат като средство за разпространение на китайското влияние в чужбина, обременявайки бедните страни с неустойчиви дългове.

Въпреки че повечето от проектите по инициативата са в ход, някои от тях променят управлението в страни като Малайзия и Малдивите. Проектите, които са отложени поради финансови причини, включват електроцентрала в Пакистан и летище в Сиера Леоне, а Пекин през последните месеци трябваше да отхвърли критики, като заяви, че нито една страна не е обременена с така наречените "капани на дълга".

Как Европа се научи да се страхува от Китай

Как Европа се научи да се страхува от Китай

До неотдавна европейците вдигаха рамене, но явно за една нощ светът им се промени

Си Дзинпин стартира инициативата "Един пояс-един път" през 2013 г. и според данни, общата стойност на проектите е 3,67 трилиона долара, обхващайки страни от Азия, Европа, Африка, Океания и Южна Америка.

В проектокомюнике, цитирано от Ройтерс, се казва, че 37 световни лидери, присъстващи на срещата на високо равнище от 25-27 април, ще се съгласят да финансират проекти, които зачитат целите на глобалния дълг и насърчават зеления растеж.

Гостуващите лидери ще бъдат оглавявани от Владимир Путин, както и от премиера на Пакистан Имран Хан, близък китайски съюзник и сред най-големите получатели на инвестициите, и министър-председателя на Италия Джузепе Конте, като наскоро страната стана първата от Г-7, подписала инициативата.

Очаква се САЩ, които не са се присъединили, да изпратят само делегация от по-ниско ниво и никой от Вашингтон.

"Един пояс - един път" не е геополитически инструмент, уверява Китай

"Един пояс - един път" не е геополитически инструмент, уверява Китай

През следващата седмица Пекин ще е домакин на срещата "Един пояс - един път"

Някои проекти преминават през период на рационализация и оценка, коментира Ли Лифан, заместник-генерален директор на Центъра за изследвания на инициативите в "Един пояс-един път" в подкрепяната от правителството Шанхайска академия на социалните науки.

Срещата на върха "ще бъде време за размисъл и за обсъждане на надеждите за бъдещето", допълва той.

Индустриалци и дипломати обясняват, че има промяна в начина, по който Пекин представя "Един пояс-един път" в чужбина, след първата такава среща преди две години.

"Политическата част се управлява от външното министерство, а не от Националната комисия за развитие и реформи", заявява високопоставен западен дипломат в Китай.

Други анализатори твърдят, че през второто полугодие на 2018 г. се забелязва забележима промяна в усилията на Китай да маркетира тази политика на чуждестранни пазари. Поне 10 от посланиците на Китай и дипломати в страни като Мексико и Кения са публикували съобщения в местни медии, защитавайки инициативата.

Тръмп за Китай: "Ще спечелим така или иначе"

Тръмп за Китай: "Ще спечелим така или иначе"

Ние или печелим като сключваме сделка, или печелим, като не постигаме сделка

Ву Кен, новият посланик на Китай в Германия, призна в първата си реч, че има "дълбоки съмнения" за инициативата.

"Надявам се, че хората ще могат да преодолеят "алергиите", които имат към"Един пояс-един път", колкото е възможно по-скоро, така че Китай и Германия да могат да си сътрудничат за съвместно използване на ползите от него", обясни той по-рано този месец.

Германският министър на икономиката Алтмайер, близък сътрудник на канцлера Ангела Меркел, ще присъства на срещата.

Уилям Клайн, съветник по политическите въпроси в американското посолство в Пекин, коментира пред форум по-рано този месец, че САЩ продължават да се тревожат за "Един пояс-един път".

"Тези опасения, например, са непрозрачни практики на финансиране, лошо управление и неспазване на международно приетите норми и стандарти."

Андрю Дейвънпорт, главен оперативен директор във Вашингтонската консултантска компания RWR Advisory, която следи инвестициите в китайската инициатива, заяви, че Китай е станал по-противодействащ в позиционирането на инициативата след последния форум.

Джими Картър: САЩ са най-войнствената нация в историята на света

Джими Картър: САЩ са най-войнствената нация в историята на света

Тръмп се обадил на бившия президент Картър да си поговорят за Китай

"Сравнително ясно е, че приказката "Един пояс-един път", представена от Пекин през последните няколко месеца, има за цел да се противопостави на критиките и да ги отблъсне", обяснява Дейвънпорт.

Докато броят на чуждестранните лидери участващи на срещата на върха нараства, подготовката за събитието е по-слаба в сравнение със срещата от 2017 година.

Преди две години, седмиците преди деня на откриването на срещата бяха отбелязани от серия музикални и обяснителни видеоклипове, публикувани от държавните медии, за да се рекламира инициативата, докато правителството обяви датите публично около месец преди това.

Тази година няма подобен медиен блиц, освен няколко документални филма и реклами, а Пекин само потвърди датите миналия петък, по-малко от седмица преди откриването. По време на срещи, посветени на "Един пояс-един път" преди срещата на върха, китайските власти подчертаха, че инициативата остава "печеливша" и е привлекателна възможност за страните, които желаят да станат партньори.

В понеделник официалният представител на Китайската комисия за национално развити и реформи, Ксяо Виеминг заяви пред медиите, че китайските компании са инвестирали 90 милиарда долара в страни от инициативата и са разпределили между 200 и 300 милиарда долара заеми между 2013 и 2018 година.

"Един пояс и един път" трябва да бори протекционизма, обяви китайският лидер

"Един пояс и един път" трябва да бори протекционизма, обяви китайският лидер

В неделя държавният глава на Китай обеща 124 милиарда долара