Филипински и китайски кораб са се сблъскали в Южнокитайско море, съобщава "Ройтерс".
Китайската брегова охрана посочи, че филипинският снабдителен кораб се е приближил опасно до китайския плавателен съд, което е довело до лек сблъсък. Пекин заявява, че филипинският кораб е нахлул незаконно във водите до Втората Томасова плитчина - твърдение, което според Манила е "измамно и подвеждащо".
Филипинският кораб за транспортиране и попълване на запаси е пренебрегнал многократните официални предупреждения на Китай, отбелязва бреговата охрана.
Допълва се, че корабът умишлено и опасно се е приближил до китайския кораб по непрофесионален начин, което е довело до сблъсък. Не се споменава за нанесени щети по двата кораба.
"Няма да уважим измамните и подвеждащи твърдения на китайската брегова охрана", заяви Ксеркс Тринидад, началник на службата по връзки с обществеността на филипинските въоръжени сили, и добави, че няма се да обсъждат оперативни подробности за мисиите за снабдяване. "Продължаващите агресивни действия на китайската брегова охрана ескалират напрежението в региона".
Основният проблем остава незаконното присъствие и действията на китайски кораби в изключителната икономическа зона (ИИЗ) на Филипините, отбеляза армията.
Говорителят на филипинската брегова охрана Джей Тариела посочи, че агенцията не е в състояние да предостави каквито и да е подробности, тъй като това не е операция на бреговата охрана.
В продължение на месеци Китай и Филипините си разменят обвинения относно опасни маневри и сблъсъци при Втората Томасова плитчина - атол в ИИЗ на Филипините.
Имаше няколко инцидента, след като Филипините разгърнаха мисии за снабдяване на филипински войници, живеещи на борда на стар военен кораб, закотвен умишлено в района, за да защитава морските претенции на Манила.
Китай има териториални претенции спрямо почти цялото Южнокитайско море, включително части, претендирани и от Филипините, Бруней, Малайзия, Тайван и Виетнам.
По-рано Пекин предупреди Филипините срещу навлизане в териториалните му води и страната въведе нови правила, влезли в сила на 15 юни, които връщат закон от 2021 г., позволяващ на бреговата охрана да използва смъртоносна сила срещу чужди кораби във води, за които тя претендира.
Новите правила позволяват на бреговата охрана на Китай да задържа заподозрени нарушители без съдебен процес за 60 дни.