Може да се наложи спедиторските фирми да плащат такса за използване на Балтийско море - един от най-натоварените морски маршрути в света. Това заяви министърът на отбраната на Естония Хано Певкур, цитиран от "Ройтерс".
Целта е да бъдат покрити високите разходи за защита на подводните кабели, след като се случиха редица подобни аварии.
Миналата седмица НАТО съобщи, че ще разположи фрегати, патрулни самолети и дронове в Балтийско море след поредица от инциденти, при които кораби са повредили захранващи и комуникационни кабели с котвите си при актове на предполагаем саботаж.
В допълнение към патрулите министърът на отбраната посочи, че страните обмислят други мерки за защита на кабелите, включително инсталиране на сензори за откриване на котви, влачени по морското дъно или изграждане на обвивки или стени около кабелите.
Това обаче ще има цена и независимо дали държавите или кабелните оператори ще платят за това, потребителите може в крайна сметка да бъдат оставени да платят сметката чрез по-високи данъци или разходи за комунални услуги.
Певкур обясни, че друг вариант е налагането на такса за корабите, които плават през Балтийско море, което граничи с осем страни от НАТО и с Русия.
"Да кажем, че когато отидете на летището, имате таксата за кацане, имате летищната такса и тя се плаща в билета", разясни той.
"Така че в един момент може би при преминаване през датските проливи ще има разходи за компаниите, защото това е основно застрахователна такса за повреда на кабелите".
Певкур добави, че има различни варианти на масата и че страните ще трябва да намерят общо решение.
По данни на Международния комитет за защита на кабелите, базиран в Обединеното кралство, в световен мащаб около 150 подводни кабела се повреждат всяка година. Телекомуникационните кабели, електропроводи и газопроводи в плиткото Балтийско море се смятат за особено уязвими поради много интензивния трафик. Според някои оценки около 4000 кораба плават в него всеки ден.
В понеделник шведските власти задържаха българския кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг, във връзка с повреда на кабел, свързващ Латвия и Швеция - един от четирите подобни инцидента за малко повече от година. Бяха засегнати също електрически и телекомуникационни линии, минаващи между Естония и Финландия.
Певкур заяви, че докато официалното разследване продължава, а поредицата от инциденти сочат координирани действия на кораби, които са част от "сенчестия флот" на Русия.
"Когато видим, че всички тези кораби са част от сенчестия флот на Русия, въпреки че плават под различни флагове, тогава, разбира се, трябва да навържем нещата", отбеляза той.
Москва обвини западните държави, че "без доказателства" я обвиняват за участие в инцидентите.