Финландският външен министър Елина Валтонен призова във вторник за по-решителни действия срещу "сенчестия флот" на Русия след поредния инцидент, при който беше повреден подводен кабел в Балтийско море.
"Сенчестият флот е основният въпрос и основният проблем, с който се занимаваме, независимо от резултата от текущите разследвания, свързани с тези кабели, каза Валтонен по време на посещение в латвийската столица Рига. Трябва да ограничим използването му".
Флотът в сянка на Русия също "представлява риск за околната среда и е доказана заплаха за критичната подводна инфраструктура", каза Валтонен.
"Става въпрос за възпиране, става дума за реакция в правилния момент и бързо възстановяване", настоя тя.
Така наречения руски флот в сянка се отнася за танкери и други товарни кораби с непрозрачни структури на собственост, които Русия използва, за да заобиколи санкциите, наложени в резултат на нейното нахлуване в Украйна, например при транспортирането на петрол.
Европейският съюз е наложил санкции на десетки от тези кораби, въпреки че действителният размер на флота вероятно ще бъде много по-голям.
През последните седмици предполагаемите актове на саботаж от страна на руския флот в сянка върху кабели и тръбопроводи в Балтийско море многократно са създавали проблеми. Твърди се, че щетите са причинени умишлено с помощта на корабни котви.
Припомняме, че наскоро подводен кабел, минаващ между Швеция и Латвия, беше повреден. Причината все още не е ясна. Властите в Стокхолм разследват възможен сериозен саботаж и са заловили подозрителен кораб.
През декември беше открита повреда на захранващия кабел Estlink 2 между Финландия и Естония, както и на четири комуникационни кабела, включително връзка между Хелзинки и Рощок, която вече беше прекъсната при предишен инцидент през ноември.
Петролният танкер Eagle S бе заподозрян, че умишлено е причинил щетите на Коледа.
Името на България също бе замесено в инцидентите заради кораба "Вежен".
Политическото оцветяване на случая със скъсания кабел в Балтийско море влияе негативно на имиджа на компанията и на България. Това заяви на брифинг изпълнителният директор на Параходство "Български морски флот" (БМФ) капитан Александър Калчев.
Той увери, че не е налице саботаж. По думите му няма злонамерени действия от страна на екипажа. Калчев посочи, че по време на инцидента кораба е плавал в лошо време, с ветрове със скорост до 38 възела.
Той допусна, че е възможно е корабът "Вежен" да е причинил скъсването на комуникационен кабел в Балтийско море между шведския остров Готланд и Латвия рано в неделя.
projekt
на 29.01.2025 в 13:37:15 #4Вълчан ..................... всеки демократ който не иска да ползва руски газ и ток от руската АЕЦ е свободен да си купи дизел генератор в дома, да си сложи фотоволтаици на покрива...... никой не кара демократите да ползват лоши неща произведени и доставени от Русия и Китай. по магазините е пълно с продукти произведени в Германия, Швейцария, САЩ, Япония. оригналЪ нормално е Европа да внася газ от Русия. от САЩ няма нито свободни количества нито цените са добри. САЩ има дългогодишни договори а някой държави в Европа, Азия.....няма как да осигури газ за Европа без да прецака някой, например Япония или Южна Корея. а да се увеличи добива не е лесно. трябват пари, нови сондажи, нови заводи, нови кораби.....а това отнема години. американските компании не са глупави. те много добре знаят че след всяка война идва мир. след всеки мир идва бизнес и не си струва сега да инвестират да увеличат доставките и след 5 - 10 години да спрат поръчките. а и на Европа е скъпо да ползва газ от САЩ. както и да го гледаш едно е да превозваш с кораби от САЩ друго е Русия. а много по евтино е по тръби.
hmmm
на 29.01.2025 в 06:15:36 #3"Природозащитниците, обобщили данните.. "
ВълкСчадъР
на 29.01.2025 в 00:11:05 #2Белгийско и френско пристанище - врата за внос на руски втечнен газ в ЕС През миналата година импортът се е повишил с 9 на сто Белгийското пристанище в Зеебрюге и френското пристанище в Дюнкерк се превръщат основни точки за вноса на втечнен руски газ за страните от ЕС, съобщават белгийски медии, като се позовават на данни от организации за защита на природата. Отбелязва се, че терминалите за втечнен газ на двете пристанища се управляват от белгийското дружество "Флюксис" (Fluxys). За миналата година обемът на вноса на руски втечнен газ в ЕС се е повишил с 9 на сто, а на транзита - с 19,3 на сто, показват данните. Пояснява се, че вносът е предназначен за държавите от ЕС, а преносът често е по заявка на китайски дружества. Допълва се, че близо половината от общите количества втечнен руски газ, постъпващи в Европа, преминават през двата терминала на "Флюксис", преди да достигнат по газопроводи до крайните клиенти. Природозащитниците, обобщили данните, настояват за пълно проследяване на количествата по пътя от производството до доставката в страната получател. От "Флюксис" са посочили, че това не е възможно заради търговската тайна. В края на миналата година Белгия предложи да бъде въведена обща европейска система за проследяване на руския втечнен газ, внасян в ЕС, за да може да се прилагат европейските санкции срещу Русия, въведени заради войната в Украйна. Белгийските власти отчитат, че вносът на втечнен газ в Белгия се е удвоил и това затруднява прилагането на санкциите. През юни миналата година ЕС наложи санкции срещу вноса на руски втечнен газ със забрана за прехвърляне на горивото между кораби в европейските териториални води. (кор. на БТА Николай Желязков)
projekt
на 28.01.2025 в 23:32:16 #1защо санкции срещу Русия.....след като кабела е повреден от български кораб който явно не е част от сенчестия флот. защо няма санкции срещу България....