Тъй като морските пристанища на Украйна са блокирани или превзети от руски сили, съседното румънско черноморско пристанище Констанца се очертава като основен канал за износа на зърно от разкъсаната от войната страна на фона на нарастващата световна продоволствена криза, информира Аssociated Press.

Това е най-голямото пристанище в Румъния, където се намира най-бързо зареждащият се зърнен терминал в Европа, който е преработил след инвазията на 24 февруари близо един милион тона зърно от Украйна - един от най-големите износители на пшеница и царевица в света.

Но пристанищните оператори казват, че поддържането, а да не говорим и за увеличаване на обемите, които обработват, скоро може да се окаже невъзможно без съгласувана подкрепа и инвестиции от Европейския съюз.

"Ако искаме да продължим да помагаме на украинските фермери, ние самите се нуждаем от помощ, за да увеличим капацитета си за обработка", каза Дан Долгин, директор на операциите със зърнени култури в главния оператор "Комвекс"на черноморското пристанище.

"Нито един оператор не може да инвестира в инфраструктура, която ще стане излишна, след като войната приключи", добави той.

"Комвекс" може да обработва до 72 000 тона зърнени култури на ден. Това и близостта на Констанца по суша до Украйна и по море до Суецкия канал правят пристанището най-добрият настоящ маршрут за украински селскостопански износ. Други алтернативи включват шосейни и железопътни връзки през западната граница на Украйна до Полша и нейните пристанища в Балтийско море.

Усилията за премахване на руската блокада не доведоха до нищо и Организацията по прехрана и земеделие на ООН очаква до 181 милиона души в 41 страни да се сблъскат с продоволствена криза или глад тази година във връзка с войната в Украйна.

Турска военна делегация лети до Москва

Турска военна делегация лети до Москва

Износът на украинско зърно ще е една от основните теми

Само дни след руската инвазия, "Комвекс" инвестира в ново съоръжение за разтоварване, очаквайки, че съседната страна ще трябва да пренасочи своя селскостопански износ.

Това позволи на пристанището през последните четири месеца да транспортира близо един милион тона украинско зърно, като по-голямата част от него пристига с шлепове по река Дунав. Но тъй като 20 пъти повече все още е блокирана в Украйна и сезонът на лятната реколта бързо наближава в самата Румъния и други страни, които използват Констанца за своя износ, Долгин каза, че е вероятно темпът на украински доставки на зърно през това пристанище да се забави.

"Тъй като лятната реколта в Румъния наближава, всички пристанищни оператори ще се ангажират с румънските зърнени храни", предупреди той.

При неотдавнашно посещение в Киев с лидерите на Франция, Германия и Италия румънският президент Клаус Йоханис каза, че страната му търси възможни начини за преодоляване на "използването на износа на зърно като оръжие от страна на Русия".

"Като релевантна част от решението за продоволствената несигурност, генерирана от Русия, Румъния участва активно в улесняването на транзита на износа от Украйна и в това да служи като център за транспорт на зърно, за да достигне то до традиционните пазари в Близкия изток, Северна Африка и части от Азия," каза той.

Решенията, обсъдени в Киев, каза Йоханис, включват ускоряване на доставките с шлепове по река Дунав, увеличаване на скоростта на тяхното разтоварване в румънските пристанища, нови гранични пунктове за камиони с украинско зърно и повторно отваряне на изведена от експлоатация железопътна линия, свързваща Румъния с Украйна и Молдова.

Украйна изнася зърно през Полша и през Румъния

Украйна изнася зърно през Полша и през Румъния

"Тези маршрути не са идеални, но правим всичко възможно, за да ги развием"