Дезинформационната кампания в социалните мрежи в подкрепа на интересите на китайското правителство се разрасна до нови езици и платформи и дори се опита да накара хора да участват в протести в САЩ. Това обявиха изследователи, цитирани от "Ройтерс".

Експерти от компанията за сигурност FireEye и от Google уточниха, че операцията е била идентифицирана през 2019 г. като управляваща стотици профили на английски и китайски с цел дискредитиране на демократичното движение в Хонконг. Кампанията е разширила задачата си и се разпростряла от "Туитър", "Фейсбук" и Google до хиляди профили на десетки сайтове по целия свят.

Тази експанзия показва, че китайските интереси са се ангажирали по-задълбочено с вида на международната пропагандна техника, която Русия използва от няколко години, казват експерти.

Произходът на COVID-19 е научен въпрос и Пекин подкрепя само такъв подход

Произходът на COVID-19 е научен въпрос и Пекин подкрепя само такъв подход

Китайското посолство у нас с позиция за политизацията на проблема

Някои от новите профили са в мрежи, използвани предимно в страни, които преди това не са били значими пропагандни цели за Китай, като например Аржентина. Други мрежи имат потребители по целия свят, но с голям дял в Русия или Германия.

Фалшивата информация за COVID-19 е голям фокус. Например акаунти в социални мрежи като "вКонтакте", LiveJournal и другаде на руски, немски, испански и други езици твърдят, че новият коронавирус се е появил в САЩ преди Китай и че е бил разработен от американските военни.

Множество рускоезични акаунти в LiveJournal са използвали идентична формулировка: "Американската Форт Детрик беше източникът на COVID-19", визирайки биологичната лаборатория на американската армия Форт Детрик в щата Мериленд.

Белият дом обвинява Facebook и YouTube за разпространение на дезинформация за ваксините

Белият дом обвинява Facebook и YouTube за разпространение на дезинформация за ваксините

Не правели достатъчно, за да я спрат

В допълнение към популяризирането на фалшива информация за вируса, изследователите посочиха, че приоритетите на групата включват критикуване на китайския пропагандист беглец Гуо Венгуй и неговия приближен, бившия стратег на Доналд Тръмп Стив Банън, и експлоатиране на опасенията за антиазиатския расизъм.

"Наблюдавахме обширно популяризиране на рускоезично, немскоезично, испаноезично, корейскоезично и японскоезично съдържание в платформи в САЩ и извън САЩ, в допълнение към типичната активност на английски и китайски език, за която се съобщава широко", изтъкват FireEye в доклад. Много от профилите са свързани помежду си или използват едни и същи снимки, като помагат на изследователите да видят връзки помежду им.

Много от публикациите повтарят твърдения в контролирани от държавата китайски медии и са в съответствие с други опити на правителствената пропаганда. Изследователите нямат доказателства за замесеност на определена ръка или съюзник на Пекин. Китайското посолство във Вашингтон не e отговорило на искане за коментар.

Китай обвини САЩ в конспирации и дезинформация за COVID-19

Китай обвини САЩ в конспирации и дезинформация за COVID-19

Зове САЩ да поканят експерти на СЗО и да разследват

Досега профилите в големи американски платформи и големи мрежи другаде, като например руската "вКонтакте", са спечелили слабо взаимодействие с автентични потребители, казват изследователите.

"Голяма част от това се туитва в нищото", казва Джон Хулквист, вицепрезидент по анализ на разузнаването в FireEye.

Някои от публикациите са призовали протестиращи да демонстрират срещу расизма в САЩ. Освен това те са призовали протестиращите да се съберат през април пред дома на богатия емигрант Гуо в Ню Йорк, но хора не са се появили там.

Координираните фалшиви профили не са си направили труда да дават обяснения, като вместо това са разпространили подправени снимки на различен протест на различно място.

"Това е почти като че ли сякаш им се плаща за обем", вместо ангажимент, отбеляза Шейн Хънтли, директор на групата за анализ на заплахите в Google.

Франция създава агенция за борба с чуждата дезинформация и фалшивите новини

Франция създава агенция за борба с чуждата дезинформация и фалшивите новини

Тя няма да действа като разузнавателна служба

YouTube премахва около хиляда канала на месец, свързани с кампанията, макар че повечето популяризират повече китайско развлекателно съдържание от политически възгледи или дезинформация.

Качеството на продукцията се подобрява, с видео с по-висока разделителна способност и по-добри субтитри, което показва дългосрочна инвестиция.

Въпреки че профилите не са били успешни при смесването и привличането на местни последователи, Хулткуист подчерта, че е притеснен, че отделянето на ресурси ще доведе до подобрена техника и по-убедително разпространение на дезинформация.

"Те очевидно имат всеобхватен мандат, който е глобален. Някой им дава доста обширни заповеди", коментира Хълткуист.

Потребителите на социални мрежи е по-вероятно да вярват на дезинформация

Потребителите на социални мрежи е по-вероятно да вярват на дезинформация

По-податливи са да вярват на слухове и измами