Генерал Румен Радев, командир на авиобаза “Граф Игнатиево” пред news.bg.

Ген. Радев, как оценявате екипажа, който представи във фестивала  МиГ-29 от авиобаза «Граф Игнатиево»?
Подполковник Димитър  Петров и майор Георги Кръстев са от най-опитните летци в авиобазата.
По блестящ начин показаха възможностите на МиГ-29, показаха и възможностите на нашите летци, т.е. какво може българската авиация към момента.
Това е много добра връзка с народа на България - да види къде отиват парите и как се справят нашите летци.

Как виждате бъдещето на българската авиация?
Тя няма алтернатива. Тя просто трябва да има бъдеще и всики сме длъжни да работим  за това. В края на краищата, бъдещето на българската авиация е бъдещето на българската национална независимост и суверенитет, а от тази независимост и суверенитет зависят и икономиката, и образованието, и всичко друго.
Крайно време е българската авиация да има стабилен МиГ 29 - добре поддържан, който минимум 5 - 10 години да осигурява покритие на въздушното ни пространство и спешно да имаме нов многоцелеви самолет, който да поеме реалани и сериозни задачи.

А реализацията на т.нар. "План 2015"за модернизацията на армията  как я виждате?Необходимо е решение още тази година - 2009-а за по-нататъшната реализация. "План 2015" означава той да бъде изпълнен в 2015 г.
Но нека не си мислим, че ако някой вземе пушка за два дена ще се научи да стреля. Цялата процедура по избора, производството, доставката, усвояването на един нов самолет отнема минимум 5 години.
Така че решенията трябва да се вземат сега. Крайно време е да се вземат сега, за да могат те да се разгърнат в следващите 5 години. Първото условие да имаме изтребителна авиация е да стабилизираме МиГ -29, за да можем сами да гаранатираме нашето въздушно пространство, което ни е задължение по линия на НАТО.
И второто -  да изберем наистина един самолет с широк спектър от способности. Защото ще имаме малко самолети - не повече от 20 по "План 2015", така че не можем да разчитаме на количество.
Можем да разчитаме единствено на качество - качество на самолетите и качество на летците. Трябва да избираме най-доброто и да инвестираме в изключително добра система за подготовка на летци.