Зам.-генералният директор на НКЖИ, Христо Алексиев, пред news.bg

Г-н Алексиев, какво успя да постигна НК Железопътна инфраструткура по проектите, финансирани с европейски средства през 2012 г.?
2012 бе една много успешна годна за НКЖИ по отношение на проектите с европейско участие. През месец юни беше завършена отсечката от Пловдив до Димитровград и бе пусната в експлоатация. Това е първият железопътен проект в България, който осигури движение със 160 км/ч. и в същото време е снабден с модерна сигнализация и осигурителна техника.
Също така беше приключена отсечката финансирана по ОП Транспорт от Свиленград до турската граница с дължина от 16 км, която в края на 2012 г. получи Акт 15 и в нейния участък бе изграден най-дългият железопътен мост, намиращ се изцяло на територията на България с дължина от над 450 м.
НКЖИ също така успя да подпише договори за целия ресурс, който бе предвиден за жп инфраструктура от ОП Транспорт, дори са контрактувани повече средства от предвидените в програмата. Към момента се изграждат проекти за близо 1.5 млрд. лв. Усвояването към момента на средствата е около 35%, което също е един много добър показател.
Друга важна стъпка, която предприехме е, че започнахме подготовката за следващия програмен период, за да можем да не изпадаме отново в ситуация, в която да нямаме готови проекти.
Въведохме и една нова система са проджект мениджмънт в компанията и всички големи инфраструктурни проекти се управляват по един съвсем нов модел, който отговаря на най-съвременните тенденции.
Този проект беше реализиран съвместно с европейската инициатива JASPERS и в момента НКЖИ е една от малкото държавни компании, които имат подобна система, което получи адмирации и от Брюксел.

Какво очаквате да се случи през 2013 г.?
През 2013 г., освен пускането на Лот 1 на трасето Пловдив - Бургас, за което стана дума по-горе, ще въведем в експлоатация и Лот 3, като в края на тази година или началото на следващата ще пуснем и Лот 2 от трасето. За следващата 2014 г. предвиждаме също така да имаме готови отсечки и от трасето Димитровград - Свиленград.

На какъв етап е изграждането на отсечките, финансирани с европейски средства?
По линията Пловдив - Бургас вече има изграден над 150 км. нов железен път, което е около 50% от изпълнението на проекта.
Така първият лот (Михайлово - Калояновец) ще бъде пуснат в експлоатация през март.

Накъде ще бъдат насочени усилията на НКЖИ през следващия програмен период на ЕС 2014-2020 г.?
Ние не работим на парче и през следващия програмен период нашите усилия ще бъдат насочени към проекти, които следват логиката на настоящия. Т.е ние ще се насочим към проекти, които да завършат трасето от Драгоман през София и Пловдив до турската граница от една страна и до Бургас от друга.
Амбицията ни е през 2020 г. България да има едно основно ЖП направление, което да отговаря на всички европейски изисквания и с модерни телекомуникации. За да може железопътната инфраструктура да придобие оперативна съвместимост и по този начин да привличаме товари.
Не случайно ние сме се насочили към направлението от турската граница, защото 2014 г. ще бъде пуснат железопътния тунел под Босфора. След като Турция изпълнява този проект тя очаква много сериозни транзитни товари от Азия към Европа.
Нашата идея е тези товари да минат през България, защото другата опция е те да минат през Гърция. Предимство е, че трасетата през нашата страна са по къси.
В момента започна работа и по трасето Септември - Пловдив, което също трябва да бъде приключено в края на 2014. г. Т.е в края на 2014 или началото на 2015 ние ще имаме изцяло нови трасета от Септември до турската граница и от септември до Бургас с изключение на един участък от Пловдив до Михайлово (който не се реконструира през този програмен период - бел. р.).
По направлението София - Видин също ще се работи. Няма да имаме финансов ресурс, за да го приключим цялото, но предвиждаме за периода 2014 - 2020 да изградим отсечката Видим-Мездра.

Какви други проекти се финансират със средства от Европа?
Освен големите инфраструктурни проекти, които ние изграждаме, за да има пълен ефект не трябва да се забравят и всички други проекти, които са много важни. Едни от тези проекти са рехабилитацията на ключови гари и проекти, които са важни заради добавената стойност, която дават.
Ние трябва да се ориентираме към изграждане на интермодални терминали за контейнери, които позволяват прехвърлянето в една точка на товари от един вид транспорт на друг и по този начин да се предложи по-ниска цена на транспортната услуга.
Друго важно направление са железопътните гари, защото и приемните здания трябва да отговарят на съвременните тенденции и пътнико потока и нуждите на хора с намалена подвижност. В момента сме в процедура за рехабилитация на София и в началото на февруари ще бъде обявено класирането на кандидатите и от април да започне същинската работа по ремонта.
За гара Пазарджик имаме вече обявена процедура, а за гара Бургас търгът ще стартира може би в края на този месец, защото подготовката на документите ни отне по-дълго време, защото зданието е паметник на културата и бяха необходими съгласувателни процедури.
Работим и за улесняване на граничните преходи, защото няма смисъл да се намали времепътуването с 2-3 часа в определени участъци и след това то да бъда загубено в чакане на границата.