Кандидатската кампания все още не е отминала, макар че с всяка една година изпитите за прием във висши учебни заведения привличат все по-малко вниманието на обществените емоции.
Може би свикнахме с постоянната в продължение на десетилетие статистика за около 60% двойки на изпита по литература в Софийския университет. Тъжна статистика - но факт.
По-вероятната причина обаче юли месец да е по-спокоен вече са няколко други обстоятелства - това, че много вузове започнаха да приемат с оценката от матура. Още повече и това, че приемът във висшите учебни заведения е нищожно по-малък от бройката на завършващите гимназия по данни на Националния статистически институт.
Което прави на практиката всеки дипломирал се гимназист студент, почти автоматично, нужно е само да се разходи до вуза и да попълни документите.
От поне 5-6 години Софийският университет вече приема и с оценка среден (3), и обявява допълнителни класирания. Тъжно и жалко, дори и за тези, които с подигравка преди години се отнасяха към родителската истерия в двора на СУ "Св. Климент Охридски" по време на кандидат-студентските изпити.
Но и тази година не се размина без скандали - и то корупционен. То какъв ли друг може да бъде скандалът, като на мода в българското общество е корупцията. Темата за матурата по български език клас беше изнесена от служител в министерството и продадена на избрани зрелостници в навачерието на изпита.
Имаше операция на МВР с фрапантно име, задържани, прокурори, разследване, може би ще има и повдигнати обвинения. Добре, сега ще чакаме обвиненията.
Интересен е обаче фактът, че внимание беше обърнато на тази нередност.
Съгласяваме се, че корупцията е бич, тя е като гангрена в едно общество и адмирираме всички усилия в борбата срещу нея и с нея. Но увлечени по проследяване на кой, как и кога е изнесъл файла с изпитния вариант за държавен зрелостен изпит, не обърнахме внимание на самия файл.
Няколко дена по-късно се състоя и т.нар. „малка" матура. Тук изнесен вариант нямаше, корупционен скандал също. Може би Министерството на образованието си закачи обеца на ухото и се подсигури - с напълно неизвестен дори и за учителите по български и за литераторите автор - Иван Джуренов. (Мога да призная, аз също не бях чувала името му, нито бях чела нещо от него.)
Но и на този изпит сякаш съдържанието остана на по-заден план. Освен възмущението, и то слабо, в самия ден на изпита, от неразбираемия за ученик в седми клас текст. На двата грешни и некоректни въпроса никой не обърна внимание, въпреки че това е скандално, защото откроява проблем не по-слаб от корупцията - некомпетентност.
Има обаче и един друг аспект около съдържанието на двата изпита - на малката и на голяма матура. Наложени един до друг, двата теста при сравнение събуждат един много сериозен въпрос - кой какво иска от образованието.
Двата формата на изпитния материал съвпадат, но зачитайки се във въпросите - те питат за едно и също, питат за едни и същи компетентости, според модерната терминология на чиновниците от Министерство на образованието. Реално тестът за 12 клас освен заложеното количество произведения не добавя нови, реални и практически изисквани от ученика умения. Най-значимото различие е в последната задача - преразказ в 7-ми клас и интерпретация в 12 клас.
Но като се вземе предвид факта, че в 6 и 7 клас нашите ученици пишат по учебна програма съчинение разсъждение, то и в 11 и 12 клас пишат това.
На матурата в 12 клас пък отговарят на въпроси по български език върху материал, който се учи от 5 до 8 клас, а пък след това в гимназията няма време, пак по учебна програма, да се работи върху правопис, пунктуация и граматика.
Така се оказва, че и седмокласниците, и батковците и каките им от 12 клас отговарят на едни и същи въпроси. Т.е. отговарят на едни и същи изисквания и съответно имат един и същи умения.
И никой не може да ме убеди, че значимо е едно дете на 13 години да може да вникне в същността на понятията „жанр", „род" и „вид", при положение, че до този момент в училище е изучило около 20 текста. И тъй като именно тук е грешката във въпросите - то излиза, че и съставителите на теста (МОН, Инспекторатът по образование, или БАН, или учителите по литература) също не са вникнали в понятието „жанр".
Също никой не може да ме убеди, че един дванадесетокласник може и трябва да запомни имената на всички герои от разказите на Иван Вазов, Елин Пелин и Йордан Йовков, за да се падат въпроси от типа на: „Кой герой не е на.....?" И каква е точно компетентността, която се крие зад такъв въпрос?
И след като минаха полицаите и прокурорите, и след като тече разследването по корупционния скандал в кампанията, остава един много по-съществен въпрос - Кой какво иска от образованието, точно? Какво искаме от нашите ученици? Какво искат родителите? Какво искат учителите? Какво иска Министерството на образованието? Въпроси засега без отговор. Ако изходим от тестовете - кашата е пълна.
И ще стане още по-пълна, ако - не дай Боже - стане ясно, че самото министерство не знае какво иска.
И ще си позволя едно „лирично" заключение - Поканена на бала да сина на моя приятелка, имах шанса да се запозная с няколко дванадесетокласника. Момчета, завършващи елитни гимназии в София, знаещи вече по два западни езика. Момчета от интелигентни семейства.
Умни, амбициозни и малко уморени - все пак края на учебната година, а те не бяха си губили времето. Запознанството ми с тях промени в голяма степен мнението ми за настоящите ученици, а то не е никак положително след десетина години, прекарани като учител в средното образование.
Общуването ми с тях беше удоволствие, въпреки че трябваше да отговарям на въпроси от типа: Какъв е смисълът на матурата по литература. Нито едно от тези момчета обаче утре няма да е тук - в България. Всички те вече са приети или кандидатстваха в момента във вузове в чужбина.
При тази ситуация - няма какво да искаме и от вузовете - те ще си приемат с оценки и слаб 2, за да си запълнят бройката.
Altruist
на 12.06.2010 в 04:37:31 #24Няма голям смисъл май да обяснявам на някои хора. Липса на интелект пулна. Дедо Денко никои не ми е писал текстовете. Клавиатурата ми е немска и се разли4ава доста от английската такава. Който не е виждал да си мъл4и. а колкото до douche: Douchebag, or simply douche, is considered to be a pejorative term. The slang usage of the term originated in the 1960s.[6] The term refers to a person, usually male, with a variety of negative qualities, specifically arrogance and engaging in obnoxious and/or irritating actions without malicious intent. Другото зна4ение су6то су6тествува. Anyway докато бях студент тук у давах уроци по математика на така наре4ените Hauptschueler в германия, или от образованите хора нири4ани измет съ6то ми се е налагало да водя такива дискусии с тях. Каквото и да им обяснява6 едно си баба(в слу4аят дедо) знае, едно си бае... Денко бас хва6там, 4е не може6 и уравнения с X da se справи6... Тъжна работа....
partenkov
на 09.06.2010 в 13:14:50 #23¬ў¬Ъ¬й¬Ь¬Ъ¬с, ¬Я¬С¬Ю¬Ц¬в¬Ъ¬з ¬Я¬Ц¬л¬а ¬г¬б¬Ц¬и¬Ъ¬С¬Э¬Я¬а ¬Щ¬С ¬д¬Ц¬Т. ¬д.¬Ц. ¬Ї¬Ц ¬Ю¬а¬Ш¬Ц ¬Ь¬С¬Ь¬д¬а ¬Ъ ¬Ь¬м¬Х¬Ц¬д¬а ¬г¬Ъ ¬Ъ¬г¬Ь¬С¬к, ¬С ¬г¬С¬Ю¬а ¬Я¬С ¬Ц¬Х¬Я¬а ¬Ю¬с¬г¬д¬а. douche verb /duў°ʃ/ v [I or T] to put a liquid, usually water, into the vagina in order to wash it or treat it medically
partenkov
на 09.06.2010 в 10:03:07 #22Само не те съветвам да казваш douche, вместо shower пред непознати англоговорящи. Иф ю ноу уот ай мийн. Douche означава точно това , което ти казах.
partenkov
на 08.06.2010 в 15:39:01 #21Ако кажеш на английско говорящ, че си си взел douche, а не shower, му казваш че си си подмил(а) вагината/ануса (кой каквото има).
partenkov
на 08.06.2010 в 15:35:12 #20До полиглотите, douche на френски си значи душ, а на английски има вагинално-ректален нюанс, за разлика от shower.
Д-р Косев
на 08.06.2010 в 14:17:15 #19Е па ще им дадат и специалност - кеф ти Шумен, Смолян, Благоевград или некой друг ПУЦ. Трудно ми е да си представя как някой завършил математика или физика в СУ ще отиде да преподава по съответните предмети на олигофренчетата.
Д-р Косев
на 08.06.2010 в 11:55:41 #18Със среден три в СУ се влиза само педагогика и то открай време. После що било такова образованието и що учениците не уважавали учителите. И мисля, че е време да престанем с тази комплексарщина с владеенето на 'западни' езици. Безспорно е хубаво да се знаят както западни, така и източни езици, но това в наше време е вече насъщна необходимост, а не признак за висша степен на образованост.
Altruist
на 07.06.2010 в 02:59:16 #17дедо денко | 06.06.2010 09:22 алтруисте - не знам българския с какъв акцент го говориш, но го пишеш като дебил от некое помощно. и нямам предвид 4ките и 6ците, както и липсващите запетаи... ти едно грамотно изречение не си успял да вържеш, разбираемо, поне да ти се зацепи грубо, кво искаш да кажеш, па седнал акъл да дава и да критикува. най-големите кретени все най-разбират и най-много акъл дават. как па един тъпанар поне не си знае мястото... ай сус, мангес.. In order to avoid further spelling mistakes, I will write this to you in two other languages. You are a douche my friend, a loser, who is compensating for his own mentally challenged being by insulting other people. So I would like to ask, as politely as I can, for the future could please keep your comments, which are apparently a product of a depraved and deranged mind to your tiny and insignificant self. Thank you in advance. Um weitere Rechtschreibfehler in der Anwendung der bulgarischen Sprache zu vermeiden, werde ich dir das in zwei anderen Sprachen schreiben. Du bist ein Depp mein Freund, ein Versager, der fuer sein geistlich ueberfordertes Dasein ueberkompensiert, indem er andere Leute beleidigt. Deshalb wuerde ich dich hoeflichst darum bitten, deine offensichtlich aus einem verdorbenen und geistesgestoerten Verstand stammenden Kommentare, fuer die Zukunft für dein winziges und bedeutungloses Sein zu behalten. Danke im Voraus Sincerely yours, Mit freundlichen Grüßen, Altruist
Altruist
на 07.06.2010 в 02:56:10 #16дедо денко | 06.06.2010 09:22 алтруисте - не знам българския с какъв акцент го говориш, но го пишеш като дебил от некое помощно. и нямам предвид 4ките и 6ците, както и липсващите запетаи... ти едно грамотно изречение не си успял да вържеш, разбираемо, поне да ти се зацепи грубо, кво искаш да кажеш, па седнал акъл да дава и да критикува. най-големите кретени все най-разбират и най-много акъл дават. как па един тъпанар поне не си знае мястото... ай сус, мангес.. In order to avoid further spelling mistakes, I will write this to you in two other languages. You are a douche my friend, a loser, who is compensating for his own mentally challenged being by insulting other people. So I would like to ask, as politely as I can, for the future could please keep your comments, which are apparently a product of a depraved and deranged mind to your tiny and insignificant self. Thank you in advance. Um weitere Rechtschreibfehler in der Anwendung der bulgarischen Sprache zu vermeiden, werde ich dir das in zwei anderen Sprachen schreiben. Du bist ein Depp mein Freund, ein Versager, der für sein geistlich überfordertes Dasein überkompensiert, indem er andere Leute beleidigt. Deshalb würde ich dich höflichst darum bitten, deine offensichtlich aus einem verdorbenen und geistesgestörten Verstand stammenden Kommentare, für die Zukunft für dein winziges und bedeutungloses Sein zu behalten. Danke im Voraus
titanik
на 06.06.2010 в 14:06:13 #15Интернет доставката на Vivacom е меко казано БЕЗОБРАЗНА Никой на доверие да не се подлъгва по техните реклами по съответните им пакетни доставки на разни услуги. Аз им повярвах и сключих договор за доставка на интернет и телефонна услуга /за което много съжалявам/, но интернет доставката им е под всякаква критика. За безобразната им интернет доставка има няколко вероятности: 1- Правят го умишлено с цел да си поръчаш доставки с по-високо заплащане /най-вероятното/ 2- Сървърите им не са в ред и не се поддържат правилно /малко вероятно/ 3- Техническият персонал поддържащ сърварите е горе долу грамотен /което е извънредно недопустимо и не е за вярване/ Препоръка: Ако някой реши да подпише договор с vivacom за какъвто и да е пакет услуги, нека към договора, предложен от тяхна страна, собственоръчно във всички екземпляри да добави, че подписва с условие за определен от клиента изпитателен срок/най-малко 1 месец/. По този начин клиентът ще е в пълното си право да прекрати договора си с vivacom, ако не се спазват условията обещавани от страна на vivacom. Ако подобна добавка не бъде приета от страна на vivacom, то по-добре ще е да не се приемат /на сляпо/ обещанията по съответния пакет услуги и да не се стига до сключване на договор. Светът на капитала се управлява от вълчи закони, така че внимавайте. Войната с клиента, винаги води до поражение на компанията. Крайно време е моралът и коректността, да заемат полагащото им се място в бизнес отношенията, а некоректните да бъдат изхвърлени зад борда.Докато vivacom не си оправят интернет услугата си, аз ще продължавам да разпространявам това предупреждение Излъган от vivacom клиент
Altruist
на 06.06.2010 в 05:16:48 #14Skedanisti 1964 Българският си ми е много добре. От 1-12 клас редожно просълзявах у4ителките си по литература. Колкото до 4-ките и 6-иците:пи6а на немска клавиатура на служебен лаптоп на които няма права да инсталирам, или променям каквото и да е... За пове4ето не6та, които казва6 съм съгласен и за преводите дори. И аз съм 4ел няколко такива книги, което някога, преди години, ме запали и мен да у4а езици и не колкото да мога да ги разбирам. Оба4е твърде 4есто превода е на много ниско ниво. Про4ети някой път, ако не си го правил ве4е една книга в оригинал, преведена на друг език и превода и на БГ и 6те разбере6 за какво говоря... Единственото за което не съм съгласен е заплатите на у4ителите. Те тия заплати колкото и да са малки, колко пари вземат тия у4ители за уроци. Аз мога да ти кажа, 4е в моето у4или6те 2001 уроците по литература, английски, биология, химия и история върбяха по 25$ за 45 минути. Хайде сега ми кажи, 4е тези у4ители едва са свързвали двата края. И последно не говоря на бялгарски с акцент в никакъв слу4ай... Може би оба4е с варненски такъв, ако приемем, 4е хората от варна говорят меко
sedese
на 05.06.2010 в 11:59:09 #13Skedanisti 1964,
Altruist
на 05.06.2010 в 03:26:11 #12До госпожа авторката. Статийката е слаби4ка и то доста... Просто тръпки ме побиват като си помисля, 4е някога сте била у4ителка... Може би там е проблема на цялото ни образование. Това, което не мога да разбера е как може толкова много да се впе4атлявате от това, 4е някой говори два езика(западни). Аз съм завур6ил елитна гимназия. Най-елитната във Варна. У4ихме два езика... Едият го знаехме на другият не. От години не живея в българия. Завър6их в 4ужбина и работя там. Междувременно знам, наистина знам, 4етири западни езика. Не съм 4ел книга на български от 8 години. Само в интернет 4ета не6то на кирилица. За сметка това 4ета книги на другите езици, или поне на 3 от тях. Оказва се 4е не6то 4етенето на норвежки не ме вле4е много. От матурата по БГ няма никакув смисъл. Това е един език, който умира.... Авторите ни, с две три излклйу4ения не стават за ни6то или са били псих4но болни. Превода4ите на книги в България са слаби и то много. Езика ни е беден- има по-малко думи, с около 200 хил или 40%, от немския, а немския е за мене доста беден език, зна4ително по беден от англииският. Правил съм наро4но стравнения 4етейки една книга на БГ на немски и на английски.... Ина4е познавам хора тук(немци), които гожорят по 7 или 9 езика. За пример на една моя бългатрска приятелка преиятелят и немец Ян говори несмки, англииски, испански, португалски, италиянски, френски, китайски, норвежки и български, които успя да нау4и буквално за една година... И не се гордее кой знае колко с това, нито пук с докторката си титла по физика или МБА си от Оксфорд (Ян е на 35 години). Тъй 4е тихо с невероятните български у4ници от елитните у4ли6та. И себе си слагам там, за6тото като дойдох тука да у4а немските ми голеги първите две години ме разбиваха от всякаде. За математика не мисе говори просто. Така наре4ената виз6а математика в БГ е тука нижо матура. Смятай интеграли с лимеси без никой да ти ги обяснява, за6тото ти го знае6 по подразбиране.....
krisiqn
на 04.06.2010 в 18:42:54 #11[02.6.2010 г. 18:12:49] -V-L-А-D-I-*: ДОБРЕ ДОШЛИ В НАШИЯТ ФОРУМ!!!НИЕ СМЕ НЕФОРМАЛНО МЛАДЕЖКО СДРУЖЕНИЕ БГ УСТРЕМ!НИЕ СМЕ ЗА ЕДНО ЧЕСТНО, ПАТРИОТИЧНО, ОТКРИТО И СЪРЦАТО УПРАВЛЕНИЕ, КАКТО НА ДЪРЖАВНО, ТАКА И НА МЕСТНО НИВО! НИЕ СЕ БОРИМ ПРОТИВ НЕРЕДНОСТИТЕ КОИТО НИ ОБКРЪЖАВАТ ЧРЕЗ СЕЗИРАНЕ НА НЕОБХОДИМИТЕ ОРГАНИ И ПРИЗОВАВАМЕ ЗА ЕДНО ПО-БУДНО И ОТГОВОРНО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО! ВСЕКИ Е ДОБРЕ ДОШЪЛ ПРИ НАС, НЕЗЕВИСИМО ОТ НЕГОВАТА РЕЛЕГИОЗНА И НАЦИОНАЛНА ПРИНАДЛЕЖНОСТ! КОЛКОТО СМЕ ПОВЕЧЕ, ТОЛКОВА ПОСИЛНИ ЩЕ БЪДЕМ! БГ УСТРЕМ!!! BGUSTREM.ACEBOARD.COM BGUSTREM.WEEBLY.COM ДОБРЕ ДОШЛИ И В НАШАТА БЕЗЦЕНЗУРНА ТЕМА ОЗАГЛАВЕНА- ТРИБУНА ИМАМЕ ВЕЧЕ И ПОП ФОЛК ТЕМА И ЗВЕЗДНО ВАРИЕТЕ-МЛАДЕЖКИЯ ФОРУМ НА БЪЛГАРИЯ-ЗАПОВЯДАЙТЕ bgustrem.aceboard.com
alterin
на 04.06.2010 в 11:47:20 #10Не е ясно каква е ефективността на образованието. Повечето неща, които учениците назубрят като факти в училище, много бързо изчезват от паметта. Едновременно с това, хубаво е, че мозъкът се тренира интензивно и всеки ден трябва да се справя с предизвикателството да научава нови неща. Обаче наизустяването без разбиране и осмисляне е в голяма степен безмислено. Тук вече идва голямата роля на учителя, която трябва да надхвърля ролята на папагал, защото от него зависи как ще се преподаде материала и какви ще са изискванията му към учениците. Учениците не може да са по-лоши от предишните. Може повече учители да са по-лоши от предишните и като станат много лошите учители, малкото останали добри учители не могат да повлияят достатъчно на учениците.
yavor87
на 04.06.2010 в 10:07:44 #9То и сега ни управляват необразовани милиционери, та представям си какво ще е след 10 години. Сега простащината, чалгията и неграмотността са залели всички, затова не можем да очакваме много от завършващите училище / университет. Те са (ние сме) жертва на времето си.
Yoda_science
на 04.06.2010 в 09:53:21 #8Тук се цитират младежи, които отиват да учат в чужбина. Бих задал въпросът - какво ще учат? Сега е практика да се записва бизнес администрация, но къде остават основните науки - медицина, стоматология, фармация, химия, физика, биология. Прави впечатление, че се дават стипендии и се насочва елита от младежите към спомагателни професии. Така ще имаме проблем с лидерите на нашето общество. От друга страна - нивото на нашето средно образование. Работил съм към международно училище. Програмата им по математика в 5 -8 клас включва смятане с двуцифрени числа на квадрат - примерно 17 по 17 наизуст. В 10 -12 клас учеха интегрално смятане, което при нас влиза в програмите на университета. Друго нещо - децата имаха всеки месец дипломен проект или есе - нещо, което сам да направиш и създадеш по своя идея. Така се срещат с науката, а при нас на науката се гледа като на разход. Още един момент - излизат в чужбина вишисти - защо не се поиска да си плащат образованието - 5 000 евро на семестър и нещата ще си дойдат на мястото- 10 -12 семестъра излизат 50-60 хил евро и тогава ще имат пари и нашите университети. (В пресата имаше данни, че по един лекар напуска страната всеки ден - 300 дни по 60 000 означава 18 000 000 за една година, а това е съизмеримо с бюджета на университета. Това е старата приказка за зелника.
sandiu
на 04.06.2010 в 08:17:08 #7Задължителните матури трябва да са по два предмета - БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И МАТЕМАТИКА. Всичко останало е порнография. Математиката е в основата на всички природоматематически науки.Който може да усвои математиката може да усвои всичко.А зрелостниците масово исбират география или история.Всички търсят на хляба мекото.Всички искат да се движат напред по най-малкото съпротивление.И точно затова нашата образователна система произвежда брак. БЕЗ МАТЕМАТИКА НЯМА РАЗВИТА ИКОНОМИКА. ТОВА Е !!!!
Dionizy-Estudioso
на 03.06.2010 в 14:07:17 #6Естествено, че българите които смятат, че имат някакъв умствен капацитет и в последствие решат да го разшерят няма да изберат българските висши учебни заведения да учат. Големите ни университети да обиколат малко Франция, Холандия, Англия и т.н.,че да разберат какво е учене и как се учи. Аз уча международно и европейско право в Холандия и даже не се и замислям да се прибера да уча в някой български университет, където за да си взема изпитите, може да съм учил като побъркан, ще трябва да бутна някой лев на някой си.
Meteora
на 03.06.2010 в 13:15:20 #5Умните, интелигентните и жадните за наука абитуриенти нямат място в българските висши училища.