По време на днешното си изслушване в парламента за проекта за разширяване на капацитета на газохранилището в Чирен служебният министър на енергетиката и бивш директор на "Булгартрансгаз" ЕАД, Владимир Малинов направи някои признания, но и много твърдения, които не отговарят на истината, съобщава Антикорупционен фонд (АКФ).
АКФ представя някои твърдения, признания и реалните факти:
Твърдение №1: Пред Народното събрание днес Малинов заяви, че "няма нарушение на обществената поръчка. Технологията на сондажите - вертикални или наклонено-насочени - е трябвало да бъде определена след като изпълнителят на сондажите извърши сеизмични проучвания и 3D моделиране", но от АКФ припомнят, че използването на наклонено-насочени сондажи се препоръчва като единственото удачно решение за геологичните особености на ПГХ Чирен още от 1996 г. насам. Технологията е заложена в концепцията, изработена от реномираната чешка компания MND, и приета от "Булгартрансгаз" още през 2011 г. В допълнение, през 2015 г. "Булгартрансгаз" е уведомило тогавашния министър на енергетиката Теменужка Петкова за разширението с наклонено-насочени сондажи, съгласно проекта на MND. Технологичното решение - "наклонено - насочени високопродуктични сондажи" е неделима част от документацията по обществената поръчка (стр. 13, т. 8.1.2. от техническото задание), част от подадената от самия изпълнител оферта и част от сключения договор 6004.
Промяна от страна на изпълнителя след спечелването на поръчката е незаконна.
От думите на Малинов обаче днес не стана ясно защо ръководството на държавното дружество в лицето на Малинов е позволило на консорциума около "Главболгарстрой" АД да измени ключовото техническо изискване, недвусмислено заложено в тръжната документация по проекта, а именно прокопаване на 10 високопродуктивни наклонено-насочени сондажи.
Защо г-н Малинов е позволил заменянето им с по-неефективните, опасни и остарели като технология вертикални сондажи, което поставя в риск сигурността на хранилището и води до нуждата от многомилионни допълнителни инвестиции? Защо е одобрил тази промяна към по-евтина технология, без съответно намаляване на цената за извършване на строителството?, пита АКФ.
Твърдение №2: "Изпълнителят на проекта не дължи неустойки в случай на неспазване на срокове или пълно неизпълнение", посочи Малинов е пленарна зала.
Но договорът за изпълнението на сондажите предвижда до десет процента неустойки при забавяне (стр. 42, т.14.3. от договора) и също толкова при едностранно оттегляне на изпълнителя от договора (т.14.5. от договора). Още към август 2024 вече има огромно забавяне на проекта и е ясно, че той не може да бъде изпълнен навреме, което поставя под риск европейското финансиране в размер на 78 милиона, както и американското, в размер на до 365 млн. долара . Неустойките са именно за забавяне и се изчисляват на ден, за всеки ден забава. Към август е следвало да бъдат изпълнени 85 % от дейностите, а са били изпълнени 1 % от тях. Припомняме, че дължимите неустийки са на стойност 26 млн. лв.
В изказването си Владимир Малинов направи и няколко важни признания:
Признание 1: Европейската прокуратура не е поискала спиране на работата по проекта.
От АКФ посочват, че остава неясно защо въпреки липсата на каквито и да е указания от страна на Европейската прокуратура, министър Малинов е разпоредил на "Булгартрансгаз" да се спре строителството и да се прекрати договора без опити да се потърсят предвидените значителни неустойки и вреди?
Признание 2: Разговори с Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (СИНЕА), предоставила финансиране за проекта, за удължаване срока на финансирането са започнали едва на 16.10.2024 г. - денят, в който договорът с "Главболгарстрой" е прекратен по взаимно съгласие.
Това на практика означава, че СИНЕА никога не е била уведомена за одобрената от "Булгартрансгаз" промяна в технологията на сондиране, заложена в обществената поръчка. Налице е реална опасност от цялостна загуба на евросредствата, изтъква АКФ и посочва, че за съжаление никой от депутатите не е поставил въпроса за съдбата на американското финансиране (от CitiBank, с държавната гаранция на САЩ, чрез Американската агенция за развитие). Не беше поставен въпрос и за вече платените лихви, както и за евентуалните допълнителни плащания по договора за кредит.
Признание 3: Нито Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), нито друг национален административен орган е проверявал изпълнението на договора. Изпълнението е предмет на проверка единствено от Европейската прокуратура.
Това е напълно вярно и с това признание министър Малинов отстъпва от една от основните си защитни тези от август тази година, когато започна разследването на Европрокуратурата - че договорът е проверен от АДФИ и няма открити нарушения.
Признание 4: Вместо необходимите 10 сондажа, "Булгартрансгаз" има намерение да обяви нова обществена поръчка само за 3 вертикални сондажа.
Според Владимир Малинов това ще увеличи търговския капацитет на хранилището само до 720 млн. куб.м., с 30 % по-малко от заложените по проект 1 млрд. куб.м. Новото раздробяване на проекта и възлагането на само 3 от нужните 10 сондажа ще доведе до значително оскъпяване на проекта, обяснява АКФ. Освен това, връщането към старата технология, както и увеличението на налягането в хранилището без да са ликвидирани 7 стари, компрометирани сондажа и без ремонт на други 6 поставя застрашава сигурността на хранилището и региона. Подобен подход води до сериозен риск от експлозии и е на практика вид саботаж на този обект от изключително значение за националната сигурност.
Остава неясно и защо, в противоречие с досегашната си стратегия и многобройни експертни становища, "Булгартрансгаз" ще заложи на вертикални сондажи - по-стара технология, отпреди 40 г. в непосредствено предстоящите си опити да съживи колабиралия проект?
Според Антикорупционния фонд оправданията на министър Малинов, че по време на изпълнението на проекта промяната в технологията е одобрена от експертния съвет към директора, звучат меко казано неубедително предвид наличието на единодушни, последователни в годините експертни становища на международни и български експерти, както и на експертите на самото "Булгартрансгаз" ЕАД, изготвили техническото задание.
Неубедителни са и твърденията за обективност и безпристрастност на експертите - служители на "Булгартрансгаз", предвид данните за оказван от Малинов натиск върху дългогодишния вътрешен одитор на дружеството Велко Пеев, който многократно алармира за грубите нередности и който месеци наред е възпрепятстван да изпълнява професионалните си задължения, а впоследствие и уволнен.
Още по-красноречиво е мълчанието на парламентарните групи на ГЕРБ и ДПС - Ново начало.