"Само президентът може да каже какви са истинските му мотиви за искане на референдум за еврото, но действията му изглеждат като целенасочен саботаж." Това заяви в студиото на БНР съпредседателят на ПП-ДБ и бивш финансов министър Асен Василев. По думите му инициативата на Румен Радев няма правно основание и цели единствено да повиши политическото напрежение.

Василев посочи, че и двамата юридически съветници на президента - настоящият Крум Зарков и бившата съветничка Наталия Киселова, в момента председател на Народното събрание - са заявили, че референдумът е противоконституционен. "Крум Зарков напусна екипа му точно поради тази причина", припомни той.

Бившият финансов министър настоя, че българският народ вече се е произнесъл по темата, като на последните седем избори подкрепата за еврото е била потвърждавана многократно. "Декларацията за подкрепа на еврото е подписана от 171 народни представители - това е надконституционно мнозинство", подчерта Василев.

Крум Зарков: Не мога да бъда убедителен, ако не съм убеден

Крум Зарков: Не мога да бъда убедителен, ако не съм убеден

Той смята, че Наталия Киселова е върнала искането за референдум на президента под политически натиск

Той защити решението на председателя на НС Наталия Киселова да не внася предложението за обсъждане, като уточни, че тя не е излъчена от ПП-ДБ и действията ѝ са самостоятелни. Според него Конституционният съд вече се е произнесъл по темата, и няма нужда от повторно разглеждане.

Асен Василев също така коментира продължаващата стачка на столичния градски транспорт, определяйки я като "политически мотивиран саботаж". "Протестите не са синдикални. Не може да се иска субсидия от общината, когато транспорт не се предоставя", заяви той и допълни, че средствата трябва да се преразгледат и да се извършат одити в общинските дружества.

Василев подчерта, че ПП-ДБ застават твърдо зад кмета на София Васил Терзиев и подкрепят усилията му за реформи в транспортния сектор. "От опита ми в администрацията знам, че често между 10 и 30% от средствата изтичат в неефективни разходи", каза той.

Относно твърденията за натрупани 5 млрд. лв. неразплатени разходи в бюджета, Василев бе категоричен, че това не отговаря на истината. "Дефицитът на начислена основа за миналата година е 3%, точно колкото и касовият. Ако имаше 5 млрд. неразплатени, той щеше да е поне 5,5%", заяви той и нарече обвиненията "лъжа, лъжа, лъжа".

Антоанета Цонева: Протестът в София е незаконна блокада, подкрепена от ГЕРБ и БСП

Антоанета Цонева: Протестът в София е незаконна блокада, подкрепена от ГЕРБ и БСП

Васил Терзиев няма мнозинство в общинския съвет, но няма намерение да се оттегля

По-късно пред журналисти той направи по-широк коментар за стачката в градския транспорт на София и обясни, че със Закона за бюджета се определя субсидия за градския транспорт не само в София, но в цялата страна. По думите му субсидията за София е увеличена тази година и това е било ясно като параметър още при приемането на бюджета.

Бившият финансов министър изтъкна, че оттук нататък трябва да се видят няколко неща. Василев посочи, че е станало ясно, че този протест е политически, като заяви, че водачите били от БСП и напомни и за Екатерина Йорданова от ГЕРБ, която е и почетен председател на Съюза на транспортните синдикати в България.

Освен това, продължи Василев, има няколко разумни неща, които могат да бъдат направени - едното е да се пуснат такситата по бус лентите, за да се облекчи трафика, второто, което задължително трябва да бъде направено е, ако транспортът не работи и не предоставя услуга, да не получи субсидията, която общината му плаща и тези пари да бъдат пренасочени към хора с карти, които трябва бъдат обезщетени, към директорите на училища, които трябва да организират транспорт, защото да плащаш за нещо, което не получаваш, е абсолютно неразумно, според бившия финансов министър.

Асен Василев напомни и че ръководители на транспортните дружества са назначени от Столичния общински съвет, начело с общинския съветник от ГЕРБ Хекимян.

Той смята, че дружествата трябва да бъдат огледани - да им се пуснат външни одитори и инспекторат, за да се види за какво се харчат средства - колко се плаща за външни услуги, на каква цена се купува горивото, има вариант те да получават средства, когато предоставят качествена услуга и наистина е предоставена и тогава може и да има нещо допълнително, което трябва да се доплати на градския транспорт, обясни още Асен Василев.

Васил Терзиев: Трябва да има честен разговор какво е възможно и какво не е

Васил Терзиев: Трябва да има честен разговор какво е възможно и какво не е

На масата има неразумни искания