Банките са инвестирали 400 милиона лева за подготовката на системите си за плавно преминаване към еврото, обяви председателят на управителния съвет на Асоциация на банките в България (АББ) Петя Димитрова, цитирана от БНР.
"Следващата крачка след Шенгенското пространство - Еврозоната, ще допринесе не само за разширяване на бизнеса. Смятаме, че конкурентноспособност, оперативна ефективност, достъп до капитал, разширяване на пазарите - това са едни от общите ключови неща. Това - туристи и целият бизнес да не превалутира, да нямаме валутен риск, да имаме ценова прозрачност, да бъдем част от големия пазар, са големите ползи", коментира тя на конференцията "Българският туризъм и присъединяването на България към Еврозоната".
Според Димитрова е много добро партньорството между банките и туристическия бранш, а по данни на БНБ към края на миналата година те са кредитирали секторите "хотелиерство" и "ресторантьорство" с над 2,3 милиарда лева.
Подуправителят на БНБ Петър Чобанов апелира бизнесът да не повишава цените. "Не трябва да се успокояваме в момента, че изпълнихме критериите за инфлацията - да, разбира се, това беше благодарение на усилията ни като общество. Трябва още малко да положим усилия в това отношение и всеки, който може да даде своя принос, включително и туристическият бранш, се надявам, че ще го даде, заяви той".
Зам.-министърът на финансите Методи Методиев призова туристическият бранш да се включи в разяснителната кампания за еврото. Той припомни, че една от по-рядко споменаваните ползи е по-добрата институционална среда. "Целият този процес за влизане в Еврозоната, в ОИСР, преди това - във валутния механизъм, банковия съюз - всъщност, той е съчетан с т.нар. "ангажименти на държавата", които следва да се изпълнят чрез правенето на редица реформи", обясни той.
Информация за форума, организиран от Националния борд по туризъм, беше разпространена и от Министерството на туризма. Конференцията в открита от ресорния министър Мирослав Боршош. Той очерта ключовата роля на туризма за българската икономика и ползите от еврото ще донесе за сектора. Според Боршош туризмът е готов за влизането ни в Еврозоната, но потребителите трябва да са по-добре информирани. По думите му живеем в свят на популизъм и влизането ни в Еврозоната често се атакува. "България изостава от информационната си кампания относно влизането в Еврозоната", изтъкна той.
Боршош определи присъединяването на България към Еврозоната като стратегическа възможност за растеж и икономическа стабилност и за засилване на позициите на страната на европейския туристически пазар. Въвеждането на еврото ще улесни пътуването на туристите от Еврозоната, които през 2024 г. са близо 30% от всички чуждестранни туристи у нас. Единната валута ще премахне необходимостта от обмяна на пари и ще осигури по-голяма ценова прозрачност, като така България ще стане още по-привлекателна дестинация, отбеляза той.
Мирослав Боршош коментира и потенциала за привличане на нови инвестиции в туристическата инфраструктура, както и възможността за дългосрочен растеж на сектора. Според него членството на страната ни в Еврозоната е не само икономическо предимство, но и знак на доверие - към България като стабилна, сигурна и модерна дестинация.