Първият изтребител Gripen може да кацне в България 24 месеца след подписването на договора и да започне да изпълнява задълженията си по Air Policing на българското въздушно пространство. Тренировките на българските пилоти могат да започнат още година след парафиране на споразумението между двете страни, ако се стигне до такова.

Това стана ясно на представянето на офертата на шведската компания SAAB пред медиите днес, след като вчера в Министерство на отбраната беше също публично отноворена документацията по проекта за модернизация на армията и купуването на нови изтребители от Българската държава.

Изтребителите Gripen са един от четирите варианта за родната авиация. Другите оферти са две на САЩ за нови F-18 или F-16 и на Италия за употребявани EUROFIGHTER. Срокът за анализ на офертите е до 19 октомври.

SAAB предлага осем изтребителя Gripen с обновление MS20 с 30-годишна поддържка, логистичен пакет и обучение на българските пилоти.

От SAAB посочиха многократно, че Gripen би било най-икономичното решение за България в дългосрочен план. Покупката на самите изтребителите е едва около една четвърт от общата цена, която България ще плати по време на употеба на машините в рамките на следващите десетилетия.

Gripen може да бъде оборудван с последните американски и европейски оръжейни системи - каквито клиентът избере, като цената им е включена в първоначалната оферта. Йонас Йелм, страши вицепрезидент и директор бизнес направление "Аеронавтика" в SAAB, увери, че цената на предложения пакет машини, въоръжение, поддръжка, обучение и други е под бюджета, предложен от България, а именно 1,8 милиарда лева.

Изследване на IHS Jane"s сочи, че моделите Gripen имат най-ниски експлоатационни разходи спрямо конкурентите F-16, F-18E/F, RAFALE, EUROFIGHTER и F-35. Цената на летателене час е $4 700 спрямо $7 000 za F-16 Block 40/50. Двигателите на Gripen GE-RM12 пък е официално признат за най-сигурният в света с над 150 000 летателни часа без повреда.

SAAB предлагат още да изградят в България два хангара за поддръжка и ремонт. Те ще се намират на летище "Граф Игнатиево", което ще спести средства на страната на бойните системи.

Компанията вече води и преговори с няколко български компании - "Авионамс", "ТЕРЕМ Летец", "Optics" и "САМЕЛ-90" за индустриално сътрудничество, включително прехвърляне на технологии и know-how. Съвсем възможно е, посочи Йоаким Валин, директор Международни отношения в FMV, България да се превърне и в част от веригата за доставки на Gripen.

Очакванията са освен нови работни места и инвестиции, това да осигури и сигурност на доставките.