Заради критично забавяне отлагат железопътния проект Елин Пелин - Костенец за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро. Отлагането е обсъдено по време на заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна Програма Транспорт, информираха от Демократична България.
Това решение поставя под голяма опасност изпълнението на цялата Оперативна Програма, опасяват се от новата синя формация.
Те предлагат ДП "НКЖИ" незабавно да подаде за финансиране пред управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" напълно готовия проект "Видин - Медковец" на стойност 405 млн евро. Той да замести изостаналия проект "Елин Пелин - Костенец".
От Демократична България настояват министър Московски публично да заяви, че поема отговорност за реализацията на проекта "Видин - Медковец", като единствения възможен за реализация проект от основната TEN-T мрежа. Те припомнят, че Московски два пъти бе избран за народен представител от Видин.
След взетото решение, от управляващият орган на програмата са изпратили писмо до ДП "НКЖИ", с молба да предложат други проекти в рамките на този бюджет.
Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната Програма в този бюджет е участъкът Видин - Медковец, част от линията Видин - София - Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над 10 млн. лв. до момента, направени са - анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране, гласи становище на партията.
По време на същото заседание от управляващия орган - (дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията - б.р.) са насочили ДП "НКЖИ" да ускорят модернизацията на ЖП линията Русе - Варна.
Проектът Русе-Варна не попада в основната TEN-T мрежа (Трансевропейска транспортна мрежа - б.р.). Опитът за финансиране на проекта Русе - Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената, категорични са от Демократична България.
Проектът Русе - Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN - T мрежата.
Изпратеният представител на ЕК Аурелио Сесилио е заявил по време на обсъждането: "Комисията сериозно ще се противопостави на прехвърляне на средства от железопътния сектор към други области на инвестиране. Не разчитайте на подобно нещо. Затова Ви препоръчваме да започнете да подготвяте алтернативни железопътни проекти, с които да усвоите тези средства. Може би по-малки проекти, с по-къс срок на изпълнение.".
Аурелио Сесилио съвсем откровено казва, че трудно биха заявим, че двата големи проекта напредват със задоволителни темпове. "Дори "Пловдив - Бургас" с 16.5% договорени средства от общата стойност и 5% физически напредък, който знаем, че все още не е одобрен от ЕК, но въпреки това, отчитайки какво трябва да се постигне, не е много напреднал. "Елин Пелин - Костенец" няма да го коментираме - там дори липсва договаряне".
Сесилио пита защо се случва всичко това и си отговаря - да, има много обжалвания при обществените поръчки.
"Когато обсъждахме оперативните програми за периода 2014 - 2020 г., имаше общо предварително условие по отношение на обществените поръчки, което държавите членки трябваше да изпълнят.
За България бе трудно да го изпълни, но в крайна сметка, това бе направено миналата година (2017). Службите на ЕК обърнаха внимание преди време на проблема с обжалването при обществените поръчки, което така да го наречем, почти се превърна в национален спорт", заявява представителят на ЕК.
От ДБ изтъкват, че България приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин - София - Кулата. Това е най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа.
Развитието на това направление е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион - Северозападния. Добрата обезпеченост с модерна жп инфраструктура винаги е действала като катализатор за инвестициите, категорични са сините.
В подкрепа на проект "Видин - Медковец" те изтъкват следните твърдения:
- Ще стимулира реално развитието на Северозапада;
- Ще създаде оперативно съвместима свързаност на транспортната мрежа на Гърция и България с тази на останалите държави от ЕС;
- Ще привлече допълнително товари от гръцките пристанища към вътрешността на Европейския съюз, които ще преминават през България;
От Демократична България са категорични, че проектът "Русе - Варна" е възможен чак след реализацията на всички участъци от основната TEN - T мрежа. В подкрепа на това твърдение от партията излагат мотивите си - при ремонт на жп линията "Русе - Варна", товарите от Турция към ЕС, минаващи през Русе, ще бъдат принудени да заобикалят България.