Акцията на служители от МВР и от Националната агенция по приходите в "Автомагистрали" ЕАД не е извънредно събитие. Провежда се от няколко месеца и е свързана с раздадените пари чрез поръчки "ин хаус" за строителство на АМ "Хемус".

Това заяви служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова пред телевизия България он ер.

По думите й предишният директор на дружеството Стоян Беличев е раздал около 1,5 млрд. лв. "Парите са раздадени без обществена поръчка, те са раздадени наистина - размерите са доста големи - по 100-ина милиона, по 50 млн. По закона "ин хаус" г-н Беличев продължава да твърди, че няма никакъв проблем с този закон и абсолютно целесъобразно той е раздал тези пари", обясни регионалният министър.

Припомняме, днес има подобна акция на данъчни и полицаи и в АПИ.

И МВР търси неизвестния строител на АМ "Хемус"

И МВР търси неизвестния строител на АМ "Хемус"

Бойко Рашков го призова да се легитимира

Тя увери, че е започнала подготовката за зимното почистване и се подготвят споразумения с пътно-поддържащите фирми.

Основният проблем е, че от години 20-30 фирми са научени да получават 1,5 млрд. лв. годишно от държавата, смята комитова. "Тези фирми са абонирани за този 1,5 млрд. лв., те не се състезават за тях никъде, те просто ги получават. Истината е, че те бяха взели 400 млн. лв. до 30 април, до когато бюджетът на АПИ е изчерпан", уточни регионалният министър.

Полицаи и данъчни проверяват "Автомагистрали" ЕАД

Полицаи и данъчни проверяват "Автомагистрали" ЕАД

Изземват документи

По думите й когато служебното правителство е встъпило в управлението, пари е нямало. "Предишното правителство на ГЕРБ им е дало задания да разкопават всички пътища на България за общо 1,5 млрд. лв. Защо разликата я търсят от мен, няма ги в бюджета. Според тях през годините 2018, 2019 и 2020 те са ги получавали с министерско постановление на 25 декември, когато има излишъци", коментира регионалният министър.

Според нея фирмите чакат 900 млн. лв., но още не е дошъл 25 декември, нито пък се знае дали ще има излишък. Отделно фирмите работели и по договори, които са доста спорни.

АПИ търси 15 млн. лева за зимно почистване

АПИ търси 15 млн. лева за зимно почистване

Няма да може да се закърпят дупките

"Отпред пише договор за обществена поръчка за 20 млн. лв., отзад претенции за 200 млн. лв. Защо ние трябва да платим 200 млн. По кой закон? Те са свикнали да получават тези пари", каза Комитова И увери, че иска да продължат да работят по правила. Затова им се предлагат споразумения, в които да се уредят деловите отношения, да се разсрочат тези плащания в следващи бюджети.

"Не можем да им гарантираме тези 900 млн. лв. до края на тази година", категорична беше тя.

Петя Аврамова: 770 262 021 лева са приходите от електронни винетки

Петя Аврамова: 770 262 021 лева са приходите от електронни винетки

Приходите от глоби за 2020 г. са 12 095 613 лв

По думите на служебния министър не е обсъждано повишаване на цената на винетките. "За винетките не е ставало дума за повишаване на цената", категорична беше тя. И посочи, че в момента леките коли осигуряват 75% от приходите в тол системата. Само ¼ от приходите - около 80 млн. лв., идват от тежкотоварния трафик като камиони и автобуси. А пропорцията обаче трябва да е обратната, защото тежките камиони рушат повече пътната настилка. От планираните 1 млрд. лв. приходи са събрани само 380 млн. лв. през 2020 г.

Тя изтъкна, че системата за тол таксите е за 3000 км от пътищата у нас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Първоначалният ѝ замисъл е бил да обхване 16 000 км. Отделно само част от всички поставени камери са следили трафика върху тези 3000 км и вече са увеличили броя на камерите, които следят трафика. В резултат се отчита и леко повишаване на събраните пари.

Все още обмислят дали от 3000 км на 6000 км да минат на 16 000 км.

Като третата мярка тя посочи възможността за леко повишаване на таксите за камиони и автобуси. "Давам пример - един автобус от Бургас до София плаща 3,60 лв. тол такса за преминаване през 360 км, или по 1 стотинка на километър. Още обмисляме с колко. Но от 1 ст. надолу не можем да сваляме, още обмисляме през колко стъпки да стане повишаването", коментира Комитова. Това обаче е в процес на обсъждане и не е на дневен ред.

Относно протестите на строителите министърът посочи, че те са разделени на много групи. България има 21 500 строителни фирми по данни на НСИ. Това, че там протестират 10-20 фирми, това не е целият пътен бранш, каза тя. И припомни думите на председателя на пътната камара инж. Стефан Чайков, че те не протестират за заплати.