Започваме процес на формиране на стратегия за висшето образование, която да бъде не само и единствено насочена към покриване на европейските критерии за финансиране, но най-вече да служи на обществото, за да бъде подобрено качеството на висшето образование в България.

Това заяви министър-председателят Пламен Орешарски при откриването на дискусия в Министерски съвет по проекта на Стратегия за развитие на висшето образование 2014 - 2020 година.
Висшето образование е ключово за икономиката на страната, категоричен бе Орешарски. Той призна, че не приема еднозначно критика към качеството на висшето образование у нас, тъй като родни кадри намират добра реализация в чужбина, но слабости има и подобрение е необходимо.

Критиката е преекспонирана, но е хубаво, когато има такава. Нашето общество е много критично, често повече от необходимото, но критиката трябва да бъде градивна", добави премиерът, като призна, че е раздвоен, присъствайки в качеството си на министър-председател, а не на университетски преподавател.

Самата стратегия бе представена от министъра на образованието Анелия Клисарова, а участие в дискусията вземат членове на Съвета на ректорите на висшите училища, представители на Българска академия на науките, Агенцията за оценяване и акредитация, синдикати, Национално представителство на студентските съвети и други.

Трябва да бъде подобрена връзката между висшето образование и практиката, както и структурата на специалностите, отчете Орешарски. Той приветства всички университети, които успяват да привличат чужди студенти, благодарение на което родната система придобива, ако не глобални, поне регионални измерения.

„Факт е, че част от младите хора в България предпочитат да завършат висше образование навън", призна Пламен Орешарски. В тази връзка трябва да се действа така, че българското образование да бъде приравнено с това във водещите университетски центрове, което да привлече достатъчно чужди студенти, за които завършването на български университет да бъде гордост и чест, призова премиера.

Той изрази убеденост, че още днес в течение на дискусията ще се навлезе достатъчно дълбоко в проблематиката и целите. Образованието ще продължи да бъде приоритетна сфера, обеща премиерът. В системата на образованието се преплитат най-много акценти - социални и чисто икономически и това е сферата, в която социалният фактор най-добре се покрива с факторите на конкурентоспособността и растежа, отчете Орешарски.

Проектът за стратегия ще бъде публикуван на страницата на Министерство на образованието още днес, поясни от своя страна Анелия Клисарова. Той тепърва трябва да бъде обсъден широко от отделните академически съвети, като за момента по думите й е предложена матрица. Ще бъде формирана работна комисия, а след зимната ваканция ще има нова среща, на която да се изготви окончателен вариант на стратегията. След нейното изработване работна група ще изготви план за действие.

„Стратегическата цел е създаване на модерна и ефективна система, в която центърът е човекът. В стратегията основно място има студентът. Необходим е растеж на качеството", обяви Клисарова.

Процентът на придобилите дипломи за висше образование граждани между 30 и 34 години е 26.9%, като целта е до 2020 - 2025 година този процент да достигне 34-36%, обяви образователният министър. По-малко от 30% от завършилите работят по специалността си, анализира тя.

През последните години финансово икономическата криза е поставила пред сериозна дилема висшето образование, а реформите макар и започнати, не са били ускорени, призна Клисарова. „Не инвестирахме достатъчно във висшето образование", отчете тя и добави, че невъзможни неща няма, но са необходими реализъм и амбиция.