Омбудсманът Мая Манолова се готви да сезира Конституционния съд (КС), ако няма промени в Кодекса за социално осигуряване. Националният обществен защитник призова законотворците да предоставят право на гражданите да избират формулата за пенсионирането си.

"Като национален омбудсман заявявам категоричната си позиция срещу новата формула за изчисляване на пенсиите, която по данни от Националния осигурителен институт ще ощети над 31% от гражданите, които се пенсионират след 1 януари 2019 г.". Това гласи позиция на омбудсмана Манолова.

Синдикатите готови да изчисляват пенсии с молив и лист

Синдикатите готови да изчисляват пенсии с молив и лист

КНСБ: Една симулация се превърнала в спекулация

От началото на годината в институцията на омбудсмана са постъпили жалби от засегнати граждани по проблема с пенсионирането и тя е сезирала министъра на труда и социалната политика.

Предварителните данни на НОИ за "неутрален ефект" от новата формула, въведена "на тъмно", са безпочвени, най-малкото защото тя ще засегне над 31 % от бъдещите пенсионери, категорична е Мая Манолова.

По информация на НОИ през 2019 г. над 67 000 души ще придобият право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, като от тях ощетени с по-ниски пенсии ще бъдат над 31% или близо 21 000 души.

Тя споменава и позицията на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) по Проекта за бюджета на ДОО за 2019 г. и аргументите им срещу повишаването на минималната работна заплата и минималните осигурителни доходи.

В становището си от АИКБ са против запазването на допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит за частния сектор; увеличаване на заплатите и възнагражденията за полиция и вътрешен ред и сигурност, както и на заетите в бюджетния сектор с 10%; увеличаването на максималния осигурителен доход за всички осигурени лица от 2 600 лв. на 3 000-лв.; увеличаване на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица - съответно за 2019 г. в размер на 560 лв.; увеличаване с 60% на минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 350 лв. на 560 лв. от началото на 2019 г.; запазване на режима за изплащане на паричните обезщетения за временна нетрудоспособност като остават първите 3 дни болнични за сметка на работодателя; ръста на инвалидни пенсии; запазване на 410 дни отпуск поради бременност и раждане като се аргументират, че след него майките имат право на отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст срещу ниското обезщетение в размер на 380 лв. на месец, а по този начин се задържа работната сила на майките извън пазара на труда, където има дефицит на работна ръка и връщането им на работа след 2 години води до загуба на трудовите им навици и прави трудна адаптацията им на работното място.

Манолова отрича тези предложения на АИКБ, защото така ще се отнемат права и социални стимули на на гражданите.

"Като национален омбудсман настоявам при разглеждане на проекта на Закона за държавния бюджет на държавното обществено осигуряване за 2019 г. да отпаднат или да бъдат разгледани, съгласно законовите изисквания, въведените ограничения, предложени без задължителните обществени консултации", пише Манолова.

Корнелия Нинова пита премиерско-волева република ли сме?

Корнелия Нинова пита премиерско-волева република ли сме?

Журналистите да присъстват на разговорите между Цветанов и Марешки искат от БСП

"Проблемите в социалната сфера са най-чувствителни за гражданите, защото обхващат целия им съзнателен живот от обезщетенията за бременност и раждане, през помощите за отглеждане на деца и обезщетенията за временна неработоспособност, до пенсионирането, а и след това - при уреждане на наследствените пенсии и помощите при смърт на осигуреното лице.

Тя привежда пример - максималният размер на получаваните една или повече пенсии, се променя от 910 на 1200 лв., без този въпрос също да бъде подложен на обществено обсъждане.

Увеличаването на максималния осигурителен доход от 2600 на 3000 лв. е взето без да бъде спазен и принципът за предвидимост и яснота, става ясно от позицията на Манолова.

Увеличаването на осигурителния доход за земеделските стопани и тютюнопроизводителите от 350 лв. на 560 лв. също не е разчетено с възможностите на българския земеделски производител, акцентира Манолова.

"Действащият в момента § 6 от Преходните и Заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване (ПЗР на КСО) предвижда премахване на максималния размер на получаваните една или повече пенсии, отпуснати след 31 декември 2018 г. и голяма част от вече придобилите право на пенсия български граждани, които законосъобразно отлагаха пенсионирането си за периода след 01 януари 2019 г. именно, защото след тази дата няма да има максимален размер на пенсиите, отново са с нарушени права поради липса на личен и информиран избор и съответно отнета възможност за плануване и разчет на предоставените им законови възможности", пише Манолова.

Според нея, предвиденото увеличение на размера на ниските пенсии с 5.7% няма да доведе до съществени промени в бита и живота на пенсионерите. С тази малка стъпка ще продължи да се задълбочава и увеличава разликата между най-ниските и най-високите пенсии и броят на пенсионерите, които ще получават или ще продължават да получават пенсии под линията на бедност ще се увеличава.

Манолова припомня, че с минималния размер на пенсиите за осигурителен стаж и възраст е обвързан и размерът на пенсиите за инвалидност поради общо заболяване. Омбудсманът е категорична, че те са крайно недостатъчни за издръжка и лечение на хората с трайни увреждания.

Смятам, че за достоен живот на гражданите в пенсионна възраст трябва да се търсят други формули и пътища, така, че размерът на пенсиите да бъде осъвременен поне до линията на бедност. В случай, че не бъдат предприети законодателни промени за разрешаването на проблема, в качеството си на омбудсман ще сезирам Конституционния съд за установяване на противоречието на нормата с Конституцията на Република България, пише Манолова.

В становището си Манолова акцентира и на демографската катастрофа в страната. Как замразяването на майчинските за дете от 1 до 2 години, който е 380 лв., би стимулирало младите семейства, пита омбудсманът.

Омбудсманът припомня свое становище от 29 октомври 2018 г. по проекта за Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване. Тогава Манолова предупреди, че ако изчислението на пенсиите се базира само на доходи след 1 януари 2000 г., вместо от 1997 г., т.е. от момента, когато реално действа електронният регистър на НОИ, хората са лишени и от допълнителни три години трудов стаж, и от възможността за избор на най-благоприятни години след 1997 г.

В същото становище Манолова е настояла всички важни решения и нормативни промени, особено за държавното обществено осигуряване, да бъдат извършвани по нормативно установения ред, след обществено обсъждане, както и при наличие на предварителна оценка на въздействието.