Министерството на туризма е закъсняло с мерките в подкрепа на бранша по време на пандемията от COVID-19. Това е заключението на Сметната палата за ефективността на мерките в подкрепа на туризма, съобщават от ведомството.

От там посочват, че за периода от 01.02.2020 до 31.12.2021 г. Министерството на туризма е приложило седем специфични мерки в подкрепа на бранша на обща стойност 149 милиона лева.

Одитът на Сметната палата показва, че недостатъчно своевременното и целенасочено подпомагане се дължи на липсата на достатъчен административен капацитет, слабости при разработването на дизайна на мерките, недостатъчно целенасочено информиране на заинтересованите лица и липсата на контрол при целевото разходване на средствата от подпомогнатите лица за част от схемите. Отчитат се също и пропуски в работата на оценителните комисии.

Според Сметната палата не са предприети действия за утвърждаване на ред и процедури за ясно разпределение на отговорностите и задължителните стъпки при разработването на дизайна на схемите за държавна помощ. От ведомството поясняват, че Министерството на туризма не е направило анализ, който да приоритизира браншовете в туризма, най-силно нуждаещи се от допълнителен ресурс за оцеляване в условията на пандемията.

Освен това Министерството на туризма не е извършило навременна оценка за необходимостта от целенасочено финансово подпомагане на туроператорите и туристическите агенти, макар че е налице информация за значителния размер на общата стойност по предплатени и нереализирани туристически пакети от около 250 млн. лв., формиращи задължения към над 200 000 клиенти и доставчици. В резултат на това схеми за осигуряване на ресурс за изплащане на дължими суми за нереализирани пътувания са въведени между 6 и 9 месеца след обявяване на извънредното положение в страната, а безвъзмездната финансова помощ е получена от бенефициентите 12 месеца след обявяване на пандемията.

От одитът на Сметната палата става ясно, че не са предприети навременни действия в подкрепа на лицата, осигуряващи допълващи туристически услуги, като екскурзоводи, планински водачи и други. Помощта за тях е дошла 11 месеца след обявяването на извънредно положение в страната.

При разработване на дизайна на мерките са допуснати различни пропуски, забавяния, а в някои случаи и несъответствия с изискванията, което създава затруднения за лицата, извършващи оценяване на заявленията/проектните предложения и осъществяване на контрол. Допуснати са слабости в процеса и изпълнението на стартираните схеми и процедури за подкрепа, като не се гарантира във всички случаи справедливо и целенасочено подпомагане в съответствие с потребностите на предприятията от туристическия сектор.

Сметната палата издаде осем препоръки на Министерството на туризма, изпълнението на които да доведе до по-голяма ефективност на работата в процеса по администриране на държавните помощи и за осигуряване на мониторинг и оценка на ефективността на схемите за тях.

Туристическият бранш възмутен от черния PR и мисленето "на парче"

Туристическият бранш възмутен от черния PR и мисленето "на парче"

Призовават да се мисли за бранша целогодишно, а не само преди сезон