Повече правомощия на общините за контрол над битовото отопление искат от ВМРО. Воеводите очакват, че така ще спре изгарянето на гуми, парцали и пластмасови предмети през зимата, което става основно в гетата.

Предлага се и въвеждане на възможността в общинските жилища да се въведат забрани за отопление на твърдо гориво.

За автомобилния трафик от ВМРО предлагат екоминистерството чрез изпълнителните си агенции да може да гарантира, че колите не замърсяват въздуха.

От ВМРО призовават да се помисли дали има възможност да се въведат забрани за движение на автомобили под определен евроклас в най-проблемните зони на града.

Това става ясно от обсъждането в Столичния общински съвет, предизвикани от доклад на заместник-кмета на София по екологията Йоана Христова на 25 юли по повод доклад за актуализиране на Плана за качеството на атмосферния въздух

Над 8 000 души умират годишно в България от мръсния въздух

Над 8 000 души умират годишно в България от мръсния въздух

Почти 15 000 души годишно в България умират вследствие замърсяването на въздуха

На тази сесия съветниците от ВМРО и ГЕРБ влязоха в задочно пререкание дали това, което се прави, е достатъчно и дали е нужен по-радикален подход.

На заседанието юристът от ВМРО Карлос Контрера изрази съжаление, че самият зам.-кмет отсъства от залата. Той заяви, че анализът, представен от зам.-кмета показва, че най-големите замърсители на въздуха са битовото отопление и автомобилния трафик в града според различни показатели. "Което означава, че подходите, с които трябва да борим двата проблема, очевидно са различни", обобщи Контрера.

По думите му за всички е ясно, че въздухът няма да стане през зимата кристално чист.

"Аз бих поразсъждавал, отправям и това предизвикателство към Вас, по темата за законодателна промяна, която да даде повече и по-радикални правомощия на общините що се отнася до битовото отопление". 

Между 14 и 18 хиляди българи умират годишно заради мръсния въздух

Между 14 и 18 хиляди българи умират годишно заради мръсния въздух

Над 97% от българите са изложени на замърсяване с ФПЧ

В момента ние имаме правна възможност да ограничим използването на определени горива в определени територии, но тази мярка, това правомощие по закон никога не е използвано, каза Контрера.

Той уточни, че това става не само в София и вероятната причините е, че текстът е много неясен - как се случва това, за какъв срок, каква точно е процедурата. 

Мръсен въздух дишаме в десет български града

Мръсен въздух дишаме в десет български града

Според данни на Air Quallity Ingex

В защита на тезата си, че една промяна - чл. 28 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, би могло да даде повече правомощия не само на кмета на дадена община, но и на общинските съвети да налагат принудителни мерки.

И в определени зони, ако трябва, да се забранява използването на определен вид гориво. Или на определен вид отоплителни тела. Да, това са непопулярни мерки. Да, вероятно ще има брожения, ще има протести. Но когато западна София дими дни наред и оттам се носи на талази отровен въздух, аз не виждам друго решение, каза Контрера.

Неговият съпартиец в общинския съвет на София Димитър Антов даде пример, че общината не взема мерки с горенето на всякакви отпадъци. Той поиска и законодателни мерки за спиране на обгазяването на София от горене на гуми и др. отпадъци.

"Аз живея близо до циганската махала в Бакърена фабрика, съсед съм, през една улица. Аз мога да Ви кажа в кой ден се горят кабели и дворът ми прилича на нападнат от химическа атака. Мога да Ви кажа в кой ден се горят гуми и тогава кълба черен дим се разнасят над мене и върху двора ми валят черни сажди", каза Антов. Той призна, че към момента няма глобени и не се знае процедурата за подобна глоба.

Антов раздели отоплението на дърва и паленето на гуми. "Ние пак отиваме в някакви дреболии. Основните неща са големи, онези които видимо замърсяват. Направете нещо там! Не го правим, господа", каза той.

Контрера не спести критики и към състоянието на автомобилите в столицата. Според него основен проблем в София е с техническото състояние на автомобилите.

"Да, по софийските улици има автомобили, които дори не са регистрирани на територията на общината, но които обикалят, цапат, пушат и създават огромни проблеми. Но тук ние отново трябва да поискаме някаква възможност от законодателя, за да контролираме този процес", каза юристът от ВМРО.

Той се обърна към председателя на ГЕРБ в Столичния общински съвет Малина Едрева, която го репликира, да помисли и да предложи в парламента мерки за ограничаване на замърсяването.

В момента се подготвя поредно изменение, каза Контрера. Според него сега не е момента да се забранят дизеловите двигатели в София.

Според Контрера и Антов е нужно да се проведе дискусия с народни представители от всички партии и преди есенния сезон да се внесат законодателни предложения, за да не се окажем неподготвени за зимния сезон на 2019-2020 г.