След две години закъснение платформата за достъп до обществена информация заработи. Това стана ясно по време на конференция в Министерския съвет. От понеделник започва активна работа с платформата, съобщи директорът на Главна дирекция "Модернизация на администрацията" Красимир Божанов.
Една от причините за забавянето е, че платформата е изработена в рамките на проект, свързан с подобряване на процесите в обществения сектор, въпреки че промяната в Закона за достъп до обществена информация беше гласувана преди две години.
И постъпващата информация до администрациите ще бъде оповестявана до две години, за да добие публичност, увери Божанов. По-деликатно е, защото по-трудно е заличаването на лични данни.
Над 200 са администрациите, включени в проекта.
Сред тях са министерства, общини, държавни агенции.
Някои институции вече получават заявления чрез платформата, като до момента са постъпили общо 46.
В момента тече процедурата по определяне на модератори. На практика платформата изглежда като деловодна система, обясни Ралица Величкова от Дирекция "Модернизация на администрацията".
С подготвена форма на заявление заявителите трябва да въведат само имена, адрес и въпросите си към съответната институция. Права по обработване на заявлението имат модераторите на платформата. 14-дневният срок, в който трябва да бъде получен отговор на заявлението, започва да тече от момента на подаване.
По закон отказът ще бъде предоставян на хартиен носител, за да може да се обжалва от заявителят, обясни Божанов.
Електронно е видимо само основанието за отказ на достъп до обществена информация. С помощта на платформата ще се подобри и статистиката във връзка с достъпа до обществена информация като броя на отказите, на заявленията и други.