Асоциация "Прозрачност без граници" е разтревожена от обсъжданите промени в изборното законодателство. Това става ясно от депозираното днес в Народното събрание становище относно предложенията за промени в Изборния кодекс.
Считаме, че значителна част от предложените промени в Изборния кодекс са необмислени, противоречиви, създаващи рискове и в крещящо противоречие с международните стандарти за провеждане на честни и демократични избори, посочва се в позицията.
Според тях те създават условия за допълнително компрометиране на изборите, за хаос в действията на институциите и за разрушаване на остатъците от обществено доверие към демократичния процес в страната.
От организацията определят като неприемливо предложението, с което избирателната система за Велико народно събрание се променя в механично смесена, без да е посочено дали мажоритарният избор се провежда в един или в два тура. Те се опасяват, че това ще доведе до намаляване на представителността на учредителната власт в страната, а също създаване на бариери за влизане в парламента пред малки партии, нововъзникнали партии и независими кандидати.
За "Прозрачност без граници" условията за определяне на броя на мандатите са необмислени, дискриминационни и невъзможни за изпълнение. Те посочват, че в многомандатните райони ще се използват неактуални данни за броя на жителите от 2011 г., които ще доведат до намаляване броя на мандатите в големите градове, а в едномандатните райони с мажоритарен избор те не осигуряват възможност за гласуване на българите, живеещи в чужбина.
От организацията изтъкват, че промените в избирателната система и в границите на районите една година преди провеждането на избори противоречат на международните стандарти на Съвета на Европа и на Конституцията, която осигурява равно избирателно право, включително правото на избирателите, живеещи в чужбина, да гласуват за кандидати в едномандатни райони. Те допълват и че идеите за видеонаблюдение в секциите също противоречат на Конституцията, която гарантира тайна на вота, както и на международните стандарти на Съвета на Европа.
Удължаването на изборния ден до 48 часа създава рискове от злоупотреби с изборните книжа, организационен хаос и оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата дни, предупреждават от "Прозрачност без граници". За тях остави неясно кой съхранява изборните книжа през нощта; ще бъдат ли в състояние членовете на секционните комисии да работят 48 часа и след това да преброят коректно бюлетините и да попълнят без грешки протоколите; ще се наложат ли промени в състава на комисиите през втория ден поради умора и отказ на членове на комисии; какво ще е отражението върху мащабите на купения и контролирания вот особено при възможността за оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата изборни дни.
Те не одобряват идеите за увеличаване на прага за валидност на преференциите до ниво, което обезсмисля предпочитанията на избирателите и намалява тяхната роля при избора на народни представители.
Запазването на едновременното гласуване с хартиени бюлетини и с електронни машини пък според тях обезсмисля въвеждането на машини за гласуване и ще затрудни работата на секционните комисии, вместо да я улесни. Паралелното използване на двете технологии за гласуване и отчитане на изборните резултати увеличава риска от грешки при попълването на протоколите, тъй комисиите ще продължат да обработват ръчно два масива от информация - електронен и хартиен.
От Асоциацията са против ограничаването на правомощията на ЦИК да упражнява контрол върху изработването на софтуера и хардуера на машините за гласуване поради премахването на правомощието й да дава задължителни указания на изпълнителите на машинното гласуване.
Те не одобряват и премахването на възможността наблюдателите да извършват проверка на съществуващата до този момент в ИК система за машинно гласуване, като по този начин се ограничава възможността за граждански контрол и създаване на доверие в този компонент от изборния процес.
Според тях опростяването на съдържанието на протоколите заличава публичността на важни данни (например брой на неизползвани и недействителни бюлетини), които имат значение за прозрачността на изборния процес и служат като бариера срещу манипулации при отчитане на изборните резултати.
Според "Прозрачност без граници" промените в изборното законодателство трябва да се извършват в спокойна обстановка на базата на експертна дискусия и на политически консенсус.
Българското общество, в това число и политическите партии, се нуждаят не от създаване на нови проблеми, а от решаване на съществуващите проблеми в изборния процес и от повишаване на доверието в политическите субекти, изтъква се в позицията.
Според Асоциацията са необходими мерки, насочени към: създаване на избирателен регистър с точни данни за избирателите по настоящ адрес; адекватни правила за избор и качествено обучение на членовете на секционните комисии; създаване на регионални преброителни центрове, оборудвани с оптични скенери, които отчитат коректно изборните резултати и обезсмислят купения и контролирания вот;създаване на условия за гласуване на гражданите, поставени под карантина заради Covid-19; разширяване на безплатния достъп до обществените медии за участниците в изборите като мярка, компенсираща противоепидемичните ограничения при масови предизборни мероприятия.