Изключително важно е Централната избирателна комисия (ЦИК) да организира машинното гласуване за изборите 2 в 1 по начин, по който да остави необходимото време за извършване на всички стъпки и действия по удостоверяване на софтуера и различните етапи на доверено изграждане. ЦИК има задължение, което не изпълнява досега - да направи извадкова проверка на машините, които вече са подготвени в склада за изпращането им в страната в присъствието на партиите, на реално на това какво е заредено и налято в самите машини за гласуване.

Стефан Манов, зам.-председател на обществения съвет към ЦИК, обясни пред News.bg, че само така с такава извадкова проверка избирателите и политическите партии трябва да бъдат убедени, че това, което тръгва към избирателните секции е именно това, което е било преди това доверено изградено пред очите им в залата под контрол в Министерство на електронното управление.

Манов уточни, че има два етапа на контрол, за които, ако бъдат извършени подобни партенки, които бяха написани в доклада от последните избори "не знаем какво е изсипано и налято в машините 24 или 48 часа преди изборния ден и ЦИК панически да отменя машинното гласуване". За такава паническа ситуация е най-напред отговорна ЦИК, защото не е своевременно изградила процедурите, таймингът и планът за управление на рисковете, предвиден в Изборния кодекс, а не панически да се взимат извънинституционални решения на някакъв председателски съвет в Народното събрание, да се правят и взимат решения за отмяна на машинното гласуване. Това е сериозен удар, който не засяга само машинното гласуване, а цялостно разрушава доверието, с което избирателната активност не се повишава, предупреди Стефан Манов.

Николай Денков: Класически пример за активно мероприятие, но гласувайте

Николай Денков: Класически пример за активно мероприятие, но гласувайте

Докладът на ДАНС прави внушения, а ЦИК заблуждава

Според него ЦИК трябва да работи в синхрон и своевременно, за да може при рискова ситуация и опит за дестабилизиране на елемент от изборния процес да има време да реагира и да възстанови доверието в изборите.

Опит за дестабилизиране на изборите може да има и при хартиените бюлетини, посочи Манов и даде пример с Костинбродската афера.

News.bg припомня, аферата "Костинброд": в деня за размисъл преди изборите май 2013 г. по сигнал на депутата от БСП Мая Манолова, МВР и ДНС нахлуха в печатница, където се съхраняват бюлетини, а от ефира журналистът Николай Бареков обяви, че това е подготовка за фалшификация на изборите. Единственият обвинен по разследването - главсекът на МС Росен Желязков - бе оправдан от съда, който не сметна, че има изобщо такава афера, а прокуратурата се съгласи. Това обаче се случи две години по-късно.

Той обясни, че за разлика от друг път, сега голяма част от предварителната подготовка ЦИК е извършена и своевременно е започнала да подготвя машинното гласуване. Тази част от подготовката вероятно ще трябва да бъде повторена, доколкото бяха изтъкнати съображения, че обществената поръчка за машинното гласуване трябва да бъде пренаписана. Другите елементи са решими и не създават непреодолими пречки, посочи Манов, като напомни, че в България вече е имало избори 2 в 1 - президентски и парламентарни избори.

"Няма съществени проблемите за изборите 2 в 1, машините могат да бъдат нагласени за всякакъв вид избори", увери Стефан Манов. Той даде пример, че машините за гласуване са били пригодени за първия тур на местните избори, като тогава в някои населени места имаше четири вида избори - за общински съвет, за кмет на община, за кмет на район и за кмет на село. Всякаква сложна комбинация е изпълнима. Характерът на европейските избори и предсрочните избори е близък, като има някои съображения за уседналостта за европейските избори, обясни Стефан Манов.

Според него не трябва да се преекспонират трудностите за изборите 2 в 1, те са решими и тяхното раздуване може да доведат до безсмислен шум и всяване на недоверие. При гласуване за национални избори се образуват секции извън страната навсякъде по света, докато при европейски избори те се образуват на територията на страните членки от ЕС, добави Манов.

Стефан Манов изтъкна, че няма нещо, което да бъде критично за изборите 2 в 1, но не пропусна да разкритикува изборната администрация. Той посочи, че ЦИК си има ахилесова пета, защото работи тромаво, с доста тежки процедури за одобряване на елементарни неща, нямат гъвкав подход за управление на процесите на проектна основа - така че това са си недъзи, които ги имат, но няма нещо специфично, което да се появи за изборите 2 в 1. Приятна изненада е, че ЦИК започнаха подготвителните действия по-рано - относно изборни книжа, различни процедури са в някаква степен на готовност, посочи той.

"Месечните заплати в ЦИК са между 8 и 12 000 лева, така че хората, които получават такива възнаграждения, трябва да работят годишно", коментира Манов.

Стефан Манов засегна и темата за обучението на членовете на Секционните избирателни комисии. По думите му всичко зависи от ЦИК, тъй като приемат хронограмата за изборите и създават методическите указания. Няма как да бъдат проведени обучения, ако няма методически указания. Обучението на СИК е важен момент и от ОС към ЦИК многократно призовават да бъде създаден корпус от обучени членове на СИК и обучения какво е действителна и какво е недействителна бюлетина да се провеждат целогодишно.

Отваряне сега на Изборния кодекс - жесток сигнал за избирателите и тежки последици

Отваряне сега на Изборния кодекс - жесток сигнал за избирателите и тежки последици

Стефан Манов не знае дали служебното правителство ще гарантира честни избори

Обучението на съставите на СИК е и задължение на партиите, които трябва да поддържат един списък от хора, били вече членове на СИК, вече веднъж обучени, а не в последния момент да се предлагат нови кандидатури, настоя Стефан Манов. Не е нецелесъобразно част от партийната субсидия, която се дава на калпак, да бъде посвещавана на обучавана на участници в СИК своевременно, поясни той.

"Неща за подобрение винаги има, но отново не би трябвало да има драма в създаването на една добре обучена СИК, още повече, че за щастие, когато се гласува машинно, самата машина предпазва от грешки както избирателя, така и секционната комисия при отчитането на вота след това", обясни Манов.

Той защити машинното гласуване, като изтъкна, че причините за недействителните бюлетини могат да се решат от машинното гласуване, с което избирателят не може да направи грешка. Машинното гласуване пази избирателя дори от самия себе си, и на шега - ако иска сам да допусне грешка, отбеляза Стефан Манов.

Той е на мнение, че трябва да се наблегне и на информационната кампания за по-общо изборните права и смисъла от гласуването. Трябва да се търси мобилизиране на избирателя с политически послания от страна на партиите, които да го активират, но от друга с една разяснителна кампания, която да обяснява кой може да гласува, а да обясни какво се избира, какво се решава в Брюксел и в Народното събрание. Този вид информационна кампания липсва в българското пространство и затова носят отговорност политиците и политическите анализатори и коментатори. Вместо да се критикува технологията на вота, трябва да се насърчава смисълът от вота, коментира Манов.

Той даде пример с Белгия, където се гласува също с машини във фламандските части на Белгия, там се разгръщат 30 000 машини, идентични на българските. В Белгия от години се съчетават избори 2 в 1 - европейски и избори за национален парламент, а и за местни парламенти в съответните области, уточни Манов. Изборите в Белгия от години са 5 в 1, а не 2 в 1, предвид лингвистичните характеристики в страната. Общият брой разновидности на компютърния софтуер за машините надхвърля 30 000, даде пример Манов.

"Виждате, че в обстановка с три езика могат да бъдат перфектно проведени с машини, което е и облекчение за избирателя, както и за изборните комисии. Не е вярно, че няма другаде в Европа 2 в 1 и не е вярно, че машините поставят проблем пред провеждането на комплексни избори", каза Манов.

Той посочи още, че бюлетините за предсрочните парламентарни избори и европейските избори ще бъдат различни. По същество бюлетината за европейски избори е една за цялата страна, а и за чужбина, а за парламентарните избори - листите са по избирателни райони. Въпреки че в Изборния кодекс е предвиден избирателен район извън страната за гласуващите извън страната, в който да бъдат регистрирани пълноценни кандидатски листи. Трябва да има списък от кандидати по партии така както има в районите в страната. В момента извън страната няма списък с кандидати, а има единствено списък с партиите и може да се гласува само за партията, а не преференциално за даден кандидат, настоя Манов.

Видеонаблюдение на изборите 2 в 1 е предвидено, заложено е в Изборния кодекс. Видеонаблюдението има своя смисъл, като могат да се променят някои неща - по-добри инструкции за поставянето на камерата и по-добро качество на видеозаписването, добави Манов.

Чичо Цено, кой номер? Ескиз от Борован 2023, но не от Алеко

Чичо Цено, кой номер? Ескиз от Борован 2023, но не от Алеко

Дописване на бюлетини с отбелязване на преференции