Депутатите се заеха да приемат на първо четене няколко проекта за изменения на Закона за обществените поръчки.

С единия се предлага пълно съответствие с дефиницията за обществена поръчка, установена с Директива на ЕС, като с новата редакция се преодолява възможността за неправилно тълкуване на действащия текст, стесняващо приложното поле на директивата. Предложени са законодателни мерки, които целят намаляване на неконкурентното възлагане при използване на процедури на договаряне без обявление. Предвижда се и двойно увеличение на санкциите при нарушения на правилата за възлагане.

Със законопроекта се създава постоянно действащ Експертен консултативен съвет към министъра на финансите като съвещателен орган по въпросите, свързани с прилагането на закона, уеднаквяването на практиката и осъществяването на контролната дейност в областта на обществените поръчки.

С предложените промени се прецизира разпоредба от закона, като се преодолява противоречивото тълкуване относно възможността за индексиране на цените на договори при инфлация, когато за съответния предмет няма одобрена методика. Цели се в тези случаи размерът на увеличението да се установява във всеки конкретен случай въз основа на представените доказателства.

Законодателната инициатива въвежда задължение за публичните възложители да поставят екологични изисквания при възлагане на поръчки за доставки и услуги над определени прагове, като се въвежда дефиниция на понятието "екологични изисквания". Предлага се обхватът на конкретните продукти и услуги, минималните задължителни екологични изисквания към тях и начинът за тяхното доказване да бъдат уредени в наредба, издадена от министъра на околната среда и водите съвместно с министъра на финансите и министъра на икономиката и индустрията.

Със законопроекта се цели ясно определяне на кръга от лицата, на които може да се делегира правомощието по възлагане на обществени поръчки, като се определят границите, в които може да се прехвърля отговорността за разходване на публични средства, и същевременно се ограничават възможностите за заобикаляне на забраната за разделяне на поръчки. Предвижда се тази компетентност да се предоставя само на длъжностни лица с право да заместват възложителя съгласно нормативен, административен или друг акт, определящ неговото представителство, или на лице, осъществяващо общото административно ръководство в организацията на възложителя.

Проектът на закон създава правна възможност за възложителя да изиска обосновка при получени една или две оферти, когато съдържат необичайно благоприятно предложение за цени или разходи, като е предвидено в тези случаи преценката да се извършва с обявената прогнозна стойност, а когато е неприложимо с друга, предварително обявена от възложителя обективна база за сравнение.

Втората група промени произтичат от Плана за възстановяване и устойчивост и включват няколко направления, а именно:

  • мониторинг на пазара по определени показатели, чрез изпращане на обобщена информация до контролни органи;
  • получаване на обратна връзка за резултатите от проверките, включително с предложения за конкретни мерки;
  • повишаване на санкциите при нарушение на правилата за използване на неконкурентни процедури на договаряне.

Предлага се разширяване обхвата на предварителния външен контрол, осъществяван от Агенцията по обществени поръчки, като се предвижда контролът да обхване всички обществени поръчки на стойност над 5 млн. лв., докато контролът на обществените поръчки, които са на стойност между 1 млн. лв. и 5 млн. лв., ще се осъществява на случаен принцип, определени чрез жребий.

Основната цел е да бъдат обхванати всички значими обществени поръчки, по които е налице голям обществен ресурс, голям обществен интерес и намаляване степента на риска от допускане на нарушения при откриването и провеждането на поръчките.

Следващата група промени са в изпълнение на ангажиментите, заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), с цел намаляване на неконкурентното възлагане при използване на процедури на договаряне без обявление, както и поръчките, възложени въз основа на получена само една оферта. С промените в ЗОП се предвижда мониторинг на пазара при определени показатели и изпращане на обобщена информация до контролните органи като Сметната палата, АДФИ, а в някои случаи и КЗК за извършване на проверки и разглеждане на обратната връзка от направените проверки, както и предложения за мерки и повишаване на санкциите при нарушение на правилата при използване на неконкурентни процедури на договаряне.