Агенция "Пътна инфраструктура" необяснимо е прекратила новите обществени поръчки за поддръжка на пътната мрежа, като по този начин фактически не оставя на държавата друг избор, освен да работи по старите договори с досегашните фирми, към много от които има съмнения за злоупотреби.

Това бе есенцията от думите на заместник-министъра на финансите Андрей Цеков, който заедно с Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" и Ивайло Стайков, новоназначен като заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, даде брифинг в Министерски съвет.

"Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от АПИ порочна система, при която обществените поръчки за изграждане и ремонт на пътища се възлагат непрозрачно, неконкурентно, неикономично в противовес на Закона за обществените поръчки и в разрез на обществения интерес. На първо място това са инхаус възлагания, по които през последните години без наличието на свободна конкуренция са възложени поръчки за 3,6 млрд. лева. Примерите са ясни - АМ "Хемус" - 2,7 млрд. лева, пътят Видин-Ботевград - 900 млн. лева. Същевременно са налице и данни за манипулиране на процедури по обществени поръчки, в резултат на което се нарушава принципа на конкуренция и се стига до стойности, по-високи, дори от прогнозните. Пример за това е поръчката за магистрала между Русе и Велико Търново, чиято цена от прогнозна 991 милиона лева достига 1,3 млрд. лева", влезе в конкретика Цеков.

АДФИ проверява обществена поръчка за строежа на пътя Русе - Велико Търново

АДФИ проверява обществена поръчка за строежа на пътя Русе - Велико Търново

Ако бъдат установени нарушения и наличие на картел ще бъде сезирана Европейската служба за борба с измамите (OLAF)

В резултат от действията на АПИ, България е лишена от пътна поддръжка през следващите 6-7 месеца, колкото време е нужно за провеждането на нови поръчки, подчерта той. И посочи виновник - ръководството на АПИ се назначава от регионалния министър Гроздан Караджов, който следва да търси отговорност за действията на подчинените си, заяви заместник финансовият министър. Освен това - държавата ще сезира АДФИ по казуса, като мнението си следва да изкажат и Сметната палата и прокуратурата. Сигнал до последната институция няма да бъде подаван, макар и да имало съмнение за престъпления по наказателен кодекс, като се разчита държавното обвинение евентуално да се самосезира. Оказва се ,обаче, че не е изключено цените при успешни бъдещи обществени поръчки, да са по-високи от тези в сегашните договори.

Протест блокира София и България

Протест блокира София и България

Предвижда се затваряне на движението от 10 до 11 часа

"Съгласно принципите за добро финансово управление, които не са просто морално-етична концепция, а са легално дефиниран термин, икономичност при разходване на публичния ресурс се осъществява само при налична конкуренция. Тоест, трябва да има проведени обществени поръчки, при които максимален брой икономически оператори да се съревновават честно за цената. При настоящите договори ние нямаме такива гаранции. Дали едни нови договори биха били на по-висока цена е въпрос, на който бихме имали договор, ако бяха проведени нови процедури. Естествено, има икономически процеси, свързани с инфлация, които, може би, биха довели до по-високи цени към настоящия момент. Но не можем да предпоставяме изгодност на настоящите цени при положение, че настоящите договори са изчерпали своето действие. Единствения начин да се убедим какво ни предлага пазара, е да проведем обществени поръчки", отговори на въпрос на news.bg Цеков.

"Държавата е заложник на едни обстоятелства, които са се случвали в последните години, особено в последните 4. От пътното строителство са свикнали да им се плаща единствено от Министерски съвет. Решението, което взехме през април (за разплащането по договорите да решава Народното събрание), е с цел прозрачност", каза на свой ред народният представител от "Продължаваме промяната" и председател на ресорната регионална комисия в НС Нaстимир Ананиев.

Държавата ще се разплати само с изрядните пътни фирми, за другите ДНСК и АДФИ да кажат

Държавата ще се разплати само с изрядните пътни фирми, за другите ДНСК и АДФИ да кажат

Настимир Ананиев е твърдо против да се напише празен чек

И изрази волята на управляващите - пари ще се разплатят единствено на съвестните строители, като оценката за това следва да направи ДНСК.

"800 милиона лева от обществени поръчки са се оказали 3,5 милиарда, които те искат от нас. Ние ще се разплатим с коректния бизнес. Около 20% от заданията са такива, другите 79% от заданията трябва да бъдат проверени от ДНКС и трябва много ясно да се заяви по какъв начин се е случвало строителството", заяви депутатът.