Бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не е достатъчен, но се харчи целево. Това коментира пред БНТ Йордан Вълчев - председател на УС на АПИ. В момента бюджета на пътната агенция възлиза на 2,5 милиарда лв. и отива главно за текущи ремонтни дейности, строеж на нови магистрали, основни ремонти и зимна поддръжка на пътищата.

Запитан дали се краде от парите за пътни ремонти, Вълчев заяви: "Не мога да преценя. Според мен не. Просто толкова можем да направим с толкова пари."

Той коментира и пътния травматизъм, предприеманите мерки и общественото недоволство в тази връзка. "Както всички разбират от футбол, така и от пътища разбира всички. Аз съм от страната, че трябва да е кара по-внимателно и трябва да се мисли", посочи Вълчев.

27 косачки за 4,5 млн. лв. - спецтехниката на АПИ за пътна безопасност?

27 косачки за 4,5 млн. лв. - спецтехниката на АПИ за пътна безопасност?

Институтът за пътна безопасност разкрива скандална обществена поръчка

Шефът на АПИ се спря и на предприетите мерки след смъртта на 12-годишната Сияна в катастрофа край с. Телиш през март.

"Веднага взехме мерки във всички участъци, където има концентрации на ПТП-та. По отношение на исканата ми оставка аз се отнесох с разбиране към гражданите, че искат нещо да се промени. И затова взехме вътрешни мерки работата да се ускори", изтъкна Йордан Вълчев. Той каза още, че за него е щяло да е по-лесно да напусне поста си начело на АПИ, но това щяло да забави цялата работа.

"АПИ пое отговорност да си извърши работите, които тя може по този проект", заяви Вълчев. По думите му в момента пътят край Телиш не е в отлично състояние, но до края на годината ще започне да се работи и по този участък. "С бащата на Сияна провеждаме разговори и сме в добри отношения, каза още шефът на АПИ.

Желязков разпореди забрана за изпреварване за камиони на АМ "Тракия" край Пазарджик

Желязков разпореди забрана за изпреварване за камиони на АМ "Тракия" край Пазарджик

Мярката цели да повиши безопасността на пътуващите по магистралата

Той отговори и на упреци от кмета на Малко Търново Илиян Янчев за бавене на ремонтни дейности в пътна отсечка в общината. "Искам да се извиня на жителите на района между Босна и Визица за забавения ремонт. Отговорността е обща - на АПИ и на изпълнителя, но имаше лоши условия и затова се забави ремонтът. Имаме уверение, че ремонтът ще завърши през септември. Имаме уверение на изпълнителя. Ако ли не - санкцията е 20% от цената на договора", обясни Вълчев.

Във връзка със случай с паднало крайпътно дърво във Варненско той посочи, че това е случайност и от АПИ не може да следят за всяко дърво, но преди летния сезон се прави задължително оглед и се определят местата, където да се премахва пречещата растителност. "Основен приоритет на АПИ през пролетта, лятото и есента - да почиства пътищата от растителност. Всеки месец се прави задание, което фирмата го извършват. Имат един месец за извършване на тези дейности", отбеляза Йордан Вълчев.

За упреците по отношение на ремонтите в основни пътни артерии до началото на лятото, той каза, че те се правят, когато се избере момент, в който може да се започне и когато има проектна готовност. "Тази година избрахме да започнем след основните празници - Великден и Гергьовден, за да не натоварваме движението", обясни председателят на УС на АПИ и допълни, че не може да започне ремонт през зимата, защото условията не позволяват това. "Имаше проблеми на магистралата не заради ремонти, а заради катастрофи", посочи той.

Започват ремонти по магистрала "Тракия" в посока Бургас в Софийско и Бургаско

Започват ремонти по магистрала "Тракия" в посока Бургас в Софийско и Бургаско

В Пазарджишко пък косят тревни площи

Вълчев каза още, че в тунелите "Правешки ханове" и "Топли дол" на АМ "Хемус" движението вече се извършва и в двете посоки. Откакто се сложиха колчета на участъка на пътя между Русе и Бяла пътният травматизъм е намалял драстично, отбеляза също той. По думите на Йордан Вълчев в района на Кресна след слагането на светофара движението се извършва много по-леко и няма толкова задръствания, посочи той.

"По магистрала "Тракия" се кара много по-спокойно вследствие на очакването, че средната скорост ще влезе в сила. Допълнително в неделя спряхме тежкото движение, за да може хората да се приберат по-бързо от морето", заяви шефът на АПИ. Той отбеляза и че толкамерите са на различни отстояния - от 5 до 15 километра, в зависимост от пътните възли и конкретните отсечки.

ИПБ искат президентът да наложи вето върху промените в Закона за движение по пътищата

ИПБ искат президентът да наложи вето върху промените в Закона за движение по пътищата

От Института посочват три големи проблема в новите текстове

Коментарът на Йордан Вълчев предизвика остра реакция от Института за пътна безопасност, който излезе с официална позиция след интервюто му.

"Шефът на АПИ не бил сигурен дали се краде от поддръжката и ремонта на пътищата. За да му помогнем да придобие яснота, ще припомним: още преди три месеца, на среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предложихме на АПИ да публикува всички възлагателни писма към фирмите, които поддържат републиканската пътна мрежа", коментират от организацията.

Според тях с това би се позволило налагането на външен, обществен контрол, който да даде яснота "кой, кога, какво и за колко пари трябва да извърши по пътищата".

"До момента това не е направено. И няма да бъде направено. Защото тогава всички ще можем да видим действителните стойности и размерите на злоупотребите - ако има такива", се казва в позицията на АПИ.

От ИПБ твърдят, че вече са отправяли същото предложение и към всички предишни ръководства на АПИ, като единственият пробив е бил по време на министър Шишков, но само за седмица.

"Когато стана публично известно, че един квадратен метър трева е бил окосен за 10 000 лв, информацията изчезна от сайта", допълват от ИПБ.

АПИ може да е "несигурна", но гражданите са сигурни в едно: липсата на прозрачност е най-ясният индикатор, че нещо се крие, завършва тяхната позиция.