Асоциация на българските застрахователи (АСЗ) и Менда Стоянова започват поход срещу хилядите жертви и пострадали при катастрофи. Това пишат от Института по пътна безопасност във връзка с предложените промени в Кодекса за застраховането.
Промените са предприети изцяло във връзка с направено предложение от АБЗ, без да са подложени на обществено обсъждане и оценка за необходимостта им, пишат от института. Този подход доказвал, че АБЗ и председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова започват поход срещу хилядите жертви и пострадали от ПТП.
Припомняме, по-рано днес премиерът Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на ГЕРБ да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.
Основният аргумент, според автомобилистите, е недостиг на премиите по застраховка "Гражданско отговорност" на автомобилистите за изплащане на обезщетения за неимуществени вреди, предвид разширяване кръга на лицата, имащи право на компенсиране на морални вреди с Тълкувателно решение N 1/2016 от 21.06.2018г. на ВКС.
Според института искането да се фиксира в закон цената на човешкия живот, всъщност противоречи на закона и на основните принципи в правото, на морала и на разбирането на обществото.
"Тази опасна игра, която играят застрахователите и Менда Стоянова за сметка на хората, които за загубили близки в катастрофи, е не само позорна, но и представлява подигравка с целия народ. Аргументът, че застрахователите работят на загуба е опит да се заблуди обществото", пишат от института.
Резултатите от анализ на института показвали, че застрахователите нямат загуби, а имат прогнози за загуби. Съгласно публикувани данни на Националния статистически институт (НСИ) оборотът на лицензираните застрахователи в България за 2017 година възлиза на 2 363 млрд. лв. Печалбата на застрахователните компании от животозастраховане и в общо застраховане за миналата 2017 година е в размер на 54 млн. лева.
"В животозастраховането, както и в общото застраховане, тя е поне 27 млн. лева. Общата печалба обаче бележи сериозен спад в сравнение с предишната година, като за 2016 г. тя е над 70 млн. лв. Тоест спадането на печалбата от 70 на 54 милиона лева, а не липсата на средства и печалба, е аргумент да се иска фиксиране цената на живота със закон", се посочва в становището на автомобилистите.
Поради това от Института за пътна безопасност настояват да се проведе широка обществена дискусия и внимателна оценка за действителна необходимост от някакви промени.