Това стана ясно по време на заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, което се проведе в заседателната зала на Министерство на вътрешните работи.
В него взеха участие представители от министерствата на вътрешните работи, транспорта, регионалното развитие и благоустройство, здравеопазването, финансите, отбраната, правосъдието, както и на Българския червен кръст, Съюза на българските автомобилисти, Асоциацията на българските застрахователи, Държавната агенция на закрила на детето и други.
Направен беше анализ на пътно-транспортната обстановка от началото на годината и бяха разгледани мерки за ограничаване на тежките катастрофи и жертвите по пътищата до края на 2008 г.
През първите девет месеца в страната са регистрирани 6 710 пътно-транспортни произшествия, от тях - 6 018 тежки.
Загинали са 761 и са ранени 7 524 граждани. В сравнение с предходната година тежките пътно-транспортни произшествия са увеличени с 0.6%, убитите са по-малко 1.2%, а ранените - с 2.7% повече.
В резултат на пътни инциденти през периода са загинали 54 деца и юноши до 17 години и са били ранени 1109. Най-много деца са пострадали като пътници - 35 са загинали, а ранените са 524. Като водачи - 10 са загинали и 178 са ранените, а като пешеходци са загинали 9 и 407 са ранените деца на възраст до 17 години.
За деветте месеца на тази година са настъпили 571 тежки пътни инциденти по вина на водачи със стаж до 1 година, 86 са убити и 769 са ранените. Данните показват, че в последните години се увеличава делът на тежките катастрофи със загинали и ранени по вина на млади шофьори.
Сред основните причини, довели до пътно-транспортни произшествия са превишена и несъобразена скорост; неправилно изпреварване и навлизане в лентата за насрещно движение; отнемане на предимство на превозно средство; неправоспособност; употреба на алкохол.
До 30 октомври в страната са регистрирани първоначално 372 460 автомобила, с 28 805 повече в сравнение с миналата година. Така автомобилният парк достига 2 953 000 превозни средства.
По време на срещата Комисията дискутира и промените в Закона за движение по пътищата, приети от Министерския съвет, с които се въвеждат ограничения за новите водачи в първата година след получаването на свидетелство за управление на МПС.
Новият водач придобива 2/3 от контролните точни, забранява му се да превозва пътници на възраст до 18 години, освен в присъствието на правоспособен водач, който е с по-голям опит. За нарушаването на този член водачът се наказва с глоба от 100 лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец, при повторно нарушение глобата се увеличава.
Председателят на комисията министър Михаил Миков ще предложи кубатурата на моторното превозно средство на новия водач да не надхвърля 1500-1700.
Вътрешният министър каза, че не трябва да допускаме жертвите на пътя да надвишават 1 000 през тази година и допълни, че „слизането" под 1 000 жертви от катастрофи трябва да бъде основна цел на правителствените и неправителствените организации и той си го е поставил като лична амбиция. Спадането под психологическата граница от хиляда жертви ще даде положителен ефект в обществото, допълни още той.
butcher
на 14.11.2008 в 17:59:10 #8Докато има тарикати по пътя - винаги ще е така.
Граф Менте Христо
на 14.11.2008 в 17:00:59 #7Дано това което се пише тук да се чете и от някой от когото зависи нещо по темата! В извън населените места,трябва да се премахнат всички тъпи ограничаващи скоростта знаци,а където наистина трябват,да се заменят с препоръчителни. Съвестните и наплашените спазват знаците,но бързащите връзкари и татьовите синчета, изпреварват на всяка цена ,за да се докажат пред себе си и пред компанията. Ако всички карат бързо но умно,изпреварванията ще намалеят драстично! (шофьор съм от 30г.а от 10г. имам и категория С)
totopz
на 14.11.2008 в 16:53:49 #6Electrical_Engin - може и да си прав, но все пак някой трябва да измисли начин за справяне с уличното движение. Аз немога да проумея как в София на дадена улица във всеки един момент има 5-10 човека в нарушение и никой нищо не прави по въпроса. Ако човек не се стресне от големите глоби и не започне да спазва правилата от какво тогава? При глоба 20лв кой нормален човек ще се замисли? И на мен преди ми се е случвало да карам с превишена скорост с мисълта, че и да ме хванат не е кой знае какво, ще си платя я 10лв на полицая я 10лв в КАТ и това е. Но ако бяха 500лв нямаше да ми минават подобни мисли през главата.
totopz
на 14.11.2008 в 15:58:16 #5Прав си за производителността, но просто в България няма как по друг начин да се оправят нещата. Просто защото шофьорите тук не са хора, а говеда. И какво лошо има да се насажда страх от санкции? Не е ли по-добре да те е страх да не те глобят (при положение, че си откачалник който не иска да спазва ограниченията), отколкото да те е страх, че като се качиш на колата може да не стигнеш жив за където си тръгнал (ако си нормален шофьор)?
totopz
на 14.11.2008 в 15:13:57 #4Electrical_Engin - прав си, че за хората с S-класите никога няма да има закони, но не са само те. От няколко месеца ми дойде акъла (ако може така да се каже) и вече навсякъде спазвам ограниченията за скорост. Учуди ме факта, че 99% от хората не ги спазват, а много грубо ги нарушават най-вече в София. Където и да карам в София с 50км/ч (особено на по-широките улици) винаги всички прелитат покрай мен с поне 10-20км/ч отгоре. Като тръгна първа кола от светофар дори да изрежа моята до дупка до достигане на 50км/ч така, че да няма никой друг пред мен след това до следващия светофар вече съм последна кола. Това на какво прилича? Та идеята ми е, че дори да имаш пари и да караш по-нова кола не си чак толкова голям връзкар и глоба от 500лв за превишена скорост ще се наложи да си я платиш, ако те хванат. А след това сигурно ще внимаваш повече и едва ли пак ще караш с превишена скорост. При положение, че глобата е 20лв едва ли би се стреснал.
прякор
на 14.11.2008 в 15:02:10 #3Преди около 4 мес. ми взеха книжката за 1 месец, защото ме засекоха да карам с над 30 км/ч. От тогава не съм превишил никъде скоростта с повече от 5 км/ч (навартял съм около 8000 км.) Установих, че като си караш с позволената скорост ти е много спокойно, обикновенно пред теб няма никой, защото всеки шпори с минимум 20 км/ч над допустимото. Дано само има повече проверки за шофьорите. Твърдо "ЗА" съм да се поставят камери на възловите междуградски пътища и в големите градове, където движението е по-натоварено.
totopz
на 14.11.2008 в 14:04:52 #2Electrical_Engin - точно така много ми хареса предложението ти
Ако това се приложи на практика убитите сигурно ще са 10 пъти по-малко.
Трябва да глобите да са такива, че на човек изобщо да не му мине през акъла да превиши скоростта, а даже от страх да кара и с 5-10 км/ч по-бавно. Само така ще се оправим.
Е разбира се трябва и полицаите да не са корумпирани, а да прилагат съответните глоби, но това вече и друга тема.
totopz
на 14.11.2008 в 13:42:24 #1„слизането" под 1 000 жертви от катастрофи трябва да бъде основна цел на правителствените и неправителствените организации Ебахти хората. Не знам как спят нощем. Аз ако съм на тяхно място и съм толкова некадърен бих си теглим коршума веднага. Жертвите трабва да ги сведат под 100, да накарат полицайте да си вършат работата, да измислят по-тежки санкции, а не като сега +10км/ч - 20лв глоба.