Година и половина живеем в обстановка с коронавирус - не за първи път се налага локдаун в училищата, училищата имат техническа готовност. Естествено има негативен ефект върху качеството на образователния процес, неслучайно кметът Йорданка Фандъкова искаше по-плавен преход. Това коментира зам.-кметът на София Дончо Барбалов пред БНТ на въпроса защо не е спазено обещанието училищата да затворят последни, а сега ги затварят първи.

Барбалов анализира и решението за зеления сертификат, като уточни, че е въведен в над 40 държави в света и ние "няма да сме първата и последната държава." Но някак припряно се случи, не беше добре контролирано, има напрежение, което всички ще изпитаме, достъпът до работното място ще бъде затруднен, затова СО предложи да се признава и началният ваксинационен процес, обясни зам.-кметът по финанси и здравеопазване.

МЗ въвежда официално вход със зелен сертификат

МЗ въвежда официално вход със зелен сертификат

Документът става необходим от четвъртък

Едно по-добро планиране и комуникационна кампания щеше да е по-добре, смята той. Барбалов уточни, че в крайна сметка решението за локдаун в училищата е взето на база "данните на екселската таблица". Кога ще се върнат учениците в клас - като се изчисли отново среднодневната заболеваемост, след която по-бавно има спад на хоспитализирани и смъртност. Трябва да гледаме при спад на заболеваемостта, за да не се изненадаме, че утре сме на училище, препоръча зам.-кметът.

Барбалов обясни обстановката в столичните училища - при по-малките 1-4 клас - 3% карантинирани, до 8% при по-големите.

Преструктурират болници в София, пренасочват и лекари

Преструктурират болници в София, пренасочват и лекари

Е-платформата вече ще се обновява при всеки прием на пациент

Общинските болници

Той коментира и обстановката в общинските болници - в момента е ценен всеки лекар, сестра и санитар, а от днес неваксинираните не могат да работят, ако нямат зелен сертификат - така трябва или работодателят, или работещият да плати теста. На въпрос защо няма безплатни тестове - Барбалов каза, че е въпрос на организация, предполага, че е въпрос на време да се доставят. "Последните месеци имаше в ковид зоните, безплатни ковид тестове се препоръчваха в анкети и в училищата, в другите държави се правят, но сега при нас бе прекъснат процеса. След като се възобнови, ще се постави отново въпросът, добави зам.-кметът.

В момента има 162 пациенти в общинските болници, малко над 10% от общия брой, всички са включени на активно лечение, що се отнася до леглата е въпрос на планиране, което се определя с решение на СРЗИ, болниците осигуряват необходимия брой легла, ресурсът не е безкраен, но все още нямаме проблеми, категоричен е Дончо Барбалов. 1450 са хоспитализирани в София, в системата има резерви, откриването на нови легла е за сметка на други дейности.

Без ваксина няма да преборим коронавируса, отсече Петрунов

Без ваксина няма да преборим коронавируса, отсече Петрунов

Според него неимунизираните са заплаха за имунизираните

Нови ваксинационни пунктове в София

В София има 10% повече ваксинирани, отколкото в останалата част на страната. Вчера е обсъждано в СО центровете в метрото да работят и събота и неделя, в търговските центрове да има ковид зони, тъй като за там вече се изисква зелен сертификат, както и да се открият нови зони, като затова се разговаря с ръководството на НДК и НБУ. Това обаче изисква медицински ресурс. Относно ковид мерките в градския транспорт Барбалов уточни, че всеки ден там има между 6-7 екипа, помагат от СДВР и общинска полиция, проблем се оказало, че трябва да са със зелен сертификат. Няма как на всеки тролей да има проверяващ, каза обаче той.

До 4 седмици въвеждат зелен сертификат и за учители, и чиновници?

До 4 седмици въвеждат зелен сертификат и за учители, и чиновници?

Няколко стотин ученици се разболяват дневно, подчерта Николай Денков

По принцип зеленият сертификат е добра идея, в другите държави е въведен след дебат, може да се говори и за въвеждане на сертификат в администрацията, но трябва да стане по разумен начин. В Столична община не всички са ваксинирани, но процентът е добър. Загубите за СО са значителни от пандемията - първо заради отстъпки за наемите, но най-големи са в градския транспорт заради намален брой пътници, за което не е имало компенсации.