Столичният автотранспорт е хронично недофинансиран. Това заяви пред БНР Карлос Контрера - общински съветник от ВМРО в Столичния общински съвет.
Припомняме, вчера кметът Васил Терзиев обяви, че сметките на дружеството са блокирани и предупреди, че ако то спре да работи, спира и градският транспорт в София. Причината е дълг за спорния ремонт на едно от общежитията на фирмата. Дружеството има финансови проблеми от години.
Контрера подчерта, че предупреждава за тази ситуация от миналата година. По негови думи резултатът от грешната икономическа рамка води до това, че едва се плащат заплатите.
Той поясни, че парите стигат за заплати и някакви частични разходи. "Над 7 млн. лв. просрочени задължения за дизелово гориво. 2,5 млн. просрочени задължения за лизингови вноски за автобуси. Над 5 млн. лв. задължения за части - взети, вложени, но не са платени на доставчиците. Тази ситуация не е от вчера, не е от 3 месеца, не е от 6 месеца", изтъкна общинският съветник.
Той предупреди, че ако не се вземат спешни мерки, транспортът наистина ще започне да изпитва много сериозни трудности.
По негови думи над 55 автобуса са трайно спрени заради липса на възможност да бъдат обслужвани, липсват и над 300 водачи.
Контрера заяви, че столичният автотранспорт има да получава 14 млн. лв. Според него ситуацията може да се реши с тези средства.
Общинският съветник бе категоричен, че няма лобизъм. "Като председател на транспортна комисия тогава (2020 - 2021 г.) внесох предложение за осигуряване на финансиране за извършването на съответния ремонт. Тогава се хвърлиха твърдения как едва ли не може да се намери фирма, която да постави изолация за 20 лв. на квадрат. Още чакам "Спаси София" да дойдат да ми я покажат тази фирма", коментира той.
Контрера посочи, че спорът между строителя, който е извършил ремонтите, и автотранспорта, е за 1,2 млн. лв.
Става въпрос за дейности, които са извършени. "Не се спори, че те са извършени. Тези суми са дължими. Това е задължение, за което се знае много отдавна. Явно на търговското дружество, контрагент на автотранспорта, не са му издържали нервите и то е поискало предварително обезпечение", обясни той.
Контрера изтъкна, че тези суми се виждат във всички справки, с които Столичната община разполага от миналата година насам. "Изведнъж кметът сега се сети, че има такъв дълг", изрази недоумение той.
"Докато Терзиев се занимава с това нещо - за 1,2 млн., столичният автотранспорт започна 2024 г. с над 20 млн. натрупани задължения, които не се изчистиха. Държавата към вчерашна дата дължи 14 млн. лв. за компенсации на дружеството за преференциалните карти на ученици и студенти. От юни насам те не са плащани, има непогасени фактури. Затова дружеството няма оборотни средства в момента. Столична община, като вижда тази ситуация, какво е направила - нищо", обобщи съветникът.
Той подчерта, че подобно е положението и в столичния електротранспорт - там сумите са по-малки, но има забавяния на плащанията.
Според него правдивата оценка за работата на Столичната община е "Слаб 2".
Дуде
на 27.09.2024 в 13:21:43 #1Що го не спрете този обществен транспорт? Задръстете улиците с коли, изпотровете народа, да оди да живее на село и да произвежда, а София да мине на каручки с магаренца. Ще трябва да се помисли за чистотата- настелки по каручките да събират тора и изнасят са наторяване оригинална българска тор в Европа.