От Агенция "Пътна инфраструктура" ще обжалват решенията на министъра на околната среда и водите Борислав Сандов от 1 август 2022 г. (ден преди кабинетът "Петков" да бъде сменен от служебния кабинет "Донев" - б.р.), свързани с реализацията на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле - лот 3.2, съобщиха от АПИ.

По-рано през деня Сандов обясни, че България няма да загуби пари затова, че се забавя дострояването на АМ "Струма". 

Петков се съгласил с еколозите как да се строи АМ "Струма"

Петков се съгласил с еколозите как да се строи АМ "Струма"

Решението как да продължи строежа ще бъде взето в рамките на седмица

Решение по ОВОС № 3-3/2017 г., с което е одобрено осъществяването на автомагистрала "Струма" лот 3.2, е издадено от министъра на околната среда и водите по съответния законоустановен ред. От тогава до момента АПИ работи в тясно сътрудничество с всички държавни институции, имащи отношение към проекта, тъй като за успешното реализиране на сложен стратегически инфраструктурен обект на държавата, каквато е отсечката между Крупник и Кресна, е от значение експертизата на специалисти от различни направления, се казва в съобщението на пътната агенция.

За участъка лот 3.2 на АМ "Струма", с Решение по ОВОС № 3-3/2017, е одобрен вариант "Източен Г10,50" по прединвестиционно проучване от 2016 г. Той предвижда дясното платно в посока Кулата да е по съществуващия път в дефилето, който ще се рехабилитира, а лявото платно в посока София, с габарит 10,50, да е в източна посока от дефилето, уточняват от АПИ. 

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Ако нещо се направи, би било на парче и ще застраши с нова наказателна процедура

Решаващо предимство на "Източен вариант Г10.50" е еднопосочното движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Предприеманите мерки за опазване на човешкия живот, както и на животински видове в района ще подобрят значително настоящата ситуация.

Друго предимство на този вариант е значителната гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време. 

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Ако държавата не завърши строителството през Кресненското дефиле до октомври

В становището на МОСВ за съгласуване на екологичната оценка на програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г., по която е предвидено да се изпълнява инфраструктурния обект, са определени мерки и условия при прилагането на програмата за проекта лот 3.2 на АМ "Струма". Условията изискват извършването на допълнителна оценка на алтернативите и възможностите за строителството на две трасета на лот 3.2 на АМ "Струма" - Г 10.50 и Г20, включително по отношение на специфичните природозащитни цели и мерките за защитените зони "Кресна - Илинденци" и "Кресна" при стриктно изпълнение на препоръките на Европейската комисия, пишат от агенцията.

За допълнителната оценка целите на двете защитени зони, засегнати от проекта, трябва да се определят и приемат от МОСВ. Над две години те не са одобрени от екоминистерството и това възпрепятства АПИ да направи допълнителен анализ, за да се отговори на препоръките на ЕК по апликационната форма на проекта, оправдават се от АПИ. 

Протестиращи блокираха пътя от Сандански към АМ „Струма“

Протестиращи блокираха пътя от Сандански към АМ „Струма“

Те заплащват да блокират и граничния пункт Кулата

Това била причината да не се изпълнят и ангажиментите, поети пред ЕК за изпълнение на мерките за запазване на биоразнообразието, предвид постановено от МОСВ решение от 1 август 2022 г., уверяват от пътната агенция.

"В полученото писмо на 27 юли 2022 г. от ЕК ясно се посочва, че на практика определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони е основното, което България следва да направи. Посочва се, че след като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях. Агенция "Пътна инфраструктура" не е спирала да полага усилия за усъвършенстване и доработване на проектната документация, за да отговори на всички препоръки на ЕК", пишат от пътната агенция и уверяват, че продължават да търсят диалог с всички заинтересовани страни за да с да се реализира по най-екологодопустимия начин строежът на АМ "Струма".