Духова музика и хора отбелязаха откриването на разширението на софийското метро от стадион Васил Левски до ж.к. Младост 1.

Събитието почетоха президентът Георги Първанов, транспортният министър Петър Мутафчиев, председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов, столичният кмет Бойко Борисов, както и японският посланик Цунехару Такеда.

Припомняме, новото трасе е изградено със заем от японското правителствo.

Посланикът поздрави стотиците столични дошли на събитието. "В процеса на изграждане на софийското метро се сблъскахме с редица проблеми", заяви посланик Такеда.

"Радвам се, че след началото на промените, японското правителство имаше възможност да окаже икономическа помощ на България", каза още той.

По думите му, метрото има дълбоко значение в двустранните отношения между България и Япония.

"Много те обичам ", с тези възгласи бе посрещнат кметът Борисов на входа на метрото от свои поддръжнички.

"В близките две години София ще има добра инфраструктура", обеща и кметът Борисов.
"Съжалявам само, че към нашия град се подхожда тенденциозно", заяви още Борисов.

Той изтъкна конфликта между столична община и държавата, като не пропусна темата за изборите, заявявайки, че се подготвя служебна победа на изборите.

Кметът оповести и една добра новина: "ЕС ще възстанови средствата за автомагистрала Тракия и Люлин ".

Бойко Борисов призова гражданите да пазят чисто метрото. Той каза още, че около метростанцията са изградени велопаркинг и велопътека.

От своя страна министърът на транспорта и японският посланик откриха паметна плоча на българо-японското приятелство.

Президентът Първанов и кметът прерязаха лентата, с което дадоха старт на новата метро отсечка, след което официалните лица се повозиха на мотрисите.

След "пътешествието" Първанов, отправи специални благодарности към японското правителство, което "е най-големият донор за България".
"Имаме добри приятели, които трябва да се уважават", категоричен бе той.

Борисов със задоволство изтъкна, че отсечката е завършена по-рано от предвиденото.
"Всеки ден по-рано е облекчение за 60 хил. души , които ще го ползват ежедневно", каза той.
"Ние правим добри неща, които се виждат", допълни Борисов , като добави, че засега столичното метро разполага с 6 нови мотриси, като се очаква още три да бъдат доставени.

Стана ясно още, че плановете на общината са следващата част на метрото да бъде готова за деня на София, 17 септември.

Общата дължина на участъка е 6 километра, с пет станции. Интервалът на движение на метрото ще бъде 7 минути. В този участък ще се движат общо четири влака.
Поради технологични причини до пускането на целия първи лъч от метрото между кварталите "Обеля" и "Младост", интервалът на движение не може да бъде намален.

В момента продължава изграждането на участъка между стадион "Васил Левски" и станция "Сердика". Вече е поставен релсовият път във втория тунел между стадиона и станцията при Софийския университет.
До края на юли ще бъде поставен релсовият път и в останалата част от участъка. Очакванията на "Метрополитен" АД са целият участък на първия лъч да влезе в експлоатация до средата на септември.

Строителството на предстоящия за откриване участък започна през 2006 г. От общо шестте километра по него, 1,6 километра са над земята и това е главно заради мостовите съоръжения, през които трябва да преминава метрото. Максималната височина на един от мостовете е 18 метра.

По повод оплакванията за това, че при движението на влаковете живеещите край линията чуват шум, от „Метрополитен" АД коментират, че това е в допустимите граници според българските стандарти. Нивото на шума е по-ниско и от това на част от трамваите, които минават по линии в централната градска част.

Според българските стандарти е предвидено до блоковете да стига ниво на шум до 50 децибела, а в случая става дума за много по-ниски нива. Заради нивото на шума първоначално предвиденият за изцяло открит участък на метрото е бил закрит с шумоизолиращи плоскости.

След крайната станция на новооткриващия се участък в квартал "Младост" 1 са предвидени две отклонения.
По едното от "Младост" 1 през "Младост" 3 до бул. "Цариградско шосе" се работи. То ще бъде пуснато в експлоатация през 2012 г., заедно с втория лъч на метрото от станция "Обеля" до станцията на бул. "Джеймс Баучер".

В момента се търси финансиране и за участъка от "Младост" 1 до Бизнес парка.