Решаването на проблемите в градския транспорт изисква време, планиране и съвместни усилия. Затова призоваваме синдикалните организации и служителите в транспорта да не се поддават на политическо напрежение и предизборни манипулации. Това се посочва в позиция на Столична община (СО) за насрочения за днес протест на синдикатите в градския транспорт на София.

В становището се изтъква, че протестите трябва да останат мирни и ориентирани към постигане на дългосрочни резултати, които да са от полза за служителите и за всички софиянци. От общината заявяват още, че се стремят да продължат открития и конструктивен диалог със синдикатите и са отворени за разговори и сътрудничество в търсене на справедливи и устойчиви решения.

"Столичната община винаги е действала с ясен ангажимент към работещите в сектора на градския транспорт и с отговорност към софиянци. В условията на растящи икономически предизвикателства, общината полага максимални усилия да осигури както справедливи възнаграждения, така и по-добри условия на труд за служителите", се казва още в позицията. От общината посочват, че протестът на синдикатите не отразява реалните усилия и конкретните мерки, предприети към момента.

Кметът на София очаква СОС да приеме предложението за транспорта
Обновена

Кметът на София очаква СОС да приеме предложението за транспорта

Има съгласие средствата за транспорта да са в размер на 15 милиона лева

От Столична община отбелязват, че тази година заплатите в сектора са увеличени с 15%, значително над нивото на инфлацията. "Това е ясен сигнал за намерението на общината да подкрепи работещите в транспорта въпреки финансовите предизвикателства", обясняват от СО и допълват, че от 2018 до момента възнагражденията на служителите в транспортните дружества са увеличавани си с по 10% годишно. "За последните шест години, от 2018 до 2024 г., средната заплата в транспортните дружества нарасна с между 130% и 150%, като брутното възнаграждение на водачите вече е между 3700 и 4700 лв. Темпът на нарастване на заплатите показва ангажимента за дългосрочно подобрение на условията в сектора", коментират от общината.

От Столична заявяват, че освен това работят активно и по въвеждане на бонусна система като част от подписаното споразумение със синдикатите. Тя ще бъде обвързана с постигнатите резултати на транспортните работници. От СО уточняват, че крайният срок въвеждането й е до края на годината - а не 1 октомври, както настояват от транспортните синтикати. "Системата вече е разработена като целта ни е тя да бъде въведена до края на годината. Този срок е съгласуван със синдикатите и отговаря на техните изисквания, за да се гарантира максимално ефективно прилагане на системата", добавят от СО.

В позицията се казва също, че за пръв път в историята на споразуменията със синдикатите, общината е включила специални мерки за подобряване на условията за труд, осигурявайки допълнителни инвестиции за модернизация и по-добра работна среда. Изтъква се, че в споразумението ясно е записано още, че страните се ангажират да инициират и проведат срещи с министерствата на финансите и на транспорта с цел постигане на изпълнението на Европейски регламент 1370.

МФ: 66,77 млн. лв. са предоставени на Столична община за градски транспорт за 9 месеца

МФ: 66,77 млн. лв. са предоставени на Столична община за градски транспорт за 9 месеца

Финансовото министерство е в диалог с общините с цел решаване на проблемите, вкл. в София

"Проблемът с недостига на водачи е много по-дълбок от въпроса за заплатите. Механичното увеличаване на възнагражденията само по себе си не е достатъчно, за да направи професията привлекателна. Необходим е цялостен подход, който включва обучение, подобрени условия на труд и промени в обществения имидж на професията", заявяват от СО. От общината посочват, че държавата не е осигурила адекватно финансиране за компенсиране на разходите за градския транспорт. Уточняват, че само за тази година Столичната община очаква държавни плащания в размер на около 50 млн. лв. От СО обясняват, че средствата са необходими за субсидиите за градския транспорт и за охраната на метрото, а липсата на държавно финансиране поставя тежестта върху общинския бюджет.

В позицията се отбелязва, че въпреки това, СО е успяла да отпусне допълнителни 21 млн. лв. за погасяване на стари задължения на транспортните дружества. "Тези средства показват, че общината работи активно за стабилизиране на сектора, въпреки финансовите ограничения", смятат от Столична община.

От СО припомнят и за програмата си за обновление на автопарка, включително за закупуване на 500 нови превозни средства. Планирани са търгове за 18 нови трамвая и 35 тролейбуса за общо 145 млн. лв.

Със заем София минава на нова скорост с нови трамваи, тролеи и автобуси

Със заем София минава на нова скорост с нови трамваи, тролеи и автобуси

Ще се закупят 500 нови трамваи, тролеи и автобуси на стойност 1 млрд. лв.

"Кметът на София Васил Терзиев вече се срещна с представители на синдикатите КНСБ и КТ "Подкрепа" във връзка с изпълнението на мерките, договорени в подписаното споразумение по-рано тази година", напомнят още от Столична община и допълват, че на срещата са обсъдени стъпките за подобряване на възнагражденията и условията на труд в градския транспорт в краткосрочен и дългосрочен план, а кметът Васил Терзиев е потвърди ангажимента на общината да продължи с въвеждането на бонусна система и останалите мерки за стимулиране на служителите. По думите му обаче, въпреки направените усилия от страна на Столичната община, е необходимо и държавата да изпълни своите финансови ангажименти към сектора.

За 14 часа днес е насрочен протест пред Столична община, организиран от Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" Съюза на транспортните синдикати в България. Синдикатите посочват като причина неизпълнение на споразумение за сътрудничество от страна на кмета и отказ от въвеждане на километричен бонус за водачите и бонус на всички други работници в "Столичен Автотранспорт" ЕАД и "Столичен Електротранспорт" ЕАД.

Припомняме, че в понеделник Федерацията на транспортните синдикати (ФТС) към КНСБ пък обяви готовност за протестни действия непосредствено след парламентарните избори. От федерацията заявиха, че напрежението се е повишило след проведената среща на 4 октомври с кмета на Терзиев и зам.-кмета по транспорта Илиян Павлов, на която са обсъдени финансовите възможностите на Столична община за финансиране на договорената бонусна система за работещите в общинските транспортни дружества, но разговорите не са довела до резултат.

Плашат със спиране на метрото - работници си искат по-високите заплати

Плашат със спиране на метрото - работници си искат по-високите заплати

Единият вход на метростанция "Сердика" бе блокиран за около час

Исканията на ФТС са:

- Изпълнение на подписаното споразумение със Столична община и въвеждане на договорената бонусна система за увеличение на заплатите в рамките на тази година;

- Увеличение на основните заплати с минимум 15% от 2025 г. в синхрон с очакваното повишение на МРЗ;

- Незабавно изплащане на дължимите средства от държавата към общината.

Бюджетът за софийския градски транспорт за 2024 г. надхвърля 500 млн. лв.

Бюджетът за софийския градски транспорт за 2024 г. надхвърля 500 млн. лв.

Ще има пари за увеличение на заплатите на служителите