От "Спаси София" се похвалиха с реформа в паркирането в столицата. От партията съобщиха, че след месеци на преговори партията е успяла да осигури приемането ѝ.

"Въпреки направените компромиси, постигнахме най-важното - зоните за паркиране вече са инструмент за инвестиции в паркинги и подобрения в градската среда", заяви Борис Бонев - председател на партията и общински съветник.

Според реформите от 2026 г. синя зона ще струва 2 евро/час, зелена - 1 евро, като се въвежда и нова зона - жълта, която ще важи за Банкя.

Иван Таков: БСП е против безцелното разширяване на зоните за паркиране в София

Иван Таков: БСП е против безцелното разширяване на зоните за паркиране в София

Столицата не може да се превърне в един голям платен паркинг

В синя зона един автомобил ще може да паркира до 3 последователни часа. Промените ще влизат в сила поетапно. От началото на следващата година синята зона ще бъде разширена в малкия ринг, в долен "Лозенец" и "Оборище" и ще работи всеки ден.

През юли 2026 г. зелената зона ще достигне районите "Триадица" и "Красно село" до бул. "Тодор Каблешков", както и кварталите "Хаджи Димитър" и "Сухата река" в район "Подуяне". От октомври 2026 г. в обхвата ѝ ще влязат "Гео Милев", "Редута" и район "Изгрев", а от януари 2027 г. - и "Студентски град".

Винетните стикери за първи автомобил за живеещите в обхвата на синя зона ще струват 150 евро/година и 100 - в зелена зона. За всеки следващ автомобил цените ще са двойни.

Жълтата зона ще бъде безплатна за живущите в Банкя, но но приходящите автомобили ще се таксуват с 0,50 евро на час в почивните и празнични дни.

"За съжаление другите партии нямаха смелостта да подкрепят въвеждането на Червена зона, която щеше да е най-ефективният инструмент за разтоварване на центъра от приходящ трафик. Тя е препоръчвана от редица експерти и фигурира в стратегически документи на Столична община, но и получи сериозна подкрепа от гражданите в процеса на общественото обсъждане", по думите на Бонев.

Парите от паркиране ще се инвестират обратно в кварталите на София

Парите от паркиране ще се инвестират обратно в кварталите на София

СО предлага нова Програма за изграждане и поддръжка на публичната инфраструктура за мобилност, която ще се зарежа с пари от синята и зелена зона

Заместник-председателят на транспортната комисия Андрей Зографски отбеляза, че реформата ще доведе и до по-справедливо и удобно паркиране за живеещите в централните райони.

"Спаси София" заявиха, че ще предложат промени и в услугата "Служебен абонамент". По думите на Зографски до 10% от местата във всяка подзона ще могат да бъдат отдавани като служебен абонамент, а цените им ще се увеличат - 800 евро за синя зона и 500 евро за зелена зона. Той допълни, че около 500 паркоместа днес завзети от фирми и институции, ще бъдат освободени за гражданите.

Разчетите показват, че допълнителните приходи от разширените зони ще са около 75 милиона лева годишно. Средствата ще бъдат целево разпределени в четири основни направления:

  • 20 милиона лева за районите - за ремонти на тротоари, премахване на кални точки и обновяване на квартални улици
  • 20 милиона лева за строителство на паркинги и закупуване на нови автобуси, тролейбуси и трамваи
  • 20 милиона лева допълнително финансиране за градския транспорт
  • 15 милиона лева за големи инфраструктурни проекти, включително ремонти на ключови булеварди и трасета на градския транспорт
"Спаси София": Терзиев не предлага истинска реформа за паркирането, само вдига цените

"Спаси София": Терзиев не предлага истинска реформа за паркирането, само вдига цените

Хората ще плащат повече без да има реална промяна, коментира Борис Бонев

"Спаси София" предлага и инвестиция в градския транспорт за 250 нови превозни средства. От партията посочват, че дават мандат на кмета Васил Терзиев да започне преговори с водещи европейски и български банки за инвестиционен заем за закупуването на 250 нови превозни средства във връзка с предложението им за изтегляне на инвестиционен заем в размер на 400 млн. лв.

През 2024 г. Столичният общински съвет прие предложената от "Спаси София" инвестиционна програма за обновяване на превозните средства за градския транспорт. Тя е на стойност от близо 1 милиард лева, но програмата е приета без осигурено финансиране, обясни Борис Бонев.

Предложението е заемът да осигури средства за вече обявените обществени поръчки, за които има избрани изпълнители. Досега те са за:

  • 18 нископодови трамвая за линии 20 и 22
  • 40 нископодови трамвая за линии 1, 6, 8, 11 и 12
  • 75 хибридни тролейбуса, способни да се движат и без контактна мрежа
  • 70 автобуса на природен газ
  • 50 електробуса

Очакванията са новите превозни средства да пристигат поетапно в периода 2026-2028 г.

300 шофьори не достигат за градския транспорт на София

300 шофьори не достигат за градския транспорт на София

Заради кадровия недостиг вече се наемат и водачи от Узбекистан