11 населени места в Смолянско са останали откъснати от света вследствие на мащабното свлачище на главния път Смолян - Мадан.
Припомняме, освен прекъсването на движението свлачището заплашва два електропровода и водопровод в района. Свлачището е активно с непрекъсната поява на нови пукнатини. Към събота размерите на пукнатините бяха около 100 метра на 150 метра.
Кметовете на изолираните населени места са изпратили писмо до премиера, омбудсмана и всички компетентно държавни институции. В писмата те настояват да се предприемат спешни мерки за разчистването на затрупаната пътна връзка.
Алтернативният път е по-дълъг с 50 километра, което увеличава значително времето и разходите на преминаващите. Преминаването през срутището пък е рисково за живота на пътниците и става само пеша.
Кметът на село Търън Явор Говедаров настоя в рамките на четири или пет дни да се направи обходният път от Тикълско дере до Влахово, който е дълъг 900 метра. Неговото искане е подкрепено от още 10 кметове в района. Кметовете искат още да се изясни произходът на свлачището, да се разгледа и реши проблемът с водопровода и с електропроводите.
Пред БНР Говедаров заяви още, че в населените места е нарушено и медицинското обслужване. Там имало две или три родилки, на които терминът им е дошъл и се налага да чакат.
В помощ на хората се е притекъл заместник областният управител на Смолян Андриян Петров, който започнал да извозва нуждаещи се хора с личния си автомобил.
"В следващите дни ще осигурим на хората транспорт, с който да могат да преминават от двете страни на свлачището", увери Петров.
По-рано днес стана ясно и че по повод мащабното свлачище по пътя Смолян - Мадан Агенция "Пътна инфраструктура" събира експерти на съвещание.
Преподавателят по инженерна геология в Минно-геоложкия университет доц. Кирил Ангелов заяви пред БНР, че срутището в района обхваща голяма територия и огромни земни и скални маси. На мястото се появяват и нови пукнатини.
"Това свлачище представлява изключителен феномен за този участък от пътя. Пътят е поставен пред сериозен проблем - да съществува ли в този вид. Винаги когато се говори за нов участък, нов път, той е много по-скъп, отколкото укрепването, така че този път ще се запази", обясни още Ангелов и допълни, че целият път по Асеновград - Пампорово е осеян с подобни свлачища, което се дължи на сложния планински терен.