13 000 електронни винетки за 1,3 млн. лева са купени от началото на продажбата на е-винетки на 17 декември 2018 г., съобщиха от АПИ. Цените на всички видове винетки остават непроменени и през 2019 г.

Електронните винетки се въвеждат от 1 януари 2019 г. в България. Те са за ползване на платената пътна мрежа. За камионите над 3,5 тона е-винетките ще са валидни до 15 август 2019 г. включително. От 16 август 2019 г. за тях се въвежда тол като съвременен начин за събиране на такси.

С влизане в сила на е-винетката отпада необходимостта да се залепва хартиен стикер на предното стъкло на пътното превозно средство. При проверка от контролните органи на пътя, шофьорите не са задължени да представят документ, удостоверяващ купена e-винетка.

Всички хартиени винетни стикери, купени през 2018 г. и които изтичат след 1 януари 2019 г., запазват своята валидност. Шофьорите трябва да ги запазят, залепени на предното стъкло на автомобила до датата, на която изтичат.

Възможност за конвертиране на хартиени към електронни винетки дава сайтът www.bgtoll.bg. Операцията не е задължителна, препоръчителна, информират от Пътната агенция. До момента са конвертирани 47 000 хартиени винетки.

373 млн. лв. са приходите от винетки за 2018 година

373 млн. лв. са приходите от винетки за 2018 година

Има 800 хиляди хартиени винетки в обръщение

Електронна винетка може да се купи чрез сайта www.bgtoll.bg, мобилно приложение и терминалите за самотаксуване в ГКПП и търговските обекти. Запазва се и традиционният начин за продажба - в брой в търговски обекти и в областните пътни управления на Агенция "Пътна инфраструктура".

При покупка чрез www.bgtoll.bg и на терминалите може да се плаща с кредитна и дебитна карта възможен е и банков трансфер. Ако шофьорите изберат последната възможност, трябва да предвидят 1-2 дни, които са необходими, за да се отрази плащането в системата, както е при всички банкови плащания.

При покупка на винетка трябва първо да се избере какъв продукт ще се ползва - уикенд, седмична, месечна, тримесечна или годишна винетка за леките автомобили и дневна, седмична и месечна за тежкотоварните.

Българите опитаха да надхитрят системата за е-винетки

Българите опитаха да надхитрят системата за е-винетки

Системата за е-винетки улавя опити за подаване на неверни данни

За улеснение в сайта и в мобилното приложение автоматично е посочена българска националност на регистрационния номер. Чужденците, които трябва да купят електронна винетка, ще могат да го направят на още седем езика - английски , немски, руски, турски, гръцки, сръбски и румънски.

Плащаме 10 лв. за уикенд винетка

Плащаме 10 лв. за уикенд винетка

Стикерът ще е валиден от 12 ч. в петък до 23 ч. в неделя

След избор на държавата, в която е регистриран автомобилът, за който се купува е-винетка, се въвежда регистрационният му номер. Графичният вид на символите от регистрационния номер трябва да отговаря на графичното изписване на буквите в номера, независимо дали се използва клавиатура на кирилица или на латиница. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. В случай, че регистрационният номер съдържа тире, точка или интервал, те не се въвеждат. Буквените символи от регистрационния номер се изписват с главни букви.

След това се избира период на валидност на винетката. Системата автоматично изчислява коя е крайната дата за валидността й. Всички шофьори трябва да изберат категорията на автомобила си и да внимават за правилното вписване на регистрационния номер. Системата позволява е-винетката да бъде активирана с дата най-късно 30 дни след момента на купуването ѝ.

Ако шофьорът желае, може да посочи електронна поща, на която да получи обратна разписка за закупената винетка. Не е нужно да тя да се разпечатва, нито да се носи в автомобила си, нито да се представя на контролните органи. След получаване на идентификационен номер на транзакцията за купена е-винетка, може да се изтегли файла с разписка или да се въведе електронен адрес, на който да я получи, и след това да се приключи процедурата по покупката.

От агенцията уверяват, че до 5 минути след купуване на винетката, тази информация ще бъде въведена в системата и всеки сам ще може да провери дали тя е валидна чрез специалния бутон "Проверка на е-винетка".

При сгрешена транзакция на е-винетката в съответните областни пътни управления трябва да бъде подадена писмена молба в свободен текст. Ако шофьорът има разпечатана разписка за покупката, това би помогнало много за бързото разясняване на случая.

Системата за купуване на електронни винетки позволява с помощта на един банков превод юридическите лица да купуват до 100 електронни винетки, при това такива, които са с различен срок на действие и за различни категории превозни средства. Целта е максимално улеснение на фирмите с голям автопарк.

Хората с увреждания от 2 януари могат да подадат заявление-декларация за получаване на безплатна електронна винетка лично в дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес, с писмо чрез лицензиран пощенски оператор или по електронен път съгласно Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.

Дирекциите "Социално подпомагане" обработват и одобряват документите в 7-дневен срок от подаването им. От администрацията уверяват, че до края на работния ден, следващ деня на получаване на дневната заявка, Агенция "Пътна инфраструктура" ще издава безплатна годишна електронна винетка със срок на валидност една година. Няма да е необходимо хората с увреждания да ходят втори път до дирекциите "Социално подпомагане".

70 лева такса за шофиране без винетка, 300 лв. - ако не платите глобата

70 лева такса за шофиране без винетка, 300 лв. - ако не платите глобата

Водачите със стари винетки няма да бъдат санкционирани, ако стикерът е в срок

Специализираните мобилни екипи на Националното тол управление първо ще проверяват дали шофьорът има валиден хартиен винетен стикер на предното стъкло на автомобила. Ако такъв липсва, ще се прави проверка в системата за валидна електронна винетка.

Ако няма валидна електронна винетка, тогава на нарушителя ще му бъде предложено да заплати компенсаторна - така ще може да довърши спокойно пътуването си в рамките на деня и ще му бъде спестено налагане на акт за установяване на административно нарушение.

"Компенсаторната такса може да бъде платена на място само с дебитна или кредитна карта и е съответно: 70 лева за лек автомобил до 3,5 тона; 125 лева за тежкотоварен камион от 3,5 до 12 тона; и 175 лева за тировете над 12 тона. При заплащане на компенсаторна такса на водача се издава документ, с който да удостовери плащането при последваща проверка на пътя", пишат от АПИ.

Компенсаторната такса може да бъде платена и по банков път, както и в пунктовете за продажба - в брой или чрез картово разплащане. На граничните пунктове ще има и гишета за плащане в брой, отчитайки че автомобилът не може да напусне страната в противен случай. При проверка от служителите на МВР няма да може да бъде плащана компенсаторна такса на място.

След заплащане на компенсаторна такса пътуването ще може да продължи без купена винетка, но до края на астрономическия ден. На следващия ден липсата й отново ще се смята за нарушение.

Ако водачът откаже да плати на място компенсаторна такса и оспори нарушението, му се съставя акт за установяване на административно нарушение. За да продължи пътя си той трябва да плати стойността на най-евтината винетка за съответната категория автомобили - уикенд винетка за 10 лева за леките коли и седмична винетка за тежкотоварните автомобили. Плащането отново е само с дебитна или кредитна карта

Ако шофьорът не плати компенсаторната такса в 14-дневен срок, влиза в сила наказателно постановление. За леките коли цената на наказанието е 300 лева, а за камионите над 3,5 тона глобата е 1800 лв.