Месото заема централно място в българското меню и съществена част от потребителската кошница. Именно затова клиентите са особено взискателни по отношение качеството на този продукт, неговия произход и безопасност. Как се гарантира постоянно високото качество на прясното месо в Lidl, при това ежедневно и с богат асортимент, разяснява Любен Стойчев, мениджър "Стоково снабдяване" в Лидл България.

Търговската верига предлага над 70 вида прясно пакетирано месо и месни продукти от собствените марки на Lidl "Порция свежест" и "Грил Майстор", както и селекция от пресни риби със сертификат от световния лидер в контрола на качеството SGS, който гарантира, че те са произведени при спазване на високи изисквания за произход и безопасност.

Високите стандарти за качество на прясно месо от Lidl под собствената марка "Порция свежест" са оценени от потребителите в България с медал за качество QUDAL от независимо проучване на швейцарската организация ICERTIAS (International Certification Association GmbH), проведено сред 1200 българи през март 2022 г.

С навлизането в летния сезон темата за качеството на месото става особено актуална, особено за любителите на сочните грил специалитети. Как потребителят може да различи качественото прясно месо и за какви съставки да следи на етикета, когато го избира?

В Lidl продаваме само прясно месо, предварително нарязано и пакетирано, натурално или мариновано. Прясното месо трябва да съдържа само месо, както и да не е било замразявано. Това, което ни отличава на пазара, е, че над 90% от месото, което продаваме, е опаковано в атмосферна опаковка - газова смес, която не позволява да се развиват бактерии. Така то остава чисто и при съответните хладилни срокът му на годност може да е няколко дни. Това дава повече време на клиента за консумация, за разлика от месото на витрина, което трябва да се консумира в рамките на същия ден, в който е закупено. По този начин клиентът може да си оптимизира бюджета и да планира по-точно потреблението си, което от особена важност в условията на криза. Температурната верига се запазва по целия път по доставка, комисиониране и продажба.

На опаковката на нашето прясно месо се изписва цялата информация, която е нужна на клиента - произход, производител, партида, грамаж и срок на годност. Прясното месо се познава по различни външни признаци, като приятен розово-червен цвят, текстура, еластичност - при натискане с пръст вдлъбнатината в прясното месо ще се възстанови и месото ще приеме същата форма отпреди натискането. Що се отнася до полуфабрикатите или маринованите меса - етикетът дава цялата информация за месото, както и за съдържанието на подправки и хранителната стойност. При овкусените меса се стремим към ниско до умерено съдържание на сол, за да може вкусът на месото да бъде усетен през другите рецептори. Това е в унисон с политиката ни за рационално хранане - намаляването на солта. Разбира се, вкусът на месото много зависи и от характеристиките на самите животни, породата и начина им на хранене. Първи на пазара пуснахме прясна патица и патешки разфасовки, заешко, младо телешко, продукти от премиално говеждо месо, ярешко.

Месото в Lidl е пакетирано и на него има стикер на SGS. Какво означава това, каква информация ни дава той?

Опаковката предпазва месото от всякакво външно замърсяване по целия път от производителя до крайния клиент, а стикерът на SGS върху нея - световният лидер в контрола на хранителни продукти, е допълнителна гаранция за свежестта, качеството и годността на месото. За нас това е важно, защото при покупката на месо за нашите клиенти е водещо както качеството, така и цената и най-точно казано съотношението между качество и цена, като при нас те получават най-доброто срещу парите си.

Това го доказа и златният медал QUDAL за най-високо качество на швейцарската организация ICERTIAS след проведеното миналата година проучване сред потребителите у нас, които се доверяват най много на прясно пакетираното месо от собствените марки месо и риба на Lidl.

Месото е един от най-важните продукти за българина. Какви продукти предлагате в асортимента си?

Ние предлагаме един от най-богатия асортимент прясно месо на пазара - постоянен, сезонен и акционен, и не спираме да го обогатяваме и обновяваме. В постоянния ни асортимент присъстват близо 100 продукта от прясно месо, като почти половината от тях включват свинско месо. По традиция то е най-предпочитаното за консумация от българина, най-вече през зимните месеци. Забелязваме и устойчиво увеличаване на потреблението на пилешкото, което от птичите меса е най-купуваното. Имаме и най-богатия асортимент телешко и говеждо месо, което е третата най-предпочитана група месо. Специално искам да спомена нашите говежди стекове и бургери от Американски Black Angus, както и от Аржентински свободно пасищни животни - те са само от висококачествено, узряло говеждо месо (мин. 30 дни) и това се оценява от потребителите. Неслучайно продажбите на този продукт са много добри, независимо че е в по-високия ценови клас. В Lidl предлагаме най-богатия асортимент пуешко месо - една тенденция, която започнахме да налагаме сред веригите у нас. То е само от женски птици, които се характеризират с по-крехко и висококачествено месо. Агнешкото присъства в хладилните ни витрини не само около традиционните празници, - Великден и Гергьовден, но и още няколко пъти в годината Освен него, акционно най-често в годината предлагаме прясно заешко месо, предпочитано заради своите характеристики - богато на протеини, с ниско съдържание на мазнини и калории, богато на витамини и микроелементи.

Независимо от покачващите се борсови цени на месото през последната една година, ние се стремим да предлагаме на клиентите оптималното съотношение между цена и качество и да запазим предимството в полза на клиента. Често именно месото е обект на агресивни акции, високи ценови намаления, защото нерядко пазаруването на месото предопределя откъде ще се набави и останалата част от потребителската кошница. Ние рабоим дългсрочно с най-големите доставчици в България и Европа и въпреки силния конкурентен натиск не експериментираме с недоказани доставчици и прекупвачи. Затова и нашият подход в Lidl е да предлагаме на едно място всичко, необходимо за ежедневното и седмичното пазаруване на клиентите ни, задавайки все по-високи стандарти за онова, което ние наричаме смарт шопинг - да имаш всичко за лесно, бързо и удобно пазаруване, при ниска цена, високо качество и прецизно подбран асортимент.

Да развенчаем един мит за пилешкото месо, а именно, че то е инжектирано с хормони и вода. Какво ще кажете на потребителите, които се притесняват от такава информация?

Lidl предлага само натурално и натурално овкусено пилешко месо. Да, на пазара има практики с т.нар. тумблиране на пилешкото месо. Това е процес, при който на готовите пилешки разфасовки се инжектира вода, за да тежат повече, и/или маринати, така че да овкусяват пилето в дълбочина. Като практика не е вредно и често се използва, за да се направи месото по-крехко. При нас такова месо няма. То е натурално и проверено, както от SGS, така и при задължителните одити, проведени от нашия отдел QS - в него няма хормони и антибиотици. Пилетата са отглеждани изцяло с вегетарианска храна и във ферми, а не в клетки. Маринованото пилешко месо - за грил, както и цялото пиле, което продаваме изпечено в няколко филиала, са естествено овкусени с натурални подправки - т.е. външно овкусени, без да се нарушава по никакъв начин целостта на тъканта на месото, посредством инжектиране на вода и маринати.

От кои производители се снабдява веригата и има ли нещо по-специфично при производствения процес?

Работим от години с едни и същи доставчици, които са малко на брой, но с които сме изградили доверие през годините, и във времето този подход доказа своята ефективност. Над 75% от месото, което предлагаме, е от български месопреработвателни предприятия - общо седем, проверени, с изградени партньорски отношения. Най-големият ни доставчик е "Месокомбинат Ловеч" - най-големият производител на свинско месо в България, който ни доставя и голяма част от колбасите. След него се нареждат "Пилко Разград" - най-големият производител на пилешко месо в България и "Тандем Попово". Специфичното при нас, че месото, което предлагаме, е нарязано и опаковано в контролирана среда, като това се случва в предприятията, със съответните машини и техника. При нас качественият контрол на месото започва още на входа - това означава, че подлагаме периодично нашите доставчици на строги проверки, необявени одити, извършваме регулярни лабораторни изпитвания на продуктите и фокус групи от потребители.

Освен това, устойчивото коопериране с нашите доставчици им позволява често да получават нова суровина и бързо да я реализират. Така и ние подаваме към клиентите си прясно месо с постоянно високо качество.

Какво място заема рибата в менюто на българина? И по какво клиентите ви могат да се ориентират, че е качествена?

Въпреки ползите от рибите и морските дарове, за които всички знаем, България се нарежда на едно от последните места в Европа по консумация на глава от населението - около 7,5 кг. годишно. Все пак наблюдаваме тенденция на устойчиво нарастване на това количество. Отделно от това делът на оборота от риба в нашата верига е по-висок от останалите Lidl държави в Централна и Източна Европа, които са с традиционно по-високо потребление на риба, с изключение само на Полша.

Когато купуват риба, потребителите могат лесно да се ориентират сами дали тя е прясна, като обърнат внимание на очите - те трябва да са прозрачни, а хрилете - розови или червени, а не обезцветени или лепкави.

Доста фактори определят рибата, която предлагаме. Голяма част от прясната риба в нашите хладилници е гледана в България - това е пъстървата и сьомговата пъстърва. Имаме два български доставчици на риба. Най-големият ни е "Вастон", който предлага ципура, лаврак, сьомгова пъстърва, скумрия. Освен него, от скоро работим и с "Фишком" от Сливен, откъдето идва никулденският шаран, толстолоб, амур и други. Стремим се да търсим все нови и нови предложения в рибите. Има сезонни видове и такива, които идват отдалече и могат да бъдат само замразени. Въпреки сериозните предложения на риба от и извън Европа, оставаме вернина дългогодишните ни партнцори и купуваме само от проверени производители и суровини. Сьомгата е от Норвегия. Ципурата и лавракът са от Гърция и са сертифицирани с GLOBAL G.A.P. Скумрията също много се харесва у нас, снабдяваме я от Гренландия, Дания, Норвегия, Фарьорски острови, като тук се размразява по специална технология. Независимо от произхода, качеството на риба се следи с утвърдените при нас практики.