70% от високорисковките водачи на леки или лекотоварни автомобили са санкционирани, а 26% са участвали в пътнотранспортни произшествия. Това заяви Яна Спасова, мениджър на изследователски екип "Explica", при представянето на втория годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex - Индекс за безопасно шофиране.
Сред вероятните причини за настъпването на 96% от пътно транспортните произшествия са нарушенията на водачите. За да бъдат управлявани и минимизирани човешките грешки, трябва да бъдат измервани и разбирани, посочи Спасова.
Основният извод е, че въпреки допусканите грешки на пътя българските водачи продължават да бъдат уверени, че са нискорискови, констатира тя. Изследването е разделено на високорискови и нискорискови водачи на леки и лекотоварни автомобили, както и на високорискови и нискорискови водачи на автобуси и камиони.
Високорискови водачи при леките или лекотоварните автомобили се характеризират с агресия, висока скорост, разсеяност, нетолерантни, по-често млади мъже, с мощни и по-нови коли. 5% от тях се определят като високорискови.
Около 48% са нискорисковите водачи. Те са образцови, допускат по-малко грешки, толерантни са, адекватни и се чувстват уверени, че могат да окажат първа помощ на пътя. 39% от нискорисковите водачи са санкционирани, а 12% са участвали в пътно-транспортно произшествие.
Високорискови водачи на камиони и автобуси са 16%. Те също се характеризират с висока скорост и отнемане на предимство, нетолерантни, неспокойни и нетърпеливи са. Високорисовките водачи са предимно млади хора с годишен пробег над средния, работещи над 60 часа седмично.
Около 30% са нискорисовките водачи на автобуси и камиони. Те следват правилата, допускат значително по-малко грешки, уравновесени са, спокойни са и могат да окажат първа помощ. Те са около и над средната възраст, с годишен пробег около средния, работещи под 60 часа седмично.
От своя страна Ясен Христов, партньор в "SDI", заяви, че най-важното е, че ние виждаме как нашите усилия дават резултат, който да доведе до създаването на политики за безопасност по пътищата. Според него за поредна година е установено, че темата за безопасността по пътищата е от огромна значимост за обществото - повече от 57 000 се включиха в изследването. В него освен водачите на леки автомобили попадат и водачите на автобуси и на камиони. Изследването обхваща над 2 млн. водачи на леки и лекотоварни автомобили и над 740 000 водачи на автобуси и камиони.
Като основни рискови фактори в доклада се посочва, че при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране.
Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради "гоненето на графика". Показателни са данните, че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.
И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
chafeto
на 23.10.2019 в 21:19:51 #4Само едно малко сравнение. Германия е с население около 82 млн. и загиналите на пътя годишно е около 5 000. България около 6 млн. (не знам вече дали има и толкова), а загиналите са средно 1 000. Изумявам се когато през някой празник пътувам към Гърция и на места като Кресненското дефиле наблюдавам м@алоумници, които возят семйствата си и изпреварват в завоите без абсолютна никаква видимост. Интерсното е, че много често търсим причината в какви ли не други причини, само не в човешкия фактор.
chafeto
на 23.10.2019 в 21:14:20 #3Българинът като цяло е невероятен комплексар. Това е един от проблемите, които пречат на развитието на страната. И една голяма част от комплексите си ги избива именно на пътя. Друг проблем е качеството на обучението. Няма предвид купените книжки. Много инструктори претупват работата си колкото да ти вземат парите. Всъщност, българинът си гинеше на пътя още през социализма. Ама в последните години на пътя наблюдавам ежедневно наистина крайно неадекватни хора.
pointzero
на 23.10.2019 в 16:55:45 #2средностатистическия БГ шофьор е нахален и самонадеен боклук, който си мисли, че той е най-важния на пътя и най-вече не разбира, че и той е смъртен. Затова черната статистика е много пъти по-висока от Канада например.
Djordj
на 23.10.2019 в 12:18:54 #1Заради подобна самоувереност , след инцидент чуваме: другият беше виновен, а броят на катастрофите расте ...