"Софийска вода" започва проверки заради зачестили сигнали за завишени сметки за консумация на вода.
Ще бъдат проверени случаите със сгради в режим на етажна собственост, с повече от 20 индивидуални имота, в които са изчислени общи нужди над 20% и са фактурирани сумарно над 400 куб.метра вода.
От дружеството посочват, че е изготвен график за поетапна специализирана проверка и установяване на реалните причини за всеки от тях в следващите няколко месеца.
Досега са предприети две специализирани проверки на случаи в ж.к. Младост 1, бл.40 и кв. "Сухата река", бл. 18. Анализирани са наличните данни в системата на "Софийска вода" по отношение на коректността на данните на общите водомери и метрологичната им годност. И в двата случая е потвърдена изправността на общите водомери, които са собственост на дружеството и коректността на отчетените по тях данни.
Уточнява се, че са установени завишени сметки за вода вследствие на реално изчисление и фактуриране на общи нужди за по-дълъг период назад. В единия случай периодът е шест месеца, а в другия - една година. Причина за това е системно неосигурен достъп от страна на живущите на проверителите от "Софийска вода" до общите водомери на двата блока, както и до голяма част от индивидуалните водомери на клиентите.
От дружеството отбелязват, че това е предпоставка за неточно отразяване на консумацията в различните имоти, а когато е системно в продължение на месеци, след едно успешно извършено отчитане на общия водомер разликите се фактурират сумарно за целия период.
В подобни случаи, за да се установи точната причина за големи разлики в отчитането, "Софийска вода" следва установената си процедура, която засяга случаи с установени общи нужди над 20%. Като първа стъпка дружеството изпраща писмено известие до клиентите за установената голяма разлика. След това инициира специализирани проверки на няколко етапа: анализ на съществуващите данни в системата на дружеството, изправността на измервателния уред, собственост на оператора, т.е. общия водомер и след това комплексна физическа проверка на място с пълен обход за реален отчет на имотите в етажната собственост, както и указва съдействие за обследване на техническото състояние на вътрешно-сградната инсталация за наличие на евентуални течове.
Отбелязва се, че за последния етап е необходимо пълно съдействие от страна на живущите и осигуряване на 100% достъп до апартаментите. В противен случай проверката се компрометира и казусът отново остава нерешен.
При доказана неточност в изчислението на общото потребление по вина на дружеството данните за консумацията на вода на всички засегнати клиенти се коригират в системата на "Софийска вода" и се издават нови коректни фактури. Ако междувременно клиентите са заплатили по-висока сметка, след направената корекция клиентът може да избере да получи обратно надплатената сума или тя да бъде усвоена чрез приспадане при бъдещо фактуриране.
Дружеството е разтревожено, че напоследък подобни случаи не са изключение най-вече в кварталите с високо строителство и голям брой живущи в столицата. От началото на годината досега са проведени 40 подобни проверки. Отделно, по изискване от страна на клиенти и с по-ниски общи нужди са направени 303 проверки.
Анализ на резултатите от проверките през годините показва, че възможните причини за формиране на количества Общо потребление са: недобро състояние на вътрешната инсталация и невидими течове по нея; ползване на вода в общи помещения и прилежащи площи, за които няма открити партиди; неизправни индивидуални водомери извън метрологична годност или повредени; имоти без монтирани индивидуални водомери от страна на живущите и отчитащи се на база; системно неосигуряване на достъп на проверителите до водомерите за отчитане на реални показания; декларирани като необитаеми (неизползваеми) обекти, които се ползват/обитават; подадени неточни самоотчети от потребителите.
От "Софийска вода" припомнят, че формулата за изчисление и фактуриране на дял Общо потребление към фактурите на клиентите на всяко тримесечие е заложена в нормативната уредба (Наредба 4 за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на ВиК системи, както и Общите условия на ВиК дружествата) и е валидна за всички ВиК оператори в страната.
В следващите месеци дружеството ще извърши проверки на всички случаи с установени общи нужди над 20% за своя сметка, съгласно описаните етапи, като апелира за пълно съдействие и отговорно отношение от страна на клиентите си.