Противоепичните мерки за ограничение на разпространението на коронавируса промениха плановете на стотици хиляди моряци. От Еврокомисията разпространиха препоръки за подкрепа на моряците и проблемите на морската индустрия. Много моряци не са стъпвали с месеци на твърда земя. Сред почти бедстващите е и българинът Любомир Стефанов, който е главен механик на кораб, който сега е край Ванкувър.

Пред Bulgaria ON AIR Стефанов призова да бъдат отворени "зелени коридори", за да могат хората да се приберат. Всеки колега, който е преуморен, е опасен за себе си, за другите, каза българският моряк.

Припомняме, на 2 декември 2003 г. български моряк уби двама свои колеги на кораба "Елена". Убиецът Петър Попов  (Петров) скача в морето през борда, но е заловен и качен на военен кораб. Раненият капитан Стоян Нинов на кораба "Елена" остава на борда на кораба си по време на буксировката.

Според медицинските документи Попов е бил здрав психическии и физически. По-късно мъжът, убил двамата моряци, бе признат за невменяем.

Стефанов обясни, че последно се разходил по брега на 4 януари в Южна Африка. Заради мерките срещу коронавируса, моряците нямат право да слизат на брега. 

"Животът на кораба е тежък, труден, но се стараем поне веднъж на месец да слизаме на бряг, да се разходим, да си купим нещо. Сега е сложно, забранено е. Повече ме интересуват смените на екипажите, които не се случват заради рестрикции, въведени от държавите. Зависи каква е ситуацията в Русия, Украйна, тъй като работя с техни служители. В Украйна дадоха само 3 дни на украинците да се приберат и в последния момент не успяха колегите да ме сменят", разказа Стефанов.

"Полетите в Украйна са спрени, трябва да има връзка между летищата заради различните правила в Канада, Украйна. Получава се един омагьосан кръг", каза Стефанов.

Стефанов е посетил Китай на 6 февруари. Тогава той и колегите му са се пазили от китайците, а сега е обратното.

"Много хора са решили, че ние сме носители на зараза. Във всяка държава реагират по различен начин. В Китай са много дисциплинирани и екипирани. Не виждам светлина в тунела. За да се осъществи една смяна, тя се планира рано", допълни механикът.

На борда на кораба няма лекар, а ситуацията е тежка, обясни българският моряк.

Имали снабдяване с медикаменти от Сингапур. Вие бихте ли се лекували сам, дори да ги имате, запита реторично той.