Дигитализацията на трудово-отчетните процедури и документи ще спести време и пари на работещите, работодателите и държавната администрация и така ще генерира реално увеличение на доходите на хората и на приходите на компаниите и в държавния бюджет. Около тази теза се обединиха икономически и юридически експерти, както и представители на бизнеса по време на конференция, организирана от Сдружението за модерна търговия.

"Дигитализацията би спестила между 5 и 10 милиона на бизнеса всяка година от преки и косвени разходи", заяви Николай Вълканов, изпълнителен директор на СМТ, цитиран от money.bg. По думите му тя ще донесе огромно облекчение най-вече за служителите, на които "няма да им се налага да пазят физическите носители и да издирват печати, за да се пенсионират".

Според участниците задължителни първи стъпки в тази посока са въвеждането на електронни трудови книжки, трудови досиета и болнични. По думите им, дигитализацията на тези документи, както и на процедурите, свързани с достъпа до тях и актуализациите им, би минимизирала напълно излишния трафик на хора с хартиени документи между работодатели и институции и би редуцирала времето за обработката им.

В случая с болничните листове например, компаниите своевременно биха получавали документите в електронен вид и така ще отпадне необходимостта заболелите служители лично да ги предават, което не само е излишен разход на време, но и представлява риск за здравето на хората. В същото време цялата информация за работещите ще е много по-сигурно поддържана и много по-лесно достъпна както за служителите и фирмите, така и за администрацията.

"Трудовото право е като цяло един консервативен отрасъл, който трудно приема нови предизвикателства. Но последната година доста ясно ни показа, че реформи са необходими и е назрял моментът. Има обществена нагласа - има я нагласа и от страната на работодателите, и от страната на служителите, а и от страната на законотворците - да започнем модернизация на документацията, свързана с трудовите правоотношения", коментира експертът по трудово право доц. д-р Андрей Александров.

Експертите коментираха още, че важен ефект от цифровизацията на трудовите документи и процеси ще е и освобождаването на финансов ресурс на компаниите и повишаването на приходите в бюджета. Според представено проучване на Българската агенция за управление на хора, за обработване и поддържане на трудови книжки и досиета са необходими поне един специалист по човешки ресурси на 3 000 служители, или около 6 милиона лева годишно за заплати, които ще бъдат спестени. Друг пряк резултат от дигитализацията би било ограничаването на сивия сектор, което ще доведе до ръст на приходите от осигуровки и данъци в държавния бюджет.