Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.

Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.

Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.

Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.

Поставят стикер с вграден чип на колите при годишен технически преглед

Поставят стикер с вграден чип на колите при годишен технически преглед

Това ще стане възможно след 12 юли

Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.

Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.

Приеха на първо четене закона за чистотата на въздуха

Приеха на първо четене закона за чистотата на въздуха

Предвижда се ограничаване на движението на замърсяващи превозни средства

За ЕЦТП остава неясно и защо е необходимо изобщо да се въвеждат подобни стикери и да се изгражда скъпа система за тяхното разчитане.

От Центъра приветстват усилията на властите за присъединяване на България към държавите от ЕС с екологичен транспорт, но настояват за отговор чия е била идеята "да се прокарва политика, която може да струва твърде много на данъкоплатеца заради риск от наказателна процедура и множество дела, които вероятно ще бъдат заведени срещу държавата".